“2021 wordt voor Volvo Cars een omslagjaar voor PHEV-voertuigen”

18/01/2021 OM 09:00 - Luc Willemijns
Volvo1 150121
Voor Roeland Vriens, fleet manager Volvo Car Belgium, komt de omslag naar PHEV-voertuigen net op tijd voor de grote orkaan van elektrificatie los barst

Volvo Car Belgium zag eind vorig jaar het aandeel van de verkoop van plug-in hybrides voor het eerst boven de 40% uitstijgen. Verwacht wordt dat voor het nieuwe jaar dat percentage tot ruim boven de 50% uitstijgt. Met vijftien PHEV-varianten in het aanbod is Volvo als constructeur bijzonder goed geplaatst om op de marktdynamiek in te spelen. “Want 2021 wordt, zonder enige twijfel, een omslagjaar voor de PHEV-automarkt,” weet Roeland Vriens, fleet manager bij Volvo Car Belgium. In een volgende stap wil Volvo BEV-voertuigen in zijn hele gamma doortrekken. Met de in Gent geproduceerde XC40 heeft de Zweedse autobouwer alvast een eerste volelektrisch model in het assortiment.

Volvo is een a-typisch merk in de fleet-markt. Van de 20.000 à 22.000 voertuigen die het merk in een gewoon jaar in de Belgische markt afzet, wordt 70% van de verkopen in het fleet-segment gerealiseerd. In het premium-luik van het fleet-segment, welteverstaan. Tot de klanten horen “major accounts”, waar Volvo sterk vertegenwoordigd is in de grote wagenparken, bij KMO’s, vrije beroepen en zelfstandigen en in de overheidsmarkt, met onder meer de V90’s van de federale politie, de MUG-voertuigen en het diplomatiek corps.

Drie clusters

Binnen het premium-segment kan Volvo’s aanbod in drie clusters worden opgedeeld.

De 40-cluster, met de in Gent gebouwde volledig elektrische XC40 Recharge P8, kent een sterke inslag van plug-in hybride en elektrische varianten.

De 60-cluster, opgebouwd rond de V60 (break), XC60 (cross-over) en S60 (sedan), is heel populair bij de “major accounts” en de “user choosers”.

Aan de top van het segment positioneert zich de 90-cluster, met de V90 (break), XC90 (cross-over) en S90 (sedan), die dan weer voornamelijk succes kent bij de KMO’s, vrije beroepen en zelfstandigen.

De 40-cluster is vandaag goed voor zowat de helft van de totale verkoopsvolumes.

Volvo2 150121
De XC40 Recharge P8 is Volvo’s eerste EV die in Gent wordt gebouwd. Later dit jaar volgt een tweede EV-model

A-typisch merk

Roeland Vriens omschrijft Volvo als een a-typisch merk op verschillende vlakken. In het kader van zijn streefdoel naar nul verkeersdoden met eigen voertuigen, begrensde de premium-constructeur vorig jaar de maximumsnelheid van zijn voertuigen voor het eerst tot 180 km/u, met uitzondering van de snelle interventiewagens weliswaar.

In 2017 stelde de constructeur de eerste premium brand te willen zijn met een volledige elektrificatie doorheen zijn hele modellenaanbod. Resultaat: vandaag heeft Volvo een gamma met een sterke inslag van voornamelijk plug-in hybride (PHEV’s) en batterij-elektrische voertuigen (BEV’s).

“Volvo is momenteel de enige premium brand die voor al zijn modellen een plug-in hybride uitvoering heeft. Van de zeven modellen in ons assortiment zijn er vijftien plug-in hybride varianten beschikbaar”, aldus Vriens.

Switch naar PHEV en BEV

Onder invloed van de autofiscaliteit tekent zich in de markt momenteel een sterke verschuiving af ten gunste van plug-in hybride en volledig elektrisch aangedreven voertuigen. “De Covid-pandemie heeft die beweging nog verder versterkt. Bedrijfswagens gingen minder kilometers afmalen. Dit op een ogenblik dat mensen dachten dat het rijden van veel kilometers niet te verzoenen was met een elektrisch aangedreven voertuig omdat de actieradius zogenaamd niet zou volstaan. Hoewel het aantal verreden kilometers daalt, blijft de firmawagen niettemin een belangrijk gegeven. De beleidsverklaring van de regering rond groene mobiliteit, de klimaatnormen en de problematiek van de CO2-emisses zorgen evenwel voor een gigantische switch naar elektrificatie omwille van de verlaagde CO2-uitstoot van PHEV- en BEV-voertuigen”, zo nog Vriens.

Zo werden in de eerste jaarhelft van 2020 nog heel wat leasing-contracten verlengd omwille van de onzekerheid in de markt. Naar het jaareinde toe begonnen heel wat bedrijven de omslag te maken naar plug-in hybrides en volektrische modellen.

Dieseluitvoeringen verder onder druk

Met de nieuwe autofiscaliteit, als gevolg van de omschakeling van de NEDC- naar de WLTP-uitstootnormen, komen dieseluitvoeringen nog meer onder druk te staan omwille van de negatieve impact op het VVA (voordelen van alle aard)-regime dat lang niet meer zo gunstig uitvalt als voorheen. “Nochtans is het vooral de lage CO2-uitstoot van elektrische en plug-in hybrides die voor een lagere TCO bij bedrijven zorgt in vergelijking met de oude dieselvarianten”, aldus onze gesprekspartner.

Volvo stelde in 2017 eveneens, andermaal als eerste autoconstructeur, zijn vloot volledig te zullen ontdieselen. Op dit ogenblik heeft het bedrijf nog enkel mild hybrid-dieseluitvoeringen in het gamma.

Op naar volledige elektrificatie

Begin december 2020 leverde Volvo zijn eerste in Gent gebouwde volledig elektrische XC40 Recharge P8 uit. Dat is het eerste volelektrische model in het aanbod.

Bekend is dat de federale overheid wil dat tegen 2026 alle nieuwe bedrijfswagens emissievrij zijn. Nog enkel volledig elektrische voertuigen zouden op fiscale ondersteuning kunnen rekenen. Voor Volvo kan dat tijdskader blijkbaar niet beter vallen.

Roeland Vriens voorspelt: “2021 wordt voor Volvo ongetwijfeld een gigantisch PHEV-jaar, een echt omslagjaar naar volledig elektrische voertuigen. Bedrijfswagens worden doorgaans gekocht in het kader van vierjarige contracten. Die zullen in 2025-2026 aan vervanging toe zijn. Dat is vlak voor de orkaan van elektrificatie zal los barsten”.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.