“Rol als adviesverlener nog sterker communiceren”

01/04/2010 OM 00:00 - Luc Willemijns
Placeholder

Tot 2001 kende de Vlaamse KMO het toenmalige SBB als een sociale dienstengroep en een accountantskantoor. Toen de sociale tak opging in Acerta, bleef SBB bestaan als fiscale en accountancy-dienstverlener. Waar de klemtoon in de prille beginjaren ’70 nog vooral op administratieve begeleiding lag, migreerde de organisatie de afgelopen jaren naar een volwaardig administratie- en advieskantoor dat zich als one-stop-shop voor de zelfstandig ondernemer en KMO manifesteert. Vorig jaar rondde SBB voor het eerst de omzetkaap van de 25 miljoen euro. Voor het lopende jaar mikt men andermaal op forse groeicijfers. Die ambities uiten zich onder meer in grote “branding”-campagne, “Zeker van je zaak”, de verdere uitbouw van de starterswerking, een nieuwe, gestructureerde dienstverlening rond successieplanning en het versterken van de centrale consulting-divisie. Hoewel Vlaanderen vorig jaar 8% minder starters kende, noteerde SBB 12% groei in aantal startende ondernemers-klanten. Voor Philip Van Eeckhoute, die als lid van directiecomité verantwoordelijk is voor het commercieel beleid en de communicatie, en Johan Schoofs, communicatiemanager, is dat het beste bewijs dat SBB qua strategische ontwikkeling op koers zit.

Momenteel begeleidt SBB vanuit 29 kantoren om en bij de 18.000 klanten uit alle economische sectoren.

Met 320 medewerkers en een omzet van meer dan 25 miljoen euro, is SBB één van de grootste accountantskantoren in Vlaanderen.

De organisatie blijft bijzonder ambitieus.

Natuurlijke groei blijft de voorkeur wegdragen.

Toch blijkt SBB ook alert voor overname-opportunititeiten.

Zo werd vorig jaar nog een accountantskantoor in Schepdaal overgenomen.

Twee jaar terug werd in Lanaken een kantoor met 25 medewerkers geïntegeerd.

Een nieuwe overname in de regio Roeselare is zo goed als rond.

Voorts werd het kantoor in Brecht recent verbouwd en in oppervlakte met de helft uitgebreid om de medewerkers en klanten comfortabel te huisvesten.

In Tongeren verhuist SBB binnenkort naar een nieuwe en grotere locatie.

De ploeg van het voormalige kantoor in Sint-Niklaas werkt sinds kort in een gloednieuw kantoorpand in Beveren.

Integrale startersbegeleiding

In 2007 zette SBB een nieuwe startersaanpak op.

Gemiddeld dienen zich 400 tot 500 starters in de SBB-kantoren aan.

Philip Van Eeckhoute: “Aan startersinitiatieven is er in Vlaanderen geen gebrek. In tegenstelling tot de startersdiensten van banken, werkgevers- en ondernemersorganisaties, kunnen beginnende zelfstandigen in elk van de SBB-kantoren onder één dak terecht voor een volledige begeleiding. Wij bezorgen hen heel snel een ondernemingsnummer, maar stellen hen ook in orde met het hele spectrum aan sociaal-juridische verplichtingen, fiscaliteit en boekhouding. Onze begeleiding strekt zich uit over de meest uiteenlopende materies (uitbatingsvergunning, milieuproblematiek, subsidies, …)”.

“Starters blijven voor een organisatie als SBB van strategisch belang. Nieuwe klanteninstroom is immers constant vereist. Jaarlijks is immers altijd sprake van een zekere uitstroom als gevolg van stopzetting van bedrijven, faillissementen, overnames en dies meer,” zo nog Van Eeckhoute.

Van cruciaal belang daarbij zijn de vaste aanspreekpunten in het kantorennet.

In elk van de 29 SBB-kantoren zijn gespecialiseerde startersadviseurs actief die daartoe specifiek werden opgeleid.

Een en ander vertaalt zich in een toenemend aantal klanten binnen de startersgroep op een ogenblik dat het totale aantal starters terugloopt.

Voor SBB blijft de kwaliteit van het startersproject primeren.

Startersadviseurs voeren derhalve steeds een grondig gesprek met de starter over de haalbaarheid van zijn plannen.

“Noch SBB, noch de starter zelf is gebaat met de opstart van een onderneming die van bij het begin mank loopt,” weet communicatiemanager Johan Schoofs.

Voor wie plannen heeft om een eigen zaak te beginnen, biedt de SBB-webstek trouwens een pak relevante informatie.

Johan Schoofs: “Via de website stelt SBB inmiddels dertig verschillende sectorale startergidsen (onder andere aannemer, advocaat, haarkapper, consultant, verpleegkundige, …) ter beschikking. Starters vinder er ook handige wegwijzers en tips”.

Intern is de hele SBB-organisatie berekend op een proactieve startersaanpak en een degelijke startersdetectie.

Dat vergde behoorlijk wat inspanningen.

“Niet alle accountants getuigen van huize uit meteen van een sterke commerciële ingesteldheid. Dat was in het verleden wellicht ook niet nodig gezien de interne groei. Vanuit de huidige groei-ambities hebben we de voorbije jaren de nodige opleidingsinspanningen gedaan om de medewerkers een dergelijke reflex bij te brengen,” valt Van Eeckhoute bij.

