Delhaize investeert 45 miljoen euro in centraal opslagdepot

01/02/2009 OM 00:00 - Luc Willemijns
Placeholder

Delhaize Groep N.V. (Brussel) investeert 45 miljoen euro in een nieuwe 12.000 m2 groot opslagdepot op zijn site in Zellik. Het depot centraliseert de opslag en distributie van de ultravers-producten van de grootdistributeur. "De producten zullen maximaal vierentwintig uur in de opslagplaats gestockeerd worden om van daaruit vervoerd te worden naar de Delhaize-winkels," zegt Michel Eeckhout, ceo Delhaize België.

De nieuwe opslaghal zal begin september 2009 operationeel zijn. Daarnaast lanceert de grootgrutter begin 2009 een nieuwe discount-keten. De supermarktketen wil op die manier het hoofd bieden aan de discounters in een marktomgeving waar prijs belangrijker en belangrijker wordt.

Het netwerk van Delhaize België bestaat vandaag uit 767 winkels, waarvan het grootste deel in België gevestigd. Met zijn verschillende winkelformules (supermarkten Delhaize, AD, City, Proxy, shop 'n go en Tom&Co), realiseerde Delhaize België vorig boekjaar een omzet van 4,4 miljard euro. De groep, actief in acht landen, heeft meer dan 2.630 winkelpunten.

Prijsgevoeligheid stijgt

De vertrouwensindex van de consument ligt sinds 2007 onder nul. Maand na maand blijft die momenteel verder dalen. De klanten hebben hun manier van uitgeven dan ook veranderd of in dalende lijn herzien. De druk op de prijzen duurt voort. "Het prijsdebat wordt bijgevolg nog belangrijker," meent Michel Eeckhout. Het dure imago van Delhaize is binnen die context niet optimaal. "Toch is de perceptie bij de klant omtrent onze prijszetting niet juist," zo klinkt het.

"Zo hebben we onder meer ons 356-aanbod dat tariefmatig even sterk gepositioneerd is als de (witte) producten van Aldi en Lidl," aldus de ceo. Op die manier gaat ook Delhaize de prijsoorlog aan met de discounters. Bovenop wil de distributeur de klanten overtuigen door een betere prijspositionering en de "Per slot van rekening is het hier beter"-campagne niet zo duur te zijn. Delhaize biedt nu reeds 800 producten uit zijn assortiment goedkoper aan en zal wekelijks nieuwe promoties lanceren.

"We willen in de toekomst blijven verder groeien door een goede prijspositionering te combineren met sterke differentiatiepunten," zo luidt het. Deze basisstrategie wordt ook in de aanpak van de huismerken weerspiegeld. Voor elk consumentenprofiel biedt Delhaize, naar eigen zeggen, een breed assortiment. De merken 365, Care, Delhaize, Delhaize eco, bio, taste of inspirations boren elk een eigen marktsegment aan op basis van de prijsgevoeligheid van de producten.

Lancering discount-keten

De strijd tegen de discounters blijft niet beperkt tot het louter aanbieden van witte producten tegen scherpe prijzen. "We lanceren in 2009 een nieuwe discount-keten. De eerste zal in Gembloers (Namen) geopend worden," zegt de ceo. De naam van de nieuwe keten was bij het ter perse gaan nog niet bekend. Na tien jaar maakt de supermarktketen aldus zijn terugkeer in de discount-markt. In 1998 sloot Delhaize zijn vijfenveertig overblijvende "Dial"-shops.

Nieuwe opslagplaats

Naast de optimalisatie van de prijsperceptie in de markt en de lancering van een discount-keten wil Delhaize zijn inkomsten verhogen door onder meer het winkelnetwerk verder uit te breiden en de winkels te vernieuwen. Zo vonden er recent zes re-modelings van bestaande winkels plaats en openden er zeven nieuwe Proxy's.

Delhaize zal eveneens zijn supply chain management verder optimaliseren. In dat kader bouwt de grootdistributeur een nieuwe semi-automatische opslagplaats voor ultraverse producten. In het nieuwe complex zal het steeds tussen de twee en de vier graden zijn. Alle verse goederen blijven maximaal vierentwintig uur in het nieuwe opslagcentrum. Investeringsplaatje: 45 miljoen euro. Met het nieuwe Dynamic Picking System (DPS) zullen meer bakken automatisch en optimaler worden gevuld.

Zodoende zal men het volume van drie huidige bakken in ‚‚n en dezelfde bak kunnen transporteren. Meer producten per pallet kunnen zodoende worden verhandeld. Het DPS van Delhaize leent zich in het bijzonder voor de behandeling van kleinere pakketten van ultraverse producten. Die zullen vanuit het nieuwe opslagdepot vanuit Zellik naar alle Delhaize-winkelpunten worden afgevoerd. Door de inplanting van het nieuwe magazijn kunnen de kosten van de goederenstroom van verse producten verder worden gedrukt en geoptimaliseerd.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.