Karmacards sleutelt aan werknemersproductiviteit

18/01/2016 OM 09:42 - Luc Willemijns
48634adf9c2cc82be5efd6b82dbac74e
Robin Van den Bergh: “Enterprise social networks zijn aan een niet te stuiten opgang bezig”
Start-up Karmacards (Antwerpen), onderdeel van de Common-cluster, kende onder de merknaam Geaver een valse start. Het e-card platform bestemd voor het B2C-segment werd integraal heropgebouwd met ditmaal een B2B-focus. Het voormalige Geaver werd tot Karmacards herdoopt. De focus verschoof van externe communicatie naar interne communicatie binnen bedrijven, met als opzet de motivatie en de betrokkenheid van de werknemers te verhogen. Software bewees al ten overvloede een productiviteitsverhogend effect te ressorteren. Op communicatievlak lijken de enterprise social networks (ESN) een niet te stuiten opgang te hebben aangevat. “Ambitie van Karmacards is die enteprise social networks te verrijken met een specifieke dimensie die zich toespitst op de ingesteldheid van de medewerker zelf met behulp van een interne communicatie-tool die zijn of haar motivatie en betrokkenheid op een hoger niveau tilt,” verduidelijkt Robin Van den Bergh, managing director van Karmacards. Karmacards wordt momenteel in bèta-versie getest bij diverse bedrijven. Vóór medio 2016 volgt de officiële release. Wellicht gaat daar een nieuwe financieringsronde aan vooraf.

Geaver ontstond in 2010 als spin-off van het Antwerpse IT-bedrijf Appstrakt B.V.B.A. Dat specialiseerde zich aanvankelijk in de ontwikkeling van apps. Op vandaag omschrijft Appstrakt zich evenwel als full-service technology agency, dat ook de achterliggende device-onafhankelijke IT-platformen ontwikkelt naargelang van de digitale behoeften van de klant. Op de referentielijst staan ronkende namen als Medialaan, Base Company, Proximus, AB InBev, Spotify of nog, The New York Times.

In 2012 haalde Geaver kapitaal op bij Appstrakt en een aantal private investeerders. Het bedrijf kon ook rekenen op steun van het IWT. Als B2C e-card platform bood Geaver de gebruikers de mogelijkheid om de klassieke e-card met persoonlijke content van hun sociale kanalen te verrijken, zoals Facebook-foto’s en -video’s, Spotify-nummers en You Tube-clips. Zo hoopte men het gebrek aan emotionaliteit bij e-cards te ondervangen.

“Het product op zich was technisch prima, maar bleek op dat moment misschien te complex voor de markt,” herinnert Van den Bergh zich.

Toen telecom-operator BASE in 2014 bij Geaver kwam aankloppen voor het gebruik van het platform voor het versturen van kaartjes naar de buitenwereld, werd het geheel onder BASE-branding gebracht, ter beschikking gesteld van de toenmalige 350 medewerkers op de hoofdzetel en kreeg het een tweede leven. In de praktijk bleek naderhand echter dat de BASE-medewerkers 95% van de 3.000 digitale kaartjes intern verstuurden. Meer dan de helft van de boodschappen werd bovendien binnen het uur geopend.

Nieuwe focus

Die vaststelling leidde bij Geaver tot een nieuwe focus.

“Vanuit de vaststelling dat interne communicatie in B2B-omgevingen een heikel punt is, besloten we het business-concept bij te sturen en om te vormen tot een motivatiebevorderende interne communicatie-tool. In mei vorig jaar vervingen we de merknaam Geaver door Karmacards,” zo nog onze gesprekspartner.

Daartoe investeerde Appstrakt opnieuw in de ontwikkeling van een nieuw technologieplatform.

Bedoeling van Karmacards is de technologie aan te wenden om werknemers te motiveren. Want daar knelt voor veel bedrijven het schoentje. In B2B-omgeving blijkt zowat de helft van de werknemers zich niet gelukkig en bij de bedrijfsmissie betrokken te voelen. Ruim vier werknemers op tien (44%) geeft aan interesse te betonen voor peer-to-peer communicatie binnen het eigen bedrijf mocht hiervoor een geschikte tool voorhanden zijn. Eén op vijf noemt kameraadschap en motivatie van collega’s als voornaamste reden voor de bereidheid om een tandje bij te steken.

“Een eenvoudige “dank u” kan de performantie van een medewerker een ware “boost” bezorgen. Technologie heeft reeds bewezen mensen te kunnen helpen om beter te communiceren. In een B2C-omgeving zien we dagdagelijks op de sociale media voorbeelden rondom ons van introverte mensen die extravert gedrag vertonen, net omwille van de bescherming door een scherm. Met Karmacards spelen we in op deze opportuniteit om ook mensen binnen een B2B-omgeving te helpen communiceren,” weet onze gesprekspartner.

