Gent slaat recordvolume conventioneel stukgoed over

11/02/2016 OM 10:16 - Luc Willemijns
1e0565849ecd229f61872896a64fa594
(Foto Havenbedrijf Gent)
Vorig jaar bedroeg de goederenoverslag via zeevaart in de haven van Gent 26,4 miljoen ton (+ 1,8%). De totale watergebonden wateroverslag kromp in 2015 met 2,6% tot 46,5 miljoen ton omwille van de afgenomen overslag via binnenvaart. Inzake de overslag van conventioneel stukgoed boekte de Arteveldehaven een nieuw record (+ 12,3%), voornamelijk dankzij de toename van producten van de metaalindustrie (ijzeren en stalen platen en staven). Ook de overslag van vloeibare bulk zit in de lift (+ 9%) door de grote groei van nafta, biodiesel en andere oliën (stook- en dieselolie). De overslag van ro/ro handhaafde zich voor het tweede jaar op rij boven de 2 miljoen ton. De overslag van containers noteerde een gevoelige daling (37,7%). De overslag via binnenvaart kalfde af tot 20,1 miljoen ton (- 7,9%). Daarmee valt de binnenvaart na vijf jaar opnieuw terug tot op het niveau van 2009.

Het volume van de goederenoverslag via zeevaart stijgt met 1,8% tot 26,4 miljoen ton. Hierin neemt het aandeel transatlantische overslag (het deepsea-verkeer) opnieuw toe (+ 6,35%) na enkele jaren van teruggang. Omgekeerd neemt shortsea shipping (zeevaart langs de Europese kusten en op de Middellandse Zee) voor het eerst af sinds 2010. Deepsea is goed voor 38,8% van de overslag via zeevaart, shortsea voor 61,2%.

In 2015 liepen 2.847 zeeschepen de haven aan, 46 minder dan een jaar eerder. De gezamenlijke tonnenmaat blijft nochtans hetzelfde. De schaalvergroting blijft zich dus ook in de Arteveldehaven jaar na jaar doorzetten.

In de binnenvaart klokte het aantal schepen af op 13.423. Dat is 1.127 of 7,8% minder dan in 2014.

Financiering nieuwe zeesluis Terneuzen rond

De financiering van de nieuwe zeesluis in Terneuzen is rond. De totale bouwkost wordt op 930 miljoen geraamd. De Nederlandse overheid maakt voor het project 142 miljoen vrij. De Europese Unie komt slechts met 48 miljoen euro steun over de brug komt. Dat is fors minder dan de verhoopte 250 miljoen euro.

Vlaanderen engageerde zich derhalve om een extra duit in het zakje te doen. Het trok reeds 120 miljoen euro uit. Bovenop zet Vlaanderen tussen 2014 en 2021 jaarlijks 60 miljoen euro voor de financiering van het nieuwe kunstwerk opzij, zo maakt Vlaams minister Ben Weyts op de nieuwjaarsreceptie van de Gentse haven bekend. Het Havenbedrijf Gent zal uiteindelijk 108 miljoen euro op tafel leggen, zowat 30 miljoen euro meer dan initieel gepland.

Nu de financiering van de werken geborgd is, zou de eerste spadesteek voor de nieuwe sluis normaliter in 2017 moeten worden gegeven. Ingebruikname van de sluis is gepland voor 2021.

Vlaanderen hoopt nog steeds dat de realisatie van het kunstwerk uiteindelijk goedkoper zal uitvallen dan begroot.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.