Audi introduceert 1600 TDI-motor op A3

15/06/2009 OM 00:00 - Luc Willemijns
Placeholder

Met de introductie van een 1600 TDI-krachtbron in de modellen A3 en A3 Sportback, haakt Audi in op de “downsizing” van de car policy bij bedrijven. De nieuwe motor haalt tot 105 pk. “Met een CO2-uitstoot van 109 gram/km, bieden de nieuwe modellen uitzicht op een bijkomende fiscale aftrekbaarheid van 5%. De autokosten van de A3 en A3 Sportback, ingezet in bedrijfsomgeving, kunnen voor 80% in mindering worden gebracht, in plaats van de traditionele 75%,” aldus Robert Jonckheere, Audi fleet manager bij invoerder D’Ieteren N.V. (Brussel). Inmiddels stelt Audi ook de introductie van de A1 als nieuw instapmodel in het vooruitzicht. Tegen 2015 wordt het Audi-gamma overigens van de huidige 28 modellen tot 40 uitgebreid.

Een en ander staat symbool voor de strategie die de toonaangevende constructeur in het premium segment hanteert in een markt waar de concurrentie bikkelhard speelt en waar de fiscaliteit een steeds grotere rol gaat opeisen. Zeventig procent van de verkoop van Audi in België tekent zich af binnen het business-to-business segment. Het meest succesvolle model blijft vooralsnog de A4, gevolgd door de A3. Binnen de fleet-verkoop neemt de A4 momenteel zowat 40% voor zijn rekening.

Nieuwe motorisaties

De nieuwe 1600 TDI-motor in de A3-modellen vervangt de 1900 TDI. “De nieuwe krachtbron haalt een vermogen van 105 of 115 pk. Uitvoeringen met een vermogen van 90 pk verkeren momenteel in de onderzoeksfase. Wellicht krijgt ook de nieuwe A1, die in Vorst zal worden geassembleerd, de nieuwe krachtbron aan boord,” weet Jonckheere. Waar de A3 met 1900 TDI-motor (105 pk) gemiddeld 5,5 liter per 100 kilometer verbruikt, doet de nieuwe motor nog beter met 4,1 liter, zo luidt het.

Jonckheere erkent dat Audi met de nieuwe motorisaties een antwoord wil bieden op de tendens tot downsizing die zich binnen bedrijfsvloten voltrekt. De lichtere motorisatie vormt voor onze gesprekspartner niet meteen een probleem. “De hedendaagse krachtbronnen zijn immers bijzonder performant. Een 1600 cc-motor die 105 pk haalt was 15 à 20 jaar terug nog ondenkbeeldig,” luidt het.

Van veel groter belang zijn de fiscale voordelen die de nieuwe A3 biedt dankzij de geringere CO2-uitstoot, in combinatie uiteraard met het nog geringer verbruik. Eventuele downsizing op modellenniveau (van A6 naar A4, van A4 naar A3), wordt door bedrijven in de praktijk gecompenseerd door aan de chauffeur een grotere keuze qua opties te bieden.

Premium segment onder druk?

Ongeacht de tendens tot downsizing, komt het premium segment niet sterker onder druk te staan dan de andere segmenten, aldus Jonckheere. Bedrijven hebben immers steeds meer oog voor de totale kost van het voertuig over zijn hele levenscyclus. De iets duurdere aankoop van Audi wordt nog steeds ruimschoots gecompenseerd door de hoge residuwaardes van het Duitse model, ook nu de tweedehandsmarkt het bijzonder moeilijk heeft, weet de fleet manager.

“Bovendien blijft het totaalimago van het premium segment erg sterk en aantrekkelijk. Premium segment-rijders zijn erg trouw,” aldus onze gesprekspartner. In een markt die tijdens de eerste vijf maanden met 18% daalde, in vergelijking met de overeenstemmende periode in 2008, boekte Audi een toename in de verkoop met 6,3%. Dat leverde eind mei 2009 een marktaandeel van 5,9 op (4,6% eind mei 2008).

Niettemin is het premium segment in zijn totaliteit aan inkrimping toe. Binnen die context is de invoering van lichtere motorisaties, in eerste instantie, op de A3 begrijpelijk. Net zoals de nakende introductie van de A1 als nieuw instapmodel, dat ook voor de jonge autorijders aantrekkelijk wordt gemaakt. “Tegen 2015 wordt het aanbod van de huidige 25 modellen tot 40 uitvoeringen verruimd. Dit alles met als bedoeling Audi binnen de Volkswagen-groep tot een volwaardig merk uit te bouwen, met een modellengamma gaande van het instapmodel A1 tot het topmodel A8,” aldus Robert Jonckheere. Voor die topmodellen zal hoedanook steeds een koperspubliek blijven, klinkt het.

TCU en ECU

Bewust van de steeds grotere aandacht van het bedrijfsleven voor het kostenplaatje van hun fleet, verfijnt Audi intussen het begrip TCO (Total Cost of Ownership) tot TCU (Total Cost of Use) en ECU (Estimated Cost of Use). Zo neemt TCU ook zaken in overweging als de verplaatsingen in het kader van onderhoudsbeurten of naar een gespecialiseerde bandenleverancier voor een mogelijke bandenwissel. ECU gaat nog een stapje verder in die zin dat ook de kosten verbonden met einde contractvoertuigen (lees: prijsbevraging, verplaatsingen voor toonzaalbezoek, …, nvdr.) in overweging worden genomen.

“Om een precies beeld te krijgen van TCU en ECU, is een verregaande expertise vereist. Die zit bij gespecialiseerde vlootbeheerders of bij de leasing-maatschappijen. Het zou me derhalve niet verwonderen dat in de toekomst de verhuur van bedrijfswagens op lange termijn verder aan belang zou winnen,” besluit Robert Jonckheere.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.