Nieuw BusinessColours Compact-assortiment voor SOHO- en KO-markt

19/01/2010 OM 00:00 - Luc Willemijns
Placeholder

Met de HL-3040CN en HL-3070CW introduceert Brother voor het eerst twee kleurenprinters met in eigen beheer ontwikkelde LED-technologie. Gelijk pakt de constructeur al uit met drie, eveneens prijsgunstig gepositioneerde, LED-MFP’s (multifunctionals). Het hele LED-assortiment wordt onder het nieuwe BusinessColours Compact-embleem vermarkt. Dit ter aanvulling van het bestaande BusinessColours-kleurenlaser- en MFP-aanbod. Met BusinessColours Compact boort Brother de onderkant van het professionele segment (lees: 10-19 ppm, nvdr.) aan. “De nieuwe LED-technologie is in dit opzicht van strategisch belang voor ons,” verwoordt Frank Deneweth, sales manager Image Division bij Brother International (Belgium) N.V. (Groot-Bijgaarden).

In het segment van de mono-MFP’s kan Brother zich marktleider in zijn geliefkoosde actieterrein, met name de brede middenmarkt, noemen.

“Bedoeling van het nieuwe LED-kleurenprinter-aanbod is het kleurenlaser-gamma aan te vullen en het marktaandeel verder uit te bouwen,” zo nog Deneweth.

Die nieuwe strategie gaat geschoeid op de evolutie in de professionele markt die ook aan de onderkant steeds meer in de richting van kleur en MFP’s evolueert.

Met een respectieve prijs van 299 en 349 euro (BTW inclusief) differentiëren de HL-3040CN en HL-3070CW LED-kleurenprinters zich duidelijk van het brede consumentengebeuren, die in het eerste halfjaar van 2009 goed was voor nagenoeg de helft van de totale Belgische markt van de kleurenprinters.

Dankzij de LED-technologie kan Brother met een prijsmatig gunstig aanbod uitpakken. Bovendien, aldus onze gesprekspartner, bieden kleurenlaser- en LED-kleurentechnologie kwalitatief een vergelijkbaar resultaat.

In het eerste halfjaar van 2009 wist Brother zijn marktaandeel in de A4-kleurenprintermarkt, die in die periode met zowat een kwart kromp, tot 7,1% ruim te verdubbelen.

Dat is goed voor een Top 5-positie. Niet onbelangrijk is dat de twee koplopers, die met ruime voorsprong de rangschikking aanvoeren, een groot tot het overgrote deel van hun marktvolumes in de consumentenmarkt (0-9 ppm) halen.

Focust men zich uitsluitend op het professionele marktsegment, dan dient Brother zich in België met een marktaandeel van 18,9% als een stevige nummer 2 aan.

Verdere groeikansen in dat segment schuilen aan de onderkant (10-19 ppm), waar Brother tot voor kort niet actief was. Met het BusinessColours Compact -aanbod op basis van de LED-technologie, komt daarin thans verandering.

Lacune ingevuld

Die lacune wordt opgevuld met een aanbod dat zich zowel op MFP- als op zuiver kleurenprinter-vlak situeert. Nieuwe LED-MFP’s, met single-pass technologie en een print-snelheid van 16 ppm, zijn de DCP-9010CN (copier-scanner-printer), MFC-9120CN (copier-scanner-printer-fax) en MFC-9320CW (vier-in-één met wireless-connectiviteit).

De voornoemde LED-kleurenprinters vullen dat assortiment, zoals gezegd, naar onderen toe aan.

Het bestaande MFP-aanbod van Brother, op basis van laser-technologie, dat zich hoger in de professionele markt positioneert, wordt, zo nog Deneweth, dit najaar tot opgewaardeerd.

“Ook in het middensegment kunnen MFP’s op een groeiende belangstelling rekenen. In het eerste halfjaar van 2009 moest Brother, als de op twee na belangrijkste aanbieder op de Belgische markt, zich verzoenen met een lichte negatieve groei van 2,8%. Belangrijker is evenwel dat we in die periode in het professionele segment een groei van ruim 10% wisten op te tekenen en zodoende ons marktleiderschap verder wisten uit te diepen,” beklemtoont Deneweth.

In zijn kernmarkten streeft Brother overigens traditioneel naar een toppositie (nummer 1 of 2).

“Ons objectief bestaat erin binnen het professionele MFP-segment naar leiderschap door te stoten. De nieuwe LED-oplossingen, gegroepeerd binnen het BusinessColours Compact-embleem, moeten ons helpen om die doelstelling waar te maken. Diezelfde technologie moet er ook voor zorgen dat we van de nummer vijf in het kleurenprinter-segment naar de nummer 2- of 3-positie kunnen opschuiven,” besluit de sales manager van de Image Division.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.