Antwerpse haven zet recordprestatie neer
Want het dient gezegd, de prima prestaties van de Scheldehaven op containervlak in 2015 zijn in niet geringe mate te danken aan de trafiek met het Verre Oosten.
“In een neergaande markt, deed Antwerpen het op de routes naar het Verre Oosten 24% beter dan in 2014,” zo nog Bruyninckx.
Van de 36 loops naar het Verre Oosten die in 2008 vanuit de range werden verzorgd, bleven er vorig jaar precies 20 over. Binnen die herschikking, geïnitieerd door de grote containerrederij-allianties, heeft Antwerpen zich behoorlijk weten te handhaven. En neen, de vooruitgang van Antwerpen heeft niet enkel te maken met het verlies van containertrafieken in Zeebrugge, beklemtoont het havenmanagement.
“Op een bepaald ogenblik lag de groei op containervlak in Antwerpen dubbel zo hoog als het verlies in Zeebrugge,” wordt opgemerkt.
Vooruitgang op alle vlakken
Antwerpens nieuwe overslagrecord is evenwel niet uitsluitend aan de uitstekende prestaties op containervlak te danken. Binnen elk trafieksegment boekte de Scheldehaven vorig jaar vooruitgang.
Breakbulk vertegenwoordigde vorig jaar 7% (14,7 miljoen ton) van de totale overslag in de Scheldehaven. Zowel het ro/ro-verkeer (4,65 miljoen ton, + 4,1%) als het conventioneel stukgoed (10 miljoen ton, + 1,2%) gingen erop vooruit. Die evolutie is als niet onbelangrijk te bestempelen omdat zowat 40% van de havenarbeid met breakbulk-vracht te maken heeft.
Vloeibare bulk deed het met 66,7 miljoen ton 6,1% beter dan in 2015. Het havenbestuur verheugt zich in die evolutie omwille van de ermee gepaard gaande mogelijkheden tot haveninbreiding. Alle bulkterminals in Antwerpen liggen immers achter de sluizen terwijl het containerverkeer vóór de sluizen gelegen terminals opzoekt.
De droge bulk-activiteiten klokten af op 13,8 miljoen ton. Dat is 2,2% meer dan in 2015. In 2013 viel de behandeling van droge stortgoederen in de Antwerpse haven fors terug omwille van de herstructurering van de zware nijverheid in het zuiden van het land en de sluiting van steenkoolcentrales. De belangrijke dynamiek van de lokale markt voor de behandeling van droge bulk in de Antwerpse haven ging dan ook goeddeels verloren.
Steeds grotere zeeschepen in Antwerpen
In 2015 liepen 14.417 zeeschepen (+ 2,9%) de haven van Antwerpen aan, met een gemiddelde tonnenmaat van 25.505 brt (+ 6,6%).
Dankzij de Scheldeverdieping kunnen ook grote containerschepen in Antwerpen afmeren. Een verdieping die tijdig werd uitgevoerd, aldus het havenbestuur, verwijzend naar de toenemende schaalvergroting van de container carriers. Zo liepen in 2008 amper 12 containerschepen groter dan 13.000 TEU de Scheldehaven aan. Eind vorig jaar was hun aantal tot 318 opgelopen.
Op 1 december j.l. bleek 36% van de in aanbouw zijnde containerschepen een capaciteit van 18.000 à 21.000 TEU te hebben.
HAVENBEDRIJF ANTWERPEN N.V.
Voor u geselecteerd
Kort de voordelen van een abonnement...
Belangrijk nieuws te delen?
Ontvang Leads voor 19€/mnd
- Ontvang automatisch info over leads, klanten, concurrenten en partners
- Alle data en artikels staat voor u beschikbaar
- Maandelijks opzegbaar
Wilt u meer bedrijven bereiken?
Word dan dVO Reach en promoot uw bedrijfsverhaal bij 50.000 beslissers.