Oplossing in de maak voor vrachtwagenparkingproblematiek in Ravenshout

23/01/2015 OM 07:30 - Luc Willemijns
3060287c63f3b604fa5aa15966072af3
De Provinciale OntwikkelingsMaatschappij (POM) Limburg heeft een studie laten uitvoeren om de problematiek rond parkerende vrachtwagens op het bedrijventerrein Ravenshout aan te pakken. Zoals op vele andere bedrijventerreinen, staan er ook op Ravenshout heel wat vrachtwagens geparkeerd op of langs de weg, in de berm, in de doodlopende straten, … Dat veroorzaakt overlast en gevaarlijke verkeerssituaties, bijvoorbeeld omwille van een slechter zicht op de weg. Samen met de gemeenten Beringen, Ham en Tessenderlo heeft POM Limburg het probleem geanalyseerd. De mogelijke oplossingen liggen verspreid over het hele terrein, zo heet het. De studie maakt het mogelijk om ook op andere bedrijventerreinen problemen met vrachtwagenparkeren op te lossen.

Het industrieterrein Ravenshout is het tweede grootste bedrijventerrein in Limburg, na Genk-Zuid. Het terrein trekt elke dag heel wat verkeer naar zich toe. Vrachtwagens rijden af en aan om goederen af te leveren of te verspreiden. Hierdoor staan er op verschillende zones vrachtwagens geparkeerd langs de weg, op de bermen, in doodlopende straten, … Omdat Ravenshout zich uitstrekt over drie verschillende gemeenten (Beringen, Ham en Tessenderlo) was een grensoverschrijdende aanpak nodig.

De POM Limburg en de drie gemeenten hebben, in nauwe samenwerking, het studiebureau Technum aangesteld om het probleem te analyseren en oplossingen voor te stellen. De oplossingen werden kort voor de jaarwende aan de stuurgroep voorgesteld.

Belangrijkste conclusie uit het onderzoek is dat de problematiek het grootst is buiten de openingsuren van de bedrijven. De geparkeerde vrachtwagens staan gegroepeerd op verschillende, verspreide locaties op het bedrijventerrein. Vanuit die vaststelling wordt geoordeeld dat er zich niet dadelijk een behoefte opdringt om naar één overkoepelende oplossing voor het hele bedrijventerrein te zoeken. Er wordt geopteerd om een aantal verspreid liggende locaties te onderzoeken die kunnen bijdragen tot de oplossing van de plaatselijke problemen.

Concreet gaat het om de Ambachtsstraat, de Transportstraat, de Warande, de Havenlaan, de Albertkade, de Industrieweg en de Schoebroekstraat. Voor deze probleemgebieden werden tal van mogelijke oplossingen voorgesteld. De oplossingen kunnen ruimtelijk-praktisch zijn zoals het aanpassen van het wegprofiel of het integreren van lokale parkeerhavens.

Daarnaast kunnen ook beleidsmatige acties de problematiek verhelpen, zoals het maken van afspraken tussen bedrijven over een gedeeld gebruik van beschikbare private parkings, het aanbrengen van bewegwijzering of het uitwerken van een gemeenschappelijk parkeerbeleid over de drie gemeenten heen.

Aan de hand van een sterkte/zwakte-analyse zullen de gemeenten nu bepalen welke oplossingen ze waar willen implementeren. Al de voorgestelde oplossingen maken het mogelijk dat vrachtwagens reglementair kunnen parkeren, zonder hinder of gevaar voor bezoekers en gebruikers van het bedrijventerrein.

3060287c63f3b604fa5aa15966072af3
26b3bbe227f4a7f009ad9227d406809d

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.