"Banden met groothandel aanhalen"
31/08/2009 OM 00:00
- Luc Willemijns
Abyz B.V.B.A. (Galmaarden) focust sinds 1991 op de invoer en distributie van videofonie-, toegangscontrole- en camerabewakingssystemen. Opzet daarbij is totaalsystemen binnen het bereik van de professionele installateur te brengen. Ambitie van de KMO is thans de banden met de groothandel aan te halen en ook de voorschrijversmarkt meer proactief te benaderen. Intussen maakt zusterbedrijf Dobiss B.V.B.A. zich op om onder eigen label standaard-domoticasystemen in het buitenland (lees: Nederland, Frankrijk en waarschijnlijk ook Spanje, nvdr.) te introduceren. Tot slot hoopt Abyz nog voor het jaareinde op zijn bestaande site een nieuw bedrijfspand op te trekken. In de eerste jaarhelft van 2010 zullen ook de kantoren erin worden ondergebracht, kondigt zaakvoerder Jean-Pierre Piret aan.
Optimistische geluiden in een somber bedrijfsklimaat, het klinkt als een verademing KMO-bedrijfsleiders aan te treffen die de toekomst met een flinke dosis vertrouwen tegemoet zien. Jean-Pierre Piret, die in 1991 Abyz boven de doopvont hield, ziet alvast geen reden tot doemdenken. “Als leverancier van parlofonie- en videofoniesystemen komen we weliswaar aan het einde van het bouwtraject. Een mogelijke terugval van de bedrijvigheid zullen we dus met een zekere vertraging voelen. In het assortiment zitten evenwel dermate veel nieuwe producten dat Abyz zich voldoende gewapend voelt om een eventuele mindere periode op te vangen,” luidt het.
Jean-Pierre Piret bouwde zijn loopbaan in dienstverband uit in de automatisatie en de beveiliging binnen de banksector. Als in 1991 zijn toenmalig werkgever overstag gaat, richt hij Abyz op. Van meetaf spitste de onderneming zich toe op de invoer en distributie van videofonie- en parlofoniesystemen, met het Spaanse Fermax (Valencia) als hoofdleverancier. “Tussen 1993 en 2003 stond Abyz ook in voor de installatie van beveiligingsapparatuur in de kantoren van twee grootbanken. Die activiteit zorgde voor de fundering om de onderneming uit te bouwen tot wat ze vandaag is. Abyz’ kernactiviteit spitst zich toe op de controle en het toezicht op de toegang van gebouwen allerhande. In bankkringen servicen we nog enkel de geplaatste installaties. Maar dat is niet langer onze kernactiviteit,” schetst Jean-Pierre Piret.
Controle en toezicht op gebouwentoegang
Controle en toezicht op gebouwentoegang
Controle en toezicht op de toegang van gebouwen is, zoals gezegd, de kernactiviteit van het hedendaagse Abyz. De onderneming levert videoofonie-, toegangscontrole- en bewakingssystemen aan installatiebedrijven (lees: elektrische installateurs en beveiligingsinstallateurs, nvdr.). Aan die bedrijven levert men niet enkel de systemen maar ook alle technische ondersteuning en benodigde know-how.
Huisleverancier is het Spaanse Fermax, waarvoor Abyz als alleendistributeur in België en Luxemburg optreedt. Fermax, dat in 2007 een omzet van 60 miljoen euro haalde, heeft filialen en kantoren in het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, China, Rusland, de VS, India, Dubai, Singapore, Portugal, Polen, Mexico, Colombia, Vietnam, Bahrein, Slovakije en Duitsland alsook productiecentra in Valencia en Shanghai. In nog eens zestig landen werkt de producent met distributeurs, waaronder Abyz.
Andere belangrijke partner van Abyz is het Oostenrijkse Commend International (Salzburg), dat in intercom-systemen is gespecialiseerd. Voorts werkt de distributeur samen met een aantal kleinere partners, zowel Europese als niet-Europese, voor kleinere productcategorieën, zoals fingerprint-lezers (biometrische lezers), digitale camerasystemen en dies meer.
Jean-Pierre Piret: “De sterkte van Abyz schuilt in de integratie van systemen. Aan de professionele installateur bieden we totaaloplossingen, die met de nodige informatie en documentatie worden onderbouwd, d.i. met inbegrip van de installatie-instructies”.
Vorig jaar boekte Abyz met 17 medewerkers een omzet van net geen 3 miljoen euro. Een toename met zowat 20%, waar Piret niet echt een sluitende verklaring voor heeft.
Indien de KMO-bedrijfsleider met vertrouwen de toekomst tegemoet ziet, heeft dat wellicht te maken met het brede marktspectrum waarin zijn producten worden afgezet. “De video- en parlofoniesystemen vinden hun toepassing in alle sectoren, gaande van de particuliere woningbouw (privé-woonsten en appartementen) tot de grote kantoor- en industriepanden en de gebouwen in de zorg- en openbare sector”, aldus onze gesprekspartner.
Focus
Waar branchevervaging in de beveiligingsmarkt schering en inslag is, zweert Abyz bij een heel scherpe focus. Weliswaar om begrijpelijke redenen. Bewust houdt de KMO zich afzijdig van de markt van alarmsystemen. “Als alarminstallateur is het relatief makkelijk zich in regel te stellen met de B.V.V.O.(Beroepsvereniging der Verzekeringsondernemingen, nvdr.)-voorschriften en andere mogelijke regelgeving. Als invoerder van alarmsystemen moet elk product zijn goedgekeurd, wat een bijzonder kapitaalsintensieve aangelegenheid is,” aldus onze gesprekpartner.
Ook houdt Abyz zich afzijdig van de markt van de perimeterbeveiliging, in de vorm van slagbomen of andere systemen. “De spelers in de markt van de perimeterbeveiliging zijn doorgaans klant,” klinkt het.
Biometrie in opgang
Jean-Pierre Piret: “Biometrie lijkt een niet te stuiten opgang in de markt van de toegangscontrole te hebben aangevat. De technologie is zijn kinderschoenen ontgroeid. De implementatie van biometrische oplossingen beperkt zich niet langer tot risicovolle omgevingen, zoals initieel het geval was. Aanvankelijk vond biometrie enkel zijn toepassing in bijzondere delicate (gedeelten van) bedrijfsomgevingen. Zoals bijvoorbeeld in computerruimtes. Toen vergde een biometrielezer ook een investering van ettelijke duizenden euro’s. Vandaag is dat niet langer het geval en wordt de biometriemarkt naar eender welke markt opengetrokken. Voor 500 euro zijn al biometrielezers voorhanden, zodat ze steeds vaker ook in het residentiële segment opduiken. Vooralsnog aan de bovenkant van de markt, maar langzaam maar zeker sijpelt de technologie ook naar de lagere segmenten door”.
Camera’s: ontradend effect
“Toegangsbeveilingssystemen van eender welke vorm hebben een sterk ontradend effect. De aanwezigheid van camera’s schrikt mensen met kwade bedoelingen op adequate wijze af,” weet de zaakvoerder van Abyz.
Abyz’ producten worden in hoofdzaak op de te bewaken locaties geplaatst. “De meeste bewakingstoestellen die wij verkopen zijn doorgaans lokaal bekabeld. Eventueel worden ze via een centraal toestel met het bedrijfsnetwerk gekoppeld. Monitoring of toezicht kan vanop afstand dankzij het Internet, maar lokaal gaat het wel om autonoom draaiende systemen,” zo nog onze gesprekspartner.
Markante tendens is dat camera’s die op het bedrijfsnetwerk worden aangesloten, hand over hand aan populariteit winnen. Zeker omwille van het prijseroderend effect.
“Bemande onthaalbalies zijn bijzonder duur. Alleen grote organisaties opteren nog voor een dergelijke balie. In KMO-omgeving is de onthaalbalie steeds vaker onbemand. Zo vermijdt men dat de aandacht van de medewerkers onnodig wordt afgeleid telkens iemand het bedrijf binnen komt. Eigen medewerkers kunnen er met behulp van een “badge” eigenhandig in. Externe bezoekers worden opgevangen met behulp van camerabewaking. Enkele camera’s rond het bedrijfspand zorgen dan weer voldoende gemoedsrust. Het tijdperk van de onthaalbediende lijkt definitief achterhaald,” schetst de bedrijfsleider.
Grootdistributie en voorschrijversmarkt
Als KMO beweegt Abyz zich in een wereld van grote internationale aanbieders, met heel wat marketing power. “Binnen het bestaande productenassortiment heeft Abyz nog heel wat groeipotentieel om de markt via de groothandel te bedienen,” klinkt het. De KMO maakt zich daarom op om in de nabije toekomst in hoofdzaak de kleine zelfstandige groothandel van elektrotechnisch materiaal actief te gaan benaderen. “Momenteel puren we 15% van onze omzet uit het groothandelscircuit. Op lange termijn moeten we dat aandeel tot 50% kunnen opvoeren”, stelt onze gesprekspartner. Ook ligt het in de bedoeling de banden met de voorschrijversmarkt (lees: de studieburaus, nvdr.) nauwer aan te halen.
Uiteraard blijft Abyz zich ook toespitsen op het uitdiepen van zijn banden met de installatiebedrijven. In dat geval gaat het meer om een projectmatige aanpak, die tweewegscommunicatie vereist en waar techn(olog)ische ondersteuning van primordiaal belang blijft. Precies door het leveren van toegevoegde waarde in de vorm van klanten-service en extra-flexibiliteit, moet Abyz zich in de markt blijvend differentiëren. Via de groothandel hoopt de KMO meer standaardproducten te vermarkten.
Eerste stappen op buitenlandse domoticamarkt
Sinds 1994 is zusterbedrijf Dobiss B.V.B.A. op bescheiden wijze actief in de distributie van domoticasystemen. Aanvankelijk spitste de onderneming zich toe op de high-end systemen, maar drie jaar terug werd het geweer met succes van schouder veranderd. “Vrij frequent verkopen we basisdomoticasystemen voor flatgebouwen. De prijs van een standaard elektrische installatie is quasi-vergelijkbaar met die van onze domotica-installatie. Het grote voordeel van de installatie, waarvan de functionaliteiten weliswaar relatief beperkt blijven, schuilt vooral in de beheersmogelijkheden die aan de installateur worden geboden. Zo kan het toekennen van drukknoppen voor het beheren van bepaalde kringen makkelijk worden aangepast en gewijzigd”, aldus Piret.
In 2008 noteerde Dobiss met twee personeelsleden een omzet van zowat 650.000 euro. Bedoeling is dit jaar vlot naar de 800.000 euro door te stoten. “Eind dit jaar lanceert Dobiss onder eigen label een standaard basisdomotica-installatie in het buitenland. We denken in eerste instantie aan Nederland en Frankrijk, maar waarschijnlijk ook Spanje,” wordt daaraan toegevoegd. En dat zijn lang niet de enige plannen van de KMO voor 2009. Nog voor het jaareinde hopen Piret en zijn team een nieuw drielagig bedrijfspand neer te poten op de huidige bedrijfsterreinen langsheen de Nieuwstraat te Galmaarden, meer bepaald op de plaats waar zich thans de 1.000 m2 grote opslagplaats bevindt. De stocks zullen tussentijds elders worden ondergebracht. Op de eerste en tweede verdieping van het nieuwe pand worden functionele kantoren ingericht, die men in de eerste helft van 2010 in gebruik hoopt te nemen. Totaalinvestering: zowat 600.000euro.
(DVO40702)
Bij de foto’s:
Jean-Pierre Piret, zaakvoerder van Abyz B.V.B.A., wil zijn videofonie- en parlofoniesystemen in de toekomst nadrukkelijker onder de aandacht van de kleine professionele groothandel en de voorschrijversmarkt brengen. (Foto W & F)
“Via zusterbedrijf Dobiss B.V.B.A. plannen we de lancering in het buitenland van een standaard-basisdomoticasysteem onder eigen label,” kondigt Jean-Pierre Piret, zaakvoerder van Abyz B.V.B.A. aan. (Foto W & F)
Jean-Pierre Piret (Abyz B.V.B.A.): weinig reden om de toekomst niet met vertrouwen tegemoet te zien. (Foto W & F)
Citaten:
“Als alarminstallateur is het relatief makkelijk zich met de voorschriften in regel te stellen. Als invoerder van alarmsystemen moet elk product zijn goedgekeurd, wat een bijzonder kapitaalsintensieve aangelegenheid is”
“De spelers in de perimeterbeveiliging zijn doorgaans klant”
“Biometrie lijkt een niet te stuiten opgang in de markt van de toegangscontrole te hebben aangevat”
“De implementatie van biometrische oplossingen beperkt zich niet langer tot risicovolle omgevingen, zoals initieel het geval was”
“Toegangsbeveilingssystemen van eender welke vorm hebben een sterk ontradend effect. De aanwezigheid van camera’s schrikt mensen met kwade bedoelingen op adequate wijze af”
“Camera’s die op het bedrijfsnetwerk worden aangesloten, winnen hand over hand aan populariteit. Zeker omwille van hun prijserosie”
“Bemande onthaalbalies zijn bijzonder duur. Het tijdperk van de onthaalbediende lijkt definitief achterhaald”