UNIZO zet exclusief KMO-netwerkforum op

01/06/2009 OM 00:00 - Luc Willemijns
Placeholder

<!--[if gte mso 9]> Normal 0 21 false false false MicrosoftInternetExplorer4 <![endif]--><!--[if gte mso 9]> <![endif]--><!--[if !mso]> <! st1\:*{behavior:url(#ieooui) } --> <!--[endif]--> <!-- /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-parent:""; margin:0cm; margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:12.0pt; font-family:"Times New Roman"; mso-fareast-font-family:"Times New Roman";} @page Section1 {size:612.0pt 792.0pt; margin:70.85pt 70.85pt 70.85pt 70.85pt; mso-header-margin:35.4pt; mso-footer-margin:35.4pt; mso-paper-source:0;} div.Section1 {page:Section1;} --> <!--[if gte mso 10]> <! /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:Standaardtabel; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin:0cm; mso-para-margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:10.0pt; font-family:"Times New Roman"; mso-ansi-language:#0400; mso-fareast-language:#0400; mso-bidi-language:#0400;} --> <!--[endif]-->

Sinds zowat tien jaar is UNIZO met KMO Contact actief in de begeleiding van en netwerking voor groei-KMO’s. Dat platform heeft momenteel de maturiteitsfase bereikt. Door de introductie van “KMO Contact Pas” krijgt het initiatief voor bedrijfsleiders van groei-KMO’s een exclusief tintje. Voor een bijdrage van 135 euro bovenop het UNIZO-lidgeld, krijgen “KMO Contact Pas”-houders exclusief toegangsrecht tot een aantal VIP-events en voorinschrijvingsrecht voor andere evenementen. Bovenop krijgen ze uitzicht op aanzienlijke kortingen en bijkomende voordelen. “Belangrijkste troef van KMO Contact blijft uiteraard dat het netwerkplatform integraal blijft gereserveerd voor KMO-eigenaars,” merkt directeur UNIZO Doelgroepenwerking Marnix Demasure terzijde op.

Binnen zijn doelgroepenwerking werkte UNIZO een specifieke werking uit die zich op elke fase van het ondernemingstraject toespitst. Zo focussen Startersservice en het peterschapsproject Ondernemerscoach op de begeleiding van respectievelijk starters en pas gestarte ondernemingen. KMO Contact, dat nauw samen werkt met UNIZO Internationaal, begeleidt jaarlijks ruim 15.000 KMO’s in de groeifase. Het voornoemde UNIZO Internationaal spitst zich dan weer toe op de internationaal actieve ondernemingen in het middensegment.

Het laatste luik in de doelgroepenwerking van UNIZO concentreert zich op de eindfase van het ondernemingstraject, met name het overdragen van een onderneming (Integraal) of het stop zetten van een onderneming in moeilijkheden (Tussenstap).

De KMO Contact-werking is gestructureerd in 10 regio’s, met telkens een regionale account manager aan het hoofd, die als aanspreekpunt en doorgeefluik fungeert. Voor de uitbouw van KMO Contact zetten een 170-tal KMO’s zich vrijblijvend in. Per regio zijn twee KMO’s in de nationale stuurgroep vertegenwoordigd.

Vier activiteitenpijlers …

Meest succesvol zijn de netwerk-events. Jaarlijks nemen ruim 12.000 KMO’s aan een vijftigtal manifestaties deel. KMO Contact Pas-houders krijgen ofwel exclusiviteit, ofwel voorinschrijvingsrecht. Op het programma staan bezoeken aan bedrijven en instellingen, sportieve happenings, manifestaties rond een bepaalde problematiek of thematiek (bijvoorbeeld innovatie of internationaal ondernemen).

Vaak zijn de netwerk-events gekoppeld aan een zekere kennisoverdracht. Op 26 juni aanstaande vindt het slot-event plaats dat, samen met Flanders DC (District of Creativity), wordt georganiseerd en in het teken van de creativiteit staat. Ter ondersteuning zet KMO Contact sinds kort een fonkelnieuwe Hi-Tech Multimediale Experience VIP-bus in.

Exclusief voor KMO Contact Pas-houders zet UNIZO voorts een veertigtal ervaringsuitswisselingsmomenten op jaarbasis op. Gemiddeld nemen een 25-tal KMO’s per manifestatie deel. De ervaringsuitwisselingsmomenten worden goeddeels gestructureerd volgens twee concepten, met name “Rondetafels” (rond uiteenlopende themata zoals innovatie, de kredietcrisis, verankering, …) of “Taste of Business” dat aan internationaal ondernemen is gewijd (ambassadebezoeken, ontmoetingen met de VLEV’s, …).

Derde luik in de KMO Contact-werking zijn de exclusieve bezoeken aan de bedrijven van KMO-laureaten, ministeries, het Vlaams Parlement (waarmee een stageproject loopt) en dies meer.

De laatste activiteitenpijler van KMO Contact zijn de infosessies. Die worden jaarlijks provinciaal op het getouw gezet. Thema’s die dit jaar worden aangeboord zijn “Coachend Leiderschap”, “Ondernemen & overlaten”, “Ben ik klaar om internationaal te ondernemen?” en “Hoe richt ik een adviesraad op?”. Met Kasino Kursaal te Oostende ging KMO Contact een structureel partnership aan dat in de gezamenlijke organisatie van gerommeerde seminars voorziet (Onzichtbaar leiderschap, Pimp je afdeling, MBA in een dag, …). UNIZO Internationaal tekent dan weer voor opleidingstrajecten als “Laureaat Exportmanagement” (i.s.m. UAMS), “Opleiding Exportformaliteiten” en “Lerend Netwerk”, dat dit jaar op het exporteren naar Nederland is geconcentreerd.

Alle door KMO Contact verstrekte opleidingen verlopen conform het ESF-kwaliteitslabel. Van het behalen van het EFQM-label, wordt momenteel werk gemaakt. Deelnemers aan de opleidingen komen derhalve in aanmerking voor betoelaging door de Vlaamse overheid.

… en aantrekkelijke prijsvoordelen

Net als voor de activiteiten van KMO Contact het geval is, genieten KMO Contact Pas-houders ook van prijskortingen voor het opleidingsluik. Bovendien kunnen ze ook één gratis “tool” kiezen uit zowel het checklist- als handboekaanbod van UNIZO. De werkgeversorganisatie werkte immers een aantal KMO-tools uit rond specifieke bedrijfsthemata (HRM-Coach, Innovatiecoach, Quality Coach, International Coach, Behoorlijk Bestuur, Energiecoach, …).

De basisinfo wordt in de vorm van checklists ter beschikking gesteld. Voor gevorderden zijn meer gestoffeerde handleidingen beschikbaar (Compentiebeheer in de KMO, Oprichting van een adviesraad, Overnameproblematiek & Eindeloopbaan). In samenwerking met Actonomy N.V. (Gent) bijvoorbeeld, dat wereldwijd actief is in next generation searching & matching-software voor de HR-sector, werd een oplossing op KMO-maat ontwikkeld.

Succes verzekerd

Niet alleen KMO’s die in het KMO Contact Pas-concept stappen weten zich verzekerd van behoorlijk wat toegevoegde waarde, ook UNIZO als organisatie lijkt voordeel te halen uit het nieuwe systeem van exclusieve ledenvoordelen. Naast sponsoring en overheidsbetoelaging voor bepaalde initiatieven, boort KMO Contact een bijkomende inkomstenbron aan (lees: lidgeld van KMO Contact Pas-houders, nvdr.). De maatspecifieke werking ten gunste van een deel van het ledenbestand (lees: groei-KMO’s, nvdr.) wordt zodoende effectief meegefinancierd door de beoogde doelgroep. “In maart begonnen we met de verkoop van de KMO Contact Passen. Bedoeling was tegen eind dit jaar een 1.000-tal pashouders te hebben. Na twee maand konden we, boven alle verwachtingen, echter al 700 leden noteren. Uiteindelijk willen we in hooguit een vijftal jaar naar zowat 3.000 KMO Contact Pas-houders doorstoten”, besluit Marnix Demasure, directeur Doelgroepenwerking bij UNIZO.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.