SBB heeft voorts een aantal structurele partnerships lopen met beroeps- en belangenorganisaties.

Zo wordt bijvoorbeeld al een aantal jaren heel nauw samengewerkt met de Vlaamse architectenorganisatie NAV en het Verbond der Vlaamse Tandartsen (VVT).

Structurele samenwerkingsverbanden zijn er ook met de Vlaamse organisaties.

Philip Van Eeckhoute: “Dergelijke partnerships brengen ons niet alleen in contact met doorgaans kwalitatief sterkere starters, maar bezorgen SBB ook inhoudelijk een meerwaarde voor het bestaande cliënteel. Bovenop de fiscale en accountancy-expertise die in het hele kantorennetwerk aanwezig is, bezorgen deze partnerships ons als adviesorganisatie immers een betere kijk op wat leeft in elk van de sectoren waar we mee samen werken”.

“Dat zorgt voor belangrijke bijkomende sectorkennis die ons onderscheidt van heel wat andere accountants”, verduidelijkt Johan Schoofs.

“Zeker van je zaak”

De goede resultaten van de starterswerking sterkten SBB in zijn overtuiging om voor 2010 steile groei-ambities voorop te stellen.

Ook bij de gevestigde ondernemers en vrije beroepen, trouwens.

In voorbereiding hierop ontwikkelde de organisatie een grootscheepse “branding”-campagne om de naamsbekendheid ten overstaan van het brede ondernemerspubliek op te schroeven.

De campagne werd eind 2009 opgestart met radiospots (de eerste ooit in de SBB-geschiedenis, nvdr.), een advertentie- en encartage-campagne, een aangepaste webstek (www.zekervanjezaak.be), nieuwe brochures en promotiemateriaal (vlaggen, posters, …), dit alles in combinatie met een aantal zogenaamde “testimonials”.

Bijzondere aandacht voor successieplanning

Vanuit de vaststelling dat in de komende vijf jaar één op drie tot vier bedrijven met een wisseling in de eigendomsstructuur zal worden geconfronteerd, ontwikkelde SBB ook een nieuwe gestructureerde aanpak van zijn werking rond successieplanning.

Een klantentevredenheids- en behoeftenonderzoek bevestigde intussen dat daar een concrete nood aan bestaat.

“Heel wat KMO-bedrijfsleiders zijn onvoldoende bezig met een tijdige en oordeelkundige successieplanning. Dat kan hun kinderen of andere erfgenamen op termijn handenvol geld kosten,” weet Philip Van Eeckhoute.

De hele SBB-dienstverlening rond die problematiek werd in de centrale consulting-dienst gegroepeerd, die zich met de nodige expertise over successiedossiers buigt.

“Als accountant zien we het als onder rol om desgevraagd een objectief advies af te leveren over hoe de zaken fiscaal-juridisch best kunnen worden gestructureerd met het oog op een optimale en betaalbare successie,” zo nog de directeur Commercieel Beleid & Communicatie.

“In vergelijking met andere adviseurs op de markt, heeft SBB twee grote troeven. Ten eerste kennen wij, door onze jarenlange samenwerking, de klant door en door. Ten tweede zijn wij als erkend accountant gebonden door een strikte deontologie. Wij adviseren de klant in alle onafhankelijkheid over de meest optimale planning van zijn successie. SBB beurt daarbij geen commissie op mogelijke verzekeringsdekkingen en neemt geen actieve rol op vastgoedvlak op,” klinkt het veelbetekenend.

Advies voor zelfstandigen en groei-KMO’s

De nieuwe initiatieven rond starterswerking en successieplanning maken de buitenwereld duidelijk dat SBB zich steeds nadrukkelijker als “one-stop-shop”-adviesverlener voor KMO’s positoneert.

Ook tijdens de groeifase van de onderneming neemt de organisatie zijn belangrijke verantwoordelijkheid als accountant en adviseur op.

Begin dit jaar nog versterkte SBB zowel zijn studiedienst als zijn centrale consulting-divisie in de hoofdzetel te Leuven, zodat klanten in de groeifase nog beter kunnen worden bediend.

Nieuwe expertises inzake investeringsanalyse en financieringsbehoeften bij KMO’s worden verder uitgediept.

“De centrale consulting-divisie is in wezen een hooggespecialiseerde accountancy-cel die zich buigt over minder frequente zaken, doorgaans iets complexer van aard,” verduidelijkt Johan Schoofs.

Binnen de hele SBB-organisatie verschuift het actieterrein overigens steeds meer in de richting van de adviesverlening.

Met de Internet-tools van SBB Online worden de administratieve taken verregaand geautomatiseerd zodat meer ruimte voor advies en ondersteuning vrij komt.

“De ondernemer neemt vandaag niet langer vrede met een administratie die op orde is. Van zijn accountant verlangt hij terecht steeds meer gericht advies en maatwerk. De Vlaamse KMO hecht steeds meer belang aan proactief advies dat de beleidsvoering ondersteunt,” weet Van Eeckhoute.

“De accountant wordt soms nog ervaren als kostenpost voor de ondernemer. Dat wordt minder als die accountant ten volle de rol van adviseur opneemt,” valt Schoofs in.

Voorwaarde om dergelijke brede dienstverlening op een hoog kwalitatief niveau te kunnen aanbieden, is dat alle SBB-medewerkers permanent op de hoