On-line marketing zwengelt groeidynamiek aan (1)

01/09/2009 OM 00:00 - Luc Willemijns
Placeholder
<!--[if gte mso 9]> Normal 0 21 false false false MicrosoftInternetExplorer4 <![endif]--><!--[if gte mso 9]> <![endif]-->

<!-- /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-parent:""; margin:0cm; margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:12.0pt; font-family:"Times New Roman"; mso-fareast-font-family:"Times New Roman"; mso-ansi-language:NL-BE; mso-fareast-language:NL-BE;} @page Section1 {size:595.3pt 841.9pt; margin:70.85pt 70.85pt 70.85pt 70.85pt; mso-header-margin:35.4pt; mso-footer-margin:35.4pt; mso-paper-source:0;} div.Section1 {page:Section1;} -->

België is een mature on-line markt met een goed uitgebouwde Internet-infrastructuur. Ook de bevolking lijkt goed met de digitale snelweg vertrouwd. Zo vertonen de Belgen een bijzonder actief surf-, mail- en zoekgedrag. Binnen het Europa van de 27 scoren we boven het gemiddelde. Nochtans blijken heel wat van de Belgische bedrijven, in deze moeilijke economische context, niet alle kansen aan te grijpen om maximale scoringskansen bij die on-line zoekers af te dwingen. Gevolg is dat steeds meer buitenlandse ondernemingen met een groeiend deel van de on-line handelskoek in België aan de haal gaan.

En dat op zich is betreurenswaardig. Zeker vanuit de wetenschap dat on-line marketing makkelijk, betaalbaar en bijzonder meetbaar in zijn resultaten is. Bovendien is on-line marketing makkelijk territoriumoverschrijdend in te schakelen. Belgische bedrijven kunnen zodoende nieuwe klanten rekruteren in regio’s die voorheen niet of nauwelijks werden bewerkt.

Top 20-positie

In de voorbije jaren profileerde België zich als een gemiddelde speler op het stuk van de “e-readiness”. Tussen 2002 en 2008 zakten we echter terug van de zestiende tot de twintigste positie. Dat staat in schril contrast met Nederland dat zich vorig jaar op een zevende stek nestelde. Blijkbaar maken onze noorderburen beter gebruik van het potentieel dat het Internet hun op marketing-vlak biedt. Dat is geen overbodige luxe, rekening houdend met de toegenomen concurrentie uit het buitenland die de eigen bedrijven onder steeds grotere druk zet.

Onderbenut potentieel …

In België hebben 65% van de gezinnen een Internet-connectie (85% in Nederland). In 97% van de gevallen gaat het zelfs om een breedbandaansluiting. Zoals in de aanhef van deze bijdrage aangegeven, maakt de Belg echter minder doordacht (lees: vanuit commercieel oogpunt, nvdr.) gebruik van het Internet dan de gemiddelde Europeaan. In ruim 50 tot 60% van de gevallen, neemt de Belgische surfer zijn toevlucht tot het Internet om, via een zoekmotor, informatie op te zoeken of om een e-mail met bijlage te versturen. In geval van meer geavanceerd gebruik, zoals het zoeken, downloaden en installeren van software of het afschermen van de computer tegen virussen, spyware en adware, blijft de Belgische gebruiker beneden het gemiddelde in de Europese Unie. Dat is ook het geval voor minder geavanceerde “features”, zoals het posten van berichten in chat rooms, nieuwsgroepen of on-line discussiefora, het gebruik van het Internet voor telefoongesprekken, het peer-to-peer delen van film- of muziekbestanden of de creatie van een web-pagina.

… ook business-wise

Ook het bedrijfsmatig inschakelen van het Internet blijft in België onder het Europees gemiddelde. Zo scoren Belgische bedrijven weliswaar beter met hun website-aanwezigheid, maar blijven ze (fors) ondermaats wat de elektronische aanwezigheid van productcatalogi of de mogelijkheid van on-line bestellen of on-line betalen betreft.
Idem dito wat e-shopping gedrag betreft. Landen als Tsjechië, Slovakije en Malta blijven weliswaar terzake onder het gemiddelde van de EU27, maar doen het nog steeds beter dan België. In buurlanden als Nederland, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk wordt maar liefst meer dan twee keer zoveel ge-e-shopt dan in België. Zelfs in sectoren waar België traditioneel sterk staat (zoals financiële diensten en reizen, nvdr.), wordt beduidend minder on-line besteld dan in Europa.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.