Proefproject VIM haalt vrachtwagens uit file

01/02/2016 OM 13:05 - Luc Willemijns
23d1811bbf9cb13e7d0bc6eea29e265e
Het Vlaams Instituut voor Mobiliteit (VIM) start een proefproject met een gemeenschappelijke trailer-parking. Op deze parking, gelegen in de Antwerpse haven, zullen elf deelnemende transportbedrijven hun al dan niet geladen trailers achter laten als ze in een file terecht dreigen te komen. Het proefproject duurt twaalf maanden en moet aantonen in welke mate dergelijke trailer-parkings kunnen bijdragen tot het inperken van voertuigverliesuren binnen de transportsector.

Jaarlijks verliest een Belgisch transportbedrijf gemiddeld 335 uren per trekker doordat vrachtwagens in de file vast staan. Deze files bevinden zich op de gekende punten op het wegennet maar ook in wachtrijen bij verladers, ontvangers of terminals. Met een economische waarde van 50 euro per uur, betekent dit een verlies van 16.750 euro per jaar. De sector is dan ook duchtig op zoek naar oplossingen. Samen met het VIM wordt bekeken welke bedrijfseconomische meerwaarde gemeenschappelijke trailer-parkings kunnen bieden.

Gemeenschappelijke trailer-parkings zijn bewaakte parkings, gelegen langs een filegevoelig traject. Geladen of lege trailers of chassis kunnen er tijdelijk gestald worden zodat flexibel kan worden omgesprongen met laad- en lostijden, congestie en wachtrijen. Zo kunnen een pak verliesuren worden vermeden.

De trailer-parking is gelegen in de Ordamstraat in de Antwerpse haven, een gebied waarrond transportbedrijven dagelijks hinder ondervinden van files en waar heel wat wachttijden bij verladers en terminals zich voordoen.

Het proefproject “gemeenschappelijke trailer-parkings” bouwt verder op de resultaten van een onderzoek dat uitgevoerd werd in opdracht van de Provinciale Ontwikkelingsmaatschappij (POM) Limburg in het kader van het Europese project “Grenzeloze logistiek”. Dat onderzoek resulteerde in een Masterplan dat beschrijft hoe een gemeenschappelijke trailer-parking er kan uitzien en aan welke randvoorwaarden dient voldaan. Het proefproject kwam mede tot stand dankzij de financiële ondersteuning van het IWT, het agentschap voor Innovatie door Wetenschap en Technologie.

Deelnemers aan het proefproject zijn Alders Internationaal Transport N.V., Alders Bulk Logistics B.V.B.A., Transport Gheys N.V., Handico Trucking N.V., Kiko Trans B.V.B.A., Ldh-Trans B.V.B.A., Multimodal Transport & Logistics B.V.B.A., Schrauwen N.V., Smeetrans N.V., Speltincx N.V., Transport Goossens B.V.B.A., Vintra B.V.B.A., Group Joosen, Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen, POM Limburg, SAVA, VVL Febetra en VUB-MOBI.

23d1811bbf9cb13e7d0bc6eea29e265e
Ecbc3f7889b67a368a6a646c872a299c
897f4acb803997c90f21ffd6e1a88704

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.