"Alisa wapen in verovering KMO-segment"

31/08/2009 OM 00:00 - Luc Willemijns
Placeholder
Carine Huysveld staat als co-gedelegeerd bestuurder, samen met Bernard Simoens, aan het hoofd van sociale dienstengroep ATTENTIA, dat 520 medewerkers op de loonlijst heeft. Opmerkelijk: zij is niet alleen één van de weinige vrouwen aan de top van een sociale dienstengroep in België, ze onderscheidt zich ook van haar collega’s door haar informaticavorming. Wat meteen aangeeft hoe belangrijk IT in het runnen van een sociale dienstengroep vandaag de dag is.

ATTENTIA werd, zoals gezegd, begin 2006 boven de doopvont gehouden als een interprofessionele groep, gespecialiseerd in het aanbieden van diensten op het vlak van personeelsbeheer en sociale wetgeving. Ook een aantal strategische partners stapten mee in het initiatief. Zo is ATTENTIA het resultaat van het samengaan van het sociaal secretariaat Seco-M, de externe diensten voor bescherming en preventie op het werk Agathos-IID en Intermedicale, de kinderbijslagfondsen Alfa-Aurora en Het Kinderbijslagfonds van Brabant (die reeds eerder hun krachten bundelden) en het sociaal verzekeringsfonds voor zelfstandigen Maas en Schelde, mede-oprichter van ondernemingsloket Eunomia.
Niet als de andere
Carine Huysveld, voor haar overstap naar de dienstengroep werkzaam voor Real Software: “ATTENTIA beschikt in zijn huidige vorm over twee belangrijke middelen, met name de medewerkers enerzijds, IT anderzijds. Als dienstverlenende organisatie is het onze plicht de interne processen maximaal voor onze klanten te automatiseren. Daarnaast moeten we er ook voor zorgen dat op HR-vlak ook bij de klant zelf een maximale automatisering wordt neergezet. ATTENTIA heeft momenteel een gigantische investering op IT-vlak in de uitrolfase”.
Waarmee een eerste marktonderscheidend karakter van ATTENTIA duidelijk wordt. In tegenstelling tot bepaalde onder zijn grootste concurrenten, werd de groepering niet onmiddellijk gegeven door de noodzaak aan een groter draagvlak om de IT-ontwikkelingen blijvend te financieren. Bovendien bleek die groepsvorming vooral ingegeven vanuit een complementaire insteek, naast een beoogd synergie-effect op het stuk van de dienstverlening. Ten slotte kon ATTENTIA van meetaf terugvallen op een nationaal uitgebouwd netwerk, dat zowel boven als beneden de taalgrens goed vertakt was.
ATTENTIA beschikt momenteel over een landelijk netwerk van 34 kantoren. Ontkend wordt niet dat dit momenteel het onderwerp van een doorlichtingsoperatie uitmaakt, conform de algemene strategie van verruiming van het dienstenaanbod. “Om de KMO-markt optimaal te servicen hebben we nood aan een sterke commerciële uitstraling en dito customer facing. Opzet is derhalve de totale offering van de ATTENTIA-groep in de regionale vestigingen neer te zetten. Niet uitgesloten is dat daarvoor enige aanpassingen in het netwerk vereist zijn,” aldus Carine Huysveld.
Vier business-units
Naast ICT & HR N.V, bouwt ATTENTIA zijn dienstverlening uit rond vier business-units, met name ATTENTIA sociaal secretariaat, ATTENTIA preventie & bescherming, ATTENTIA kinderbijslag en ATTENTIA sociaal verzekeringsfonds.
ATTENTIA sociaal secretariaat telt om en bij de 2.500 werkgevers, die samen aan 125.000 personen werk verschaffen. “In het segment bedrijven tussen de 500 en 1.000 werknemers, hebben we een marktaandeel van 25%,” aldus de gedelegeerd bestuurder. Omzetmatig put het sociaal secretariaat 20% van zijn omzet uit bedrijven met minder dan 50 werknemers. Ondernemingen met minder dan 200 werknemers zorgen voor 40% van de omzet. “ATTENTIA heeft nog heel wat groeipotentieel, zowel bij de grote ondernemingen als in het KMO-segment,” meent onze gesprekspartner.
