Vlaamse proef met ecocombi dreigt te floppen
EVO, OTM en TLN luiden de noodklok. De organisaties stellen dat de ecocombi, een vrachtauto met een maximale lengte van 25,25 meter en een maximumgewicht van 60 ton, grote logistieke en milieuvoordelen heeft. Twee van deze vrachtauto’s vervoeren namelijk dezelfde hoeveelheid lading als drie gewone vrachtauto’s. In Nederland rijden inmiddels duizend ecocombi’s. Na jaren van voorbereiding zou België dit jaar met een eerste proef starten.
EVO, OTM en TLN signaleren dat Vlaanderen nagenoeg alle aanvragen, van bedrijven uit beide landen en van verladers en vervoerders, afwijst. Zo keurt Vlaanderen trajecten af vanwege niet gescheiden fietspaden aan het begin of aan het eind van het traject. In Nederland is dit voor de laatste vijf kilometer van een traject, het bereiken van het bedrijf, geen probleem. Ook is het voor bedrijven onmogelijk om aanvragen (achteraf) aan te passen. Als bedrijven bijvoorbeeld een document te weinig opstuurden, mogen zij dit niet meer wijzigen en zijn de bedrijven de komende jaren van de proef uitgesloten.
De mogelijkheid om met de ecocombi de Nederlands-Belgische grens te passeren, is door de strakke criteria onmogelijk gemaakt. EVO, OTM en TLN roepen de betrokken instanties in Vlaanderen dan ook om bedrijven de mogelijkheid te geven aanvullende informatie toe te sturen. Ook verzoeken de organisaties het betrokken ministerie om tot een oplossing te komen om alsnog meer bedrijven aan de proef te laten deelnemen. Zoniet vrezen de organisaties dat de proef op een fiasco uitloopt.
Voor u geselecteerd
Kort de voordelen van een abonnement...
Belangrijk nieuws te delen?
Ontvang Leads voor 19€/mnd
- Ontvang automatisch info over leads, klanten, concurrenten en partners
- Alle data en artikels staat voor u beschikbaar
- Maandelijks opzegbaar
Wilt u meer bedrijven bereiken?
Word dan dVO Reach en promoot uw bedrijfsverhaal bij 50.000 beslissers.