Antwerpse haven zet recordprestatie neer

08/02/2016 OM 08:03 - Luc Willemijns
8cc725519c4c14cd22530818ee9fa4f1
(Foto Havenbedrijf Antwerpen)
Met nagenoeg 208,5 miljoen ton (+ 4,7%) zette de haven van Antwerpen vorig jaar een recordprestatie neer. Op containervlak werden 9.653.511 TEU (+ 7,5%) of 113,3 miljoen ton (+ 4,6%) geladen of gelost. “Antwerpen is daarmee wellicht de enige haven in de range die voor 2015 met winst op containervlak kan uitpakken,” aldus een fiere haven-ceo Eddy Bruyninckx. Aan voorspellingen voor het nieuwe jaar waagt hij zich evenwel niet. Daarvoor zijn de onzekerheden op de Chinese markt te groot en valt een eventuele terugval van de economie in Noord-Amerika niet uit te sluiten, zo luidt het. Voorts valt af te wachten welke impact bijvoorbeeld de toenadering tussen Cosco en China Shipping op alliantievlak zal hebben.

Want het dient gezegd, de prima prestaties van de Scheldehaven op containervlak in 2015 zijn in niet geringe mate te danken aan de trafiek met het Verre Oosten.

“In een neergaande markt, deed Antwerpen het op de routes naar het Verre Oosten 24% beter dan in 2014,” zo nog Bruyninckx.

Van de 36 loops naar het Verre Oosten die in 2008 vanuit de range werden verzorgd, bleven er vorig jaar precies 20 over. Binnen die herschikking, geïnitieerd door de grote containerrederij-allianties, heeft Antwerpen zich behoorlijk weten te handhaven. En neen, de vooruitgang van Antwerpen heeft niet enkel te maken met het verlies van containertrafieken in Zeebrugge, beklemtoont het havenmanagement.

“Op een bepaald ogenblik lag de groei op containervlak in Antwerpen dubbel zo hoog als het verlies in Zeebrugge,” wordt opgemerkt.

Vooruitgang op alle vlakken

Antwerpens nieuwe overslagrecord is evenwel niet uitsluitend aan de uitstekende prestaties op containervlak te danken. Binnen elk trafieksegment boekte de Scheldehaven vorig jaar vooruitgang.

Breakbulk vertegenwoordigde vorig jaar 7% (14,7 miljoen ton) van de totale overslag in de Scheldehaven. Zowel het ro/ro-verkeer (4,65 miljoen ton, + 4,1%) als het conventioneel stukgoed (10 miljoen ton, + 1,2%) gingen erop vooruit. Die evolutie is als niet onbelangrijk te bestempelen omdat zowat 40% van de havenarbeid met breakbulk-vracht te maken heeft.

Vloeibare bulk deed het met 66,7 miljoen ton 6,1% beter dan in 2015. Het havenbestuur verheugt zich in die evolutie omwille van de ermee gepaard gaande mogelijkheden tot haveninbreiding. Alle bulkterminals in Antwerpen liggen immers achter de sluizen terwijl het containerverkeer vóór de sluizen gelegen terminals opzoekt.

De droge bulk-activiteiten klokten af op 13,8 miljoen ton. Dat is 2,2% meer dan in 2015. In 2013 viel de behandeling van droge stortgoederen in de Antwerpse haven fors terug omwille van de herstructurering van de zware nijverheid in het zuiden van het land en de sluiting van steenkoolcentrales. De belangrijke dynamiek van de lokale markt voor de behandeling van droge bulk in de Antwerpse haven ging dan ook goeddeels verloren.

Steeds grotere zeeschepen in Antwerpen

In 2015 liepen 14.417 zeeschepen (+ 2,9%) de haven van Antwerpen aan, met een gemiddelde tonnenmaat van 25.505 brt (+ 6,6%).

Dankzij de Scheldeverdieping kunnen ook grote containerschepen in Antwerpen afmeren. Een verdieping die tijdig werd uitgevoerd, aldus het havenbestuur, verwijzend naar de toenemende schaalvergroting van de container carriers. Zo liepen in 2008 amper 12 containerschepen groter dan 13.000 TEU de Scheldehaven aan. Eind vorig jaar was hun aantal tot 318 opgelopen.

Op 1 december j.l. bleek 36% van de in aanbouw zijnde containerschepen een capaciteit van 18.000 à 21.000 TEU te hebben.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.