ATTENTIA kinderbijslagfonds bedient 125.000 gezinnen en bekleedt daarmee de derde plaats in de Belgische rangschikking. ATTENTIA preventie & bescherming heeft 162.000 werknemers onder toezicht, die bij ruim 7.400 bedrijven worden tewerkgesteld. Met 16.000 aangesloten zelfstandigen en 4.500 werkgevers/bedrijven, is ATTENTIA sociaal verzekeringsfonds een relatief kleine speler op de markt.
“De jongste jaren noteren we een sterke diversificatie naar andere sectoren toe (lees: andere dan de traditionele metaalnijverheid, nvdr.). Vandaag de dag bijvoorbeeld zijn 65% van de klanten van ATTENTIA sociaal secretariaat buiten de Agoria-sectoren te vinden,” verduidelijkt Carine Huysveld.

GRIP 2009
Of er ook in de toekomst vier business-units blijven, zal later blijken. Met “GRIP 2009”, voluit Group Resources Innovation & Performance, heeft ATTENTIA een driejarig strategisch plan uitgetekend dat de dienstverlener, op basis van een sterkte/zwakte-analyse, sterker in de markt moet positioneren. Bekend is dat een sociaal secretariaat binnen een sociale dienstengroep een locomotieffunctie vervult. Vandaar ook dat voor ATTENTIA sociaal secretariaat een dubbele groeistrategie werd uitgetekend. Enerzijds wil men zijn marktpenetratie bij de grote ondernemingen verder verhogen, anderzijds is ATTENTIA uit op een “percée en force” in het brede KMO-segment.
“Bij ondernemingen met meer dan tweehonderd werknemers gaan we op zoek naar 5% meer marktaandeel,” verduidelijkt Carine Huysveld. “Dat hopen we vooral te doen door een uitbreiding van de “offering”. Meer en meer grote ondernemingen gaan tegen hun HR-beleid vanuit strategisch oogpunt aankijken. ATTENTIA bouwt derhalve een dienstenaanbod uit dat de HR-manager in staat zal stellen zijn niet-strategische verantwoordelijkheden en taken maximaal te automatiseren en uit te besteden zodat hij zich ten volle kan focussen op zijn strategische taken en zodoende voor meer toegevoegde waarde kan zorgen,” luidt het.
Die verbreding van de “offering” zou zich voor ATTENTIA mogelijk in nieuwe business-units kunnen vertalen. Een strategisch partnership met bijvoorbeeld een uitzendorganisatie wordt niet uitgesloten. “ATTENTIA bevraagt zich continu of nieuwe business-units aan de groepsstructuur kunnen worden toegevoegd om aldus de “offering” ten behoeve van onze klanten optimaal uit te bouwen,” voegt de gedelegeerd bestuurder hier aan toe. Duidelijk is dat hierbij ook wordt gedacht aan de terbeschikkingstelling - al dan niet onder eigen vlag - van de loonmotor aan branchegenoten.
Alisa
Van strategisch belang om de groei-ambities in het KMO-segment hard te maken is de nieuwe software-tool Alisa (All-in Salary by ATTENTIA). Grotere en middelgrote ondernemingen in het middensegment werken al met het pakket e-MANAGER van ATTENTIA, dat onder meer een geïntegreerd tijdsregistratiesysteem omvat en in koppeling met ERP-systemen voorziet. Met Alisa zet ATTENTIA thans een oplossing in de markt voor het brede KMO-segment, dat op een vernieuwend concept gaat geschoeid, stelt onze vrouwelijke gesprekspartner.
“Vanuit onze ervaring met grotere organisaties is het ook makkelijker een “offering” voor kleiner(e) ondernemingen uit te bouwen. Alleen al omdat onze IT-tools functioneel heel uitgebreid zijn,” zo luidt het.
Carine Huysveld: “Alisa is een totaal nieuw product dat op het self-service concept is geschoeid, net zoals Internet-bankieren, maar beduidend verder gaat dan de bestaande Internet-applicaties van andere sociaal secretariaten. Die fungeren vaak uitsluitend als een handig “doorgeefluik” van loon- en personeelsadministratie naar het sociaal secretariaat. Zo worden de arbeidsprestaties en signaletiek niet langer door de KMO naar het sociaal secretariaat voor verdere verwerking doorgestuurd, maar neemt de verantwoordelijke binnen KMO-omgeving de controle over het berekeningsproces via Alisa over. In wezen neemt de kleine en middelgrote onderneming zodoende zelf de rol van het sociaal secretariaat op, althans wat de operationele repetitieve werkzaamheden betreft. Op basis van het self-service concept kan de KMO, na de onmiddellijke verwerking van de data, zijnde de effectieve bruto/netto-berekening, ook de eigen loondocumenten in eigen beheer afprinten. Andere sociale en boekhouddocumenten zijn eveneens onmiddellijk beschikbaar. De betaling van de lonen kan aan de hand van een Isabel-bestand of een banklijst meteen worden uitgevoerd. Achter de schermen vangt ATTENTIA alle complexiteit, zoals de RSZ-aangifte, de BTW-aangifte en dies meer op. Nieuwe werknemers creërt de werkgever binnen Alisa zelf. Het systeem zorgt dan weer automatisch voor tijdige notificatie in het kader van de Dimona-verplichtingen. Loonberekening op zich is tot een pure “commodity” verworden. Binnen het Alisa-concept focust de dossierbeheerder zich op het genereren van toegevoegde waarde in de vorm van bijvoorbeeld eerstelijns juridisch advies op maat van de KMO-klant”.
Grote voordeel van Alisa is dat de KMO efficiënter kan werken en tevens tijdswinst neerzet. Vermits hij zelf de aanzet tot de inbreng en de verwerking van de prestaties geeft, kan het hele traject qua tijdsimpact gevoelig worden ingekort. Ook qua prijszetting opteert ATTENTIA met Alisa voor een nieuw tariefmodel. “Sociaal secretariaten hanteren doorgaans een prijszetting per berekende werknemer. Vaak brengen ze echter ook extra-kosten in rekening voor bijzondere prestaties, zoals bijvoorbeeld het doorvoeren van correcties op vorige maanden, het berekenen van een dertiende maand of de vakantiepremie. Gevolg is dat de meeste KMO’s niet precies weten hoeveel ze nu jaarlijks betalen voor de geleverde diensten van hun sociaal secretariaat. Met Alisa liggen die zaken anders omdat van een transparant staffelprincipe gebruik wordt gemaakt, waarbij in functie van het aantal werknemers een vast all-in bedrag per maand wordt in rekening gebracht,” zo nog Carine Huysveld.
Alisa brengt bovendien een niet onaantrekkelijke kostenbesparing binnen bereik. Vermits een deel van de administratieve werkzaamheden door de KMO zelf worden verzorgd, krijgt deze uitzicht op een besparing tot 40% op zijn traditionele factuur van het sociaal secretariaat. Alisa richt zich heel specifiek op bedrijven tot maximaal vijftig medewerkers. Bij ondernemingen met meer dan vijftig werknemers, wordt de HR-problematiek complexer, luidt de achterliggende redenering. Na enig aandringen geeft onze gesprekspartner toe dat ATTENTIA met Alisa op 750 nieuwe KMO-klanten in de komende drie jaar mikt. Bovendien blijkt de sociale dienstverleningsgroep steeds luider in KMO-termen te gaan denken. Voor de commercialisatie van Alisa werd een nieuwe, vijfkoppige verkoopsploeg samengesteld. Niet uitgesloten wordt dat ATTENTIA intern zijn structuur in een entiteit grote ondernemingen en een entiteit kleine ondernemingen opsplitst. Net zoals in de toekomst mogelijke add-ons bovenop Alisa kunnen worden gebouwd om sectorspecifiek bepaalde KMO’s beter te gaan bedienen

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.