Internationale opdrachten steeds belangrijker voor Belgorail
Technologiefederatie Agoria, certificatie-instelling Vinçotte en engineering-bureau Transurb Technirail (NMBS/MIVB) stonden in 2004 aan de wieg van Belgorail. Begin 2005 kende de Belgische overheid het organisme de status van “designated body” voor conventioneel spoorwegvervoer toe. In het voorjaar volgde een eerste order van Vosslok Germany voor de homologatie van de Vosslok G2000-locomotief.
In 2007 vat Belgorail de tweede fase in zijn ontwikkeling aan. In dat jaar haalt de instantie de erkenning binnen van “Notified Body” voor het hoge snelheids-spoorwegsysteem in Europa alsook de accreditatie door Belac als certificatie-instelling voor producten.
Tussen 2007 en 2012 is de maatschappij betrokken bij belangrijke projecten in België voor onder meer Infrabel (nieuw station en spoorwegtunnel in Antwerpen, de Diabolo-verbinding met Brussels Airport, de introductie van ETCS (European Train Control System) in België, de HSL-verbindingen Antwerpen-Nederland en tussen Luik en de Duitse grens, de Liefkenhoektunnel-spoorverbinding en het GEN (Gewestelijk ExpresNet), Siemens (nieuw rijdend materiaal (HLE 18-elektrische locomotieven in België en de buurlanden), conformiteitstesten van elektrische treintoestellen voor het GEN en landelijke verbindingen), Alstom (certificatie van ERTMS (European Rail Traffic Management System)-producten) en Bombardier (certificatie van de (diesel-)elektrische TRAXX-locomotieven).
Naast de evaluatie van technische systemen, is Belgorail in die periode ook betrokken bij certificatie-activiteiten. In het voorjaar van 2011 wordt de maatschappij, in primeur voor Europa, erkend als certificatie-instelling voor onderhoudsactiviteiten (ECM (Entity in Charge of Maintenance) + workshop). Begin 2012 worden activiteiten ontplooid rond het attesteren van de veiligheidsvoorzieningen.
“Eind 2012 structureerde Belgorail derhalve zijn activiteiten rond vier pijlers, met name de opdrachten als Notified Body en Designated Body, de organisatie van testen, risk assessment management & safety management en, ten slotte, de certificatie van onderhoudsgerelateerde bedrijvigheden,” vat Dupas samen.
Derde fase
Medio 2011 luidt Belgorail de derde fase in zijn ontwikkeling in, met name die van de internationalisering. Toen kreeg de instantie een eerste opdracht in het buitenland toevertrouwd, met name de technische audit van de nieuwe HSL-lijn Tanger-Kenitra. Bombardier France zocht het bedrijf kort daarna aan voor het certificatie van producten en fabricage van materiaal voor de Franse spoorwegen (SNCF).
In augustus 2011 bekroont het Groothertogdom Luxemburg de instelling met een certificatie. Dat vertaalt zich in het volgende jaar in een eerste order voor het “assessment” van rollend materieel. In datzelfde jaar kent Frankrijk Belgorail de status van Organisme Qualifié en Agréé, snel gevolgd door een eerste project rond een treinverbinding tussen Lyon en Turijn. Idem dito in Spanje waar het bedrijf wordt erkend voor het uitvoeren van veiligheidsstudies.
“Een volgende Spaanse erkenning voor het attesteren van de conformiteit met de Spaanse regelgeving zit in de pijplijn,” aldus de managing director.
Eind 2012 volgen de eerste contracten in India rond ERTMS na een officiële erkenning voor de veiligheidsevaluatie van spoorsystemen, met onder meer een opdracht voor Siemens India met betrekking tot het ETCS-systeem in de metro van Calcutta.
Jean-Marc Dupas: “Begin dit jaar dienden we in Algerije een eerste offerte in rond de analyse van de uitbreiding van de metro van Algiers. Volgend jaar hopen we onze activiteiten in Turkije op te starten. Daar worden 9.000 kilometer nieuwe spoorlijnen aangelegd. De Turkse overheid laat zich hierbij inspireren door de Europese regelgeving terzake. Dat verhoogt onze kansen op succes”.
Europese ambities primeren
Dat alles neemt niet weg dat Technorail de ambitie koestert om op termijn uit te groeien tot het referentie-organisme op Europees vlak. Momenteel zijn in Europa een vijftigtal erkende spelers actief. Dupas verwacht zich evenwel een aan een consolidatie binnen de sector omwille van de sterk in beweging zijnde spoorwegsector.
“Maar de hele openbare vervoersector staat voor gigantische uitdagingen,” bevestigt Dupas.
Met de opkomst van de Europese standaarden, ligt het voor hand dat Belgorail’s groei-opportuniteiten zich, in eerste instantie, op Europees vlak aftekenen. Ook buiten Europa liggen kansen. Met een marktaandeel van zowat 80% is Belgorail in België absoluut marktleider. Een status die het bedrijf binnen de kortste keren ook in het Groothertogdom wil halen.
BELGORAIL N.V.
Voor u geselecteerd
Kort de voordelen van een abonnement...
Belangrijk nieuws te delen?
Ontvang Leads voor 19€/mnd
- Ontvang automatisch info over leads, klanten, concurrenten en partners
- Alle data en artikels staat voor u beschikbaar
- Maandelijks opzegbaar
Wilt u meer bedrijven bereiken?
Word dan dVO Reach en promoot uw bedrijfsverhaal bij 50.000 beslissers.