VIM start Vebimobe-project op
Voor velen is een navigatiesysteem met GPS onmisbaar. Het toestel loodst ons naar onze eindbestemming, wijst ons op snelheidsbeperkingen en waarschuwt zelfs voor files. Stel nu dat ook de informatie die momenteel enkel beschikbaar is via verkeersborden, geïntegreerd wordt in een navigatiesysteem. Dan kan de bestuurder tijdig inspelen op werfsignalisaties, anticiperen op tijdelijke omleidingen, …
Ook kan er rekening worden gehouden met de actuele categorisatie van onze wegen, zodat er duurzame routes worden berekend die sluipverkeer vermijden, de veiligheid verhogen en de leefbaarheid verbeteren. Dat betekent uiteraard dat deze databank een correct beeld moet geven van de actuele situatie.
Met het project Vebimobe, wat staat voor “Intelligente mobiliteitsbegeleiding op basis van verkeersbordendatabank” wil het VIM, samen met GIM, UGent, de Vlaamse overheid (MOW) en Volvo Car, nagaan wat de verkeersbordendatabank die de Vlaamse regering in 2008 realiseerde, aan opportuniteiten biedt voor ITS (intelligente transportsystemen) en hoe deze databank op een dynamische manier kan worden geactualiseerd.
Optimale doorstroming
De Vlaamse verkeersbordendatabank is een van ’s werelds eerste complete digitale inventarissen van alle verkeersborden op alle openbare wegen. Door deze data te integreren in het voertuig, beschikt de chauffeur over een volledig zicht op de actuele situatie. Ook kan dit voertuig via sensoren feedback geven over wijzigingen van de geplaatste verkeersborden.
De dynamische aanvulling van de verkeersbordeninformatie met structurele filedata, ongevallen, spookrijders, wegomleidingen, verkeerslichten, … kunnen de doorstroming van het verkeer optimaliseren en dus reistijden verkorten. Dat kan tal van sectoren ten goede komen, denk maar aan het optimaliseren van goederenstromen en distributiekanalen, maar ook verzekeringsmaatschappijen kunnen bij deze intelligente begeleiding baat hebben.
Praktijktest
Tijdens het project zal het VIM een prototype van een duurzaam navigatiesysteem testen. Routes worden voorgesteld of geëvalueerd op basis van de actuele signalisatie langs de weg. Op basis van de resultaten zal het projectteam een impactstudie uitwerken, alsook een business-model voor het ITS-gebruik van verkeersbordendatabankgegevens. Dat kan een belangrijke bijdrage leveren om autonoom rijden dichterbij te brengen.
De totale projectkost van Vebimobe bedraagt 435.860 euro, waarvan 80% gedragen door het IWT (Agentschap door Wetenschap en Innovatie) en 20% door de deelnemende bedrijven. Het project loopt tot midden 2017.
VLAAMS INSTITUUT VOOR MOBILITEIT V.Z.W.
IWT
Voor u geselecteerd
Kort de voordelen van een abonnement...
Belangrijk nieuws te delen?
Ontvang Leads voor 19€/mnd
- Ontvang automatisch info over leads, klanten, concurrenten en partners
- Alle data en artikels staat voor u beschikbaar
- Maandelijks opzegbaar
Wilt u meer bedrijven bereiken?
Word dan dVO Reach en promoot uw bedrijfsverhaal bij 50.000 beslissers.