Motivatie-tool

Karmacards positioneert zich als intrinsieke digitale motivatie-tool ten behoeve van bedrijfsmedewerkers met als bedoeling de bedrijfscultuur te activeren en te vrijwaren door omstandigheden te creëren waarbij medewerkers zichzelf en elkaar uit vrije wil kunnen motiveren. De digitale wenskaarten van Geaver zijn bij Karmacards geëvolueerd tot een on-line tool die inspeelt op de motivatie en betrokkenheid van de medewerkers.

Karmacards kunnen door werknemers worden aangewend om een dankwoord aan een collega te richten voor geleverde prestaties, een welkomstwoord aan nieuwkomers, wensen voor een spoedig herstel ingeval van ziekte, een blijk van waardering te uiten of om op ludieke wijze een bedrijfsevenement aan te kondigen. Bij dat alles hoeven de gebruikers zich niet te beperken tot het tweehonderdtal sjablonen, verdeeld over verschillende categorieën, ze kunnen hun boodschap ook verrijken met persoonlijke visuals (illustraties, foto’s, selfies, …) die in het platform kunnen worden opgeladen.

Voordeel van het digitaal platform is dat de drempel om dergelijke boodschappen uit te spreken minder hoog ligt dan bij een face-to-face contact. Karmacards bevordert de samenhorigheid, de collegialiteit en het wederzijds respect. Dat vertaalt zich in meer tevreden werknemers, met een hogere productiviteit tot gevolg. Alle content op het platform is gebouwd rond erkennning, waardering en positieve communicatie.

Robin Van den Bergh: “Karmacards spitst zich toe op middelgrote en grote KMO’s alsook op corporates. We richten ons tot een drieledige doelgroep, met name het c-level (ceo, cio, cmo, cso, …), de HR-afdeling en de interne communicatiedienst. Dat zijn drie échelons die bepalend zijn voor de kernwaarden binnen een bedrijfscultuur. In wezen heeft Karmacards als “tool” een drieledige functie, met name maintenance tool (voor de bedrijfscultuur), workforce empowerment tool (voor het management) en communicatie-tool (voor de gebruikers)”.

Bèta-versie

Vooralsnog wordt Karmacards als MVP (minimal viable product) in bèta-versie getest door bedrijven als BASE Company, Lego Benelux, Mölnlycke Healthcare, Batenborch, USG en WPG Uitgevers. Op basis van de feedback van de gebruikers zal de applicatie, die in SaaS-model beschikbaar is, worden verfijnd.

“Om het product door te ontwikkelen, te vermarkten en een netwerk van resellers (lees: HR-consultants, nvdr.) uit te bouwen, zullen we een nieuwe kapitaalronde opzetten. We hopen daarin 500.000 tot 1.000.000 euro op te halen. Met een werkend product en een aantal potentiële klanten mag dat normaliter geen noemenswaardige problemen opleveren,” stelt Van den Bergh overtuigd.

Opzet is overigens Karmacards ook internationaal uit te rollen. Nederland, het Verenigd Koninkrijk en Scandinavië staan als eerste potentiële buitenlandse markten voor ontginning aangemerkt. Karmacards hoopt uiterlijk medio 2016 zijn eerste release uit te brengen.

Onderlinge samenwerking optimaliseren

Van den Bergh is realististisch genoeg om te beseffen dat Karmacards als stand-alone applicatie weinig kans op overleven maakt. De toekomst schuilt in het positioneren van Karmacards als mogelijke add-on op de sterk groeiende enterprise social network (ESN)-markt.

“Enteprise social networks zijn een gigantische markt die volop tot ontbolstering komt. Denk maar aan Slack, Facebook for Business of Yammer (dat onlangs door Microsoft werd opgekocht). Op die golf van succes hoopt Karmacards mee te surfen. Het staat zo goed als vast dat het bedrijfsintern e-mail verkeer in de toekomst zal verdwijnen. Messaging apps met real-time communicatie zullen de toekomst uitmaken. Die toepassingen kan Karmacards verrijken met authentieke boodschappen die ingrijpen op het niveau van de werknemersmotivatie door ten volle in spelen op motivatie, betrokkenheid en bedrijfscultuur,” geeft onze gesprekspartner aan.

Die bedrijfscultuur zal Karmacards in de toekomst meetbaar maken door aan zijn communicatieplatform data-analysefunctionaliteit toe te voegen. Integratie met third parties om extra-diensten toe te voegen lijkt een logische volgende stap.

48634adf9c2cc82be5efd6b82dbac74e
Robin Van den Bergh: “Enterprise social networks zijn aan een niet te stuiten opgang bezig”
88dc6eb2c5f9c471e834c00db8249d7e
Robin Van den Bergh: Karmacards is een on-line bedrijfsinterne communicatie-tool ter verhoging van de motivatie van de medewerkers

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.