"Kredietverzekering alsmaar belangrijker voor KMO"

31/08/2009 OM 00:00 - Luc Willemijns
Placeholder
Tussen de kredietverzekering en de KMO gaapt doorgaans een diepe kloof. Ten onrechte, meent algemeen directeur Michel Beke van Atradius Belgium, zeker met het oog op de toekomstige ontwikkelingen op economisch vlak. Geen toeval dus dat Atradius in een recent verleden de kredietverzekeringspolis Modula in de markt zette. Die polis, modulair opgebouwd zoals zijn naam aangeeft, biedt aan het verzekerde bedrijf een verregaande flexibilisering die een maatspecifieke aanpak mogelijk maakt. Met Modula Compact en Modula Start wordt daar thans een verlengde aangebouwd, dat zich heel specifiek richt tot de micro-onderneming. Modula Compact speelt in op de noden van de KMO’s vermits een Modula-kredietverzekering vanaf een bedrag van 1.500 euro kan worden afgesloten. Niet onbelangrijk is dat voor de commercialisatie van Modula Start, Atradius een afzonderlijk distributiekanaal, in samenwerking met een externe partner, zal opzetten.
Atradius Belgium heeft overgangsjaren achter de rug, erkent onze gesprekspartner. Vorig jaar blijkt de kredietverzekeraar, die zich in een post-fusiefase bevindt, dat hoofdstuk te hebben afgesloten. De resultaten over 2007 liegen er niet om. België hoorde tot de Top 3 van de best presterende landen, waar de groep actief is.
Michel Beke, eerder zijn hele loopbaan actief in de ICT-sector, is pas sinds 1999 voor Atradius werkzaam. Omwille van zijn expertise inzake bedrijfsmanagement en kwaliteitsbeheersing werd hij door de maatschappij aangetrokken om de interne processen te optimaliseren en nauwer op de noden van de klanten te laten aansluiten. Dat Beke daar de basis legde voor de huidige prestaties van Atradius Belgium, wordt door zijn huidige functie van directeur generaal bevestigd.
De hele Atradius-groep, voornamelijk actief in de kredietverzekering en het incasso, boekte vorig jaar voor 1,4 miljard euro aan inkomsten. Dat leverde een winst van 164,2 miljoen euro op, liefst 56% meer dan in 2006. Met een toename van 6,4% tot 1.261,2 miljoen euro van de bruto-premie-inkomsten noteerde men forse groei in de kredietverzekeringen. “Atradius Belgium noteerde een groei van 8,4%,” aldus Beke. Dat leverde een omzet op van ruim 92 miljoen euro, financiële inkomsten buiten beschouwing gelaten.
Internationale profilering
Atradius is de nieuwe identiteit die de fusie-entiteit Gerling NCM Credit and Finance AG in augustus 2003 aannam. Die ontstond twee jaar eerder toen de Duitse kredietverzekeringsgroep Gerling-Konzern Speziale Kreditversicherung (GKS) - dat door Deutsche Bank werd gecontroleerd - samen ging met de Nederlandsche Credietverzekering Maatschappij (NCM). Ook het toenmalige Gerling-Namur Kredietverzekeringen, dat eerder door Gerling werd geïntegreerd, kwam zodoende binnen de nieuwe constellatie terecht.
Recent nam de Spaanse kredietverzekeraar Crédito y Caucion een meerderheidsbelang in Atradius. De activiteiten van beide maatschappijen werden versmolten hoewel elkeen onder zijn eigen merknaam actief blijft. Vandaag de dag houdt Grupo Compania Espanola de Credito y Caucion S.L. een belang van 64,2% in de groep aan. Andere aandeelhouders zijn Swiss Re (25%), Deutsche Bank (9,1%, via zijn dochter DB Equity S.A.R.L.) en Sal Oppenheim (1,7%, via dochter Beltrados B.V.). De hoofdzetel van Atradius bevindt zich in Amsterdam. In de landen waar de groep actief is wordt met branches of filialen gewerkt. Het kloppend hart van Atradius Belgium bevindt zich te Namen. In Antwerpen is een antenne met een honderdtal werknemers actief. De kredietverzekeraar stelt in ons land een 400-tal personen tewerk, goed voor zowat 320 FTE’s.
Sinds begin 2005 huldigt de Atradius-groep een forse internationaliseringsstrategie. Zo werden nieuwe markten aangeboord in NAFTA, Centraal- en Oost-Europa, China en Zuidoost-Azië. In de voorbije twee jaar opende men filialen, richtte men joint-ventures op of sloot men samenwerkingsakkoorden in Japan, China, Hongkong, Singapore, Rusland en Turkije. “In luttele tijd groeide de Atradius-groep uit tot een multinationale onderneming. Wereldwijd zijn we de nummer 2 op de kredietverzekeringsmarkt. In België zijn we marktleider,” aldus Michel Beke.
Drie activiteitenpijlers
Atradius Belgium is, zoals gezegd, voornamelijk actief in de kredietverzekering. Daarnaast is de maatschappij ook bedrijvig in de inning van schulden voor rekening van derden en vooralsnog het verzekeren van kredietrisico’s op middellange en lange termijn (installed credit protection). De factoring-activiteiten worden niet langer in eigen beheer verzorgd, maar in partnership met Fortis. In bepaalde landen binnen de groep is Atradius ook nog actief in de borgstelling.
Michel Beke: “2007 was voor Atradius Belgium een uitstekend jaar. We noteerden bijzonder weinig opzeggingen. Bovenal verheugen we ons in het feit dat we de tarieferosie hebben weten te beperken, dit ondanks de bikkelharde concurrentie. Uiteraard speelde ook de economische conjunctuur in ons voordeel. De premie van een kredietverzekering is immers gekoppeld aan de bedrijfsomzet. Dat leverde ons een groei in premie-incasso op. Ten slotte slaagden we er ook in de “business” bij onze bestaande klanten uit te breiden, dit in combinatie met een mooie prestatie in nieuwe business”.
Keerpunt
Hoewel Atradius niet specifiek op bepaalde marktsegmenten focust, nemen de middelgrote ondernemingen een centrale rol op in de marktpositionering van de kredietverzekeraar.
“In een voorspoedig economisch klimaat, oefent een kredietverzekering minder aantrekkingskracht uit. Dan doen zich minder schadegevallen voor waardoor de tarieven onder druk komen te staan. Momenteel bevinden we ons op een keerpunt. Aan de gunstige conjunctuurperiode komt stilaan een einde. Dat noopt tot omzichtigheid. Een hogere schaderatio en bijgevolg een opwaartse tariefherziening loeren om de hoek. Kredietverzekeraars hebben relatief weinig tijd om hierop in te spelen. Alleen is de markt niet bereid om op korte termijn een tariefverhoging te aanvaarden. In de gegeven omstandigheden is een verhoging van de huidige tarieven echter onvermijdelijk,” weet onze gesprekspartner.
Kredietverzekeringen verkopen aan KMO’s blijft een moeilijke opdracht, beaamt Michel Beke. “Toch hebben kleine en middelgrote ondernemingen er alle belang bij een kredietverzekering af te sluiten”, luidt het.
Michel Beke: “De rol van de kredietverzekeraar situeert zich ook op preventief vlak. Op korte termijn tekenen zich in de markt een aantal gebeurtenissen af die verontrustend zijn. De economie wordt brozer, de volatiliteit neemt toe. Denk aan de stijging van de grondstofprijzen, de evolutie van de rentevoeten, de grotere terughoudendheid van banken tot kredietverstrekking onder invloed van de Bazel 2-normen, de ontwikkeling van de subprime, de wispelturigheid van de dollarkoers, … Dat alles zal niet zonder impact op de economie blijven en tot een klimaat van onzekerheid leiden. Ondernemingen zullen er hun investeringsgedrag door laten beïnvloeden en kredieten zullen minder makkelijk worden verstrekt. Ondernemingen, die moeilijker bankfinanciering krijgen, zullen derhalve zekerheden moeten inbouwen. Om sneller over fondsen te beschikken zullen ze hun leverancierskrediet inkorten. Daar ligt een rol weggelegd voor de kredietverzekeraar. Naarmate men de betalingstermijnen inkort, zullen ook meer klanten in gebreke blijven in het aanzuiveren van hun bestaande schulden”.
Tegen die achtergrond speelt de kredietverzekeraar een niet onbelangrijke rol, enerzijds door het schadeloos stellen van bedrijven die slachtoffer zijn van onbetaalde uitstaande vorderingen, anderzijds door het toeroepen van een halt aan het domino-effect dat een eventuele bedrijfsfaling op gang kan brengen, heet het.
Nog meer maatspecifiek werken
Naast de uitbreiding van zijn internationaal netwerk, ent de strategie van de Atradius-groep zich op het aanbieden van meer maatwerkproducten.
“Atradius streeft een hogere marktpenetratie na door een quasi-wetenschappelijk onderbouwde aanpak te hanteren. Via een ondubbelzinnige marktsegmentering, lijnen we duidelijk “prospects” af aan wie maatspecifieke oplossingen worden geboden,” aldus onze gesprekspartner.
Heel specifiek introduceerde de onderneming in een recent verleden de “Modula”-polis voor bedrijven in het middensegment, dit op basis van sectorervaring die men onder eigen dak aanhoudt. “Zoals zijn naam aangeeft is de “Modula”-polis modulair opgebouwd. Het product getuigt van een hoge mate van transparantie en flexibiliteit. Het kan aan elke bedrijfsspecifieke situatie worden aangepast”, weet Beke. Enkele weken terug sloot Atradius een samenwerking met Febelgra, de beroepsfederatie van de Belgische grafische industrie. De “Febelgra Polis” biedt verzekeringsdekking tegen wanbetalers, specifiek toegesneden op de behoeften van de Febelgra-leden. “Soortgelijke sectorspecifieke oplossingen zullen in de toekomst worden gelanceerd,” kondigt de algemeen directeur van Atradius Belgium aan.
Aan de bovenkant van het productenportfolio situeert zich Atradius Global Polis, dat kredietverzekeringsoplossingen biedt voor multinationals. Maar ook naar onderen toe zoekt Atradius marktverruiming. “Met de introductie van Modula Compact en Modula Start, afgeleid van de Modula-polis, biedt Atradius ook een kredietverzekeringsoplossing voor micro-ondernemingen. Daarbij volstaat het opnieuw de bouwstenen van het product heel maatspecifiek te implementeren om optimaal op de behoeften van het beoogde bedrijf in te spelen”, zo nog Beke.
Distributiekanalen
Atradius bewerkt de markt zowel direct als indirect. Het directe verkoopteam spitst zich voornamelijk toe op het middensegment. De multinationale ondernemingen bewerkt de maatschappij via een indirect distributiekaaal. Dat bestaat uit een tiental gespecialiseerde kredietverzekeringsmakelaars, een netwerk van niet-gespecialiseerde makelaars, die door de directe verkoopploeg worden ondersteund, alsook door de banksector.
Michel Beke: “Voor de commercialisatie van Modula Start bouwen we een afzonderlijk distributienetwerk uit. Met de commercialisatie van Modula Start, dat van een vereenvoudigde tariefzetting getuigt, streven we dit jaar nog een bijkomende 10% “new business” na”.
De fijnmazigheid van het netwerk schijnt voor die nieuwe partner in de richting van een bank of verzekeringsinstelling te wijzen. “Het product kredietverzekering, dat handelstransacties beveiligt, leunt dichter aan bij de financiële wereld dan de verzekeringswereld,” licht Michel Beke tot slot ongewild een tipje van de sluier.
(DVO39001)

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.