Marokkaanse openheid leidt tot vooruitgang (1)

24/11/2009 OM 00:00 - Luc Willemijns
Placeholder

Marokko wordt gekenmerkt door een in grote mate politieke stabiliteit en een gunstige, over een langere periode bezien, economische groei. Na lange jaren van protectionisme heeft Marokko, vanaf het begin van de jaren negentig, resoluut de weg gekozen van de liberalisering van zijn invoer en wisselverrichtingen en bijgevolg kan aan de diversificatie van de Marokkaanse buitenlandse handel niet meer getwijfeld worden. Sedert 1983 is de bevordering van de buitenlandse investeringen één van de hoofdassen van het Marokkaanse ontwikkelingsbeleid met de stichting van vrijhandelszones en een onbelemmerde in- en uitvoer van investeringskapitaal en winsten. Het blijkt dat deze aangenomen openheid - sinds de jaren 90 - onder de stempel van democratie en liberalisering van de economie, een werkelijke vooruitgang heeft geboekt. Dit laat toe om de zakelijke kansen ten volle aan te grijpen en die ontbreken niet! Marokko beschikt over niet te verwaarlozen aantrekkelijke hulpbronnen en troeven.

De vooruitgang van de Marokkaanse conjunctuur is voornamelijk te danken aan de sterke bijdrage van enkele welbepaalde sectoren en activiteiten; waaronder op de eerste plaats de landbouwsector. Op de tweede plaats komt de bouwsector en openbare werken, op de voet gevolgd door de sectoren toerisme, transport en telecommunicatie.

Kansrijke sectoren en markttoegang

De bouwsector en openbare werken kennen sinds begin de jaren 2000 een uitzonderlijke conjunctuur.

De sector ondergaat een aanhoudend ritme van infrastructuurprojecten (wegen, snelwegen, sportcomplexen, havens, luchthavens, …) grote toeristische projecten, woonbouwprogramma’s en sociale uitrustingen. Koning Mohamed VI stelt persoonlijk in deze sector een uitermate grote betrokkenheid ten toon, alsmede zijn regering.

Men verwacht een reële handhaving van de stijgende tendens in de bouwsector voor de komende jaren, waarbij men concreet spreekt tot in 2012 tot 2015 (studie van de Fédération Nationale des Bâtiments et Travaux Publics - FNBTP).

Als het grootste werktuig van de economische en sociale activiteit, bekleedt de transportsector een centrale plaats in Marokko.

Infrastructuren, aangepaste transportmiddelen en efficiënte systemen zijn van doorslaggevend belang voor de economische groei, de ruimtelijke ordening, de verbetering van het levenskader en de milieubescherming.

Men is van plan om van deze sector een instrument te maken dat ten dienste staat van de economische operatoren, teneinde de binnenlandse markt te ontwikkelen en meer buitenlandse markten te veroveren.

De media bekleden een belangrijke plaats in het dagelijkse leven van de Marokkanen. De Marokkaanse mediasector is volop aan het “borrelen”, en krijgt dan ook van de overheid grote budgetten mee.

Ook de geschreven pers kende een enorme vooruitgang. 2007 Werd gekenmerkt door de massale komst van grote internationale bedrijven, zoals Atos Origin en CapGemini (Frankrijk) en ZTE (China).

Invoermogelijkheden in deze sector zijn hoogtechnologische informatie- en communicatieapparatuur (informaticasystemen; software; afficheringtechnieken; know-how in marketing en publiciteit).

Het Marokkaanse industriële netwerk bestaat veelal uit familiale bedrijven. De totale invoer bedraagt bijna het dubbele van de uitvoer en richt zich voornamelijk op energetische producten, uitrustingsgoederen en consumptiegoederen.

De informaticasector en telecommunicatiesector kunnen - rekening houdende met hun constante ontwikkelingen - eveneens beschouwd worden als een kansrijke markt.

De textielsector ontwaakt uit zijn lethargie, dankzij de opgelegde Aziatische “quota’s”. De Marokkaanse textielsector heeft met de handen hoog in de lucht de crisis van 2005 weten te overwinnen.

Het geheim van deze “overwinning” heet “fast fashion”, met name een regelmatige, constante bestelling van in serie gemaakte stukken op heel korte termijn.

Mogelijkheden voor invoer van textielmachines, grondstoffen, textielaccessoires, software en informaticasystemen, knowhow en professionele vorming.


De chemische sector staat op nationaal niveau binnen de industriesector als eerste geklasseerd.

De (para-)chemische sector verdeelt zich onder in diverse subsectoren : de chemische basisindustrie, agrochemische producten, verven en lakken, farmaceutische producten, zepen en detergenten, cosmetica, rubber, glas, plastiek, ... Alles samen telt de sector ongeveer 2.300 bedrijven.


De Marokkaanse farmaceutische sector wordt als één der meest performante sectoren uit de regio beschouwd.

Op het hele Afrikaanse continent hebben enkel Marokko en Zuid-Afrika de farmaceutische industrie op een bepaald niveau weten te ontwikkelen (regelmatige investeringen en know-how). Invoermogelijkheden in deze farmaceutische sector zijn voornamelijk grondstoffen.


De cosmeticasector kent sinds 2004 een enorme vooruitgang en succes in Marokko. Buiten de introductie van nieuwe cosmeticamerken, kende de markt eveneens een explosie in het aanbod van nieuwe gezondheidscentra, afslankingscentra, haartooi- en make-up-centra, ....

De nationale productie beperkt zich tot shampoos, zepen en tandpasta’s. De sector richt zich voornamelijk naar invoer, omwille van de lokale te hoge productiekosten, slechte kwaliteit van de alcohol, diverse technische problemen die verbonden zijn aan de productie, gebrek aan know-how, ...

Invoermogelijkheden: grondstoffen en afgewerkte producten (vooral onder de vorm van “Franchises”). Gestimuleerd door de demografische toename en het behoeftenbelang kenmerkt deze sector zich als uitermate voorspoedig.

De invoermogelijkheden zijn zeer uitgebreid, gaande van grondstoffen, machines voor de verwerkende industrie (uitrustingsgoederen, koel- en bewaarsystemen, verpakkingsmogelijkheden, e.d.m.) tot het directe verbruiksgoed zoals eetwaren.


Kant en klare voedingsmiddelen zijn echter nog steeds onderworpen aan hoge invoerrechten. Niettemin vinden Belgische voedingswaren hun weg naar Marokko, zoals confiserie, bieren, koffie, hallal-charcuterie, sauzen en dergelijke meer.


De elektrische en elektronische industrie gaat zienderogen achteruit omwille van de Aziatische concurrentie.

Op dit moment zijn er 42 bedrijven actief in deze sector, zij worden opgesplitst in twee deelsectoren: radio-, televisie- en communicatiebenodigdheden en uitrustingen enerzijhds, medische instrumenten en optische precisie-instrumenten anderzijds.

Invoermogelijkheden zijn elektrische motoren, generatoren, accumulators, elektronische componenten, elektrische accessoires en apparatuur.


(Bovenstaande bijdrage kwam tot stand in samenwerking met Flanders Investment Trade. Meer info: http://www.flandersinvestmentandtrade.be).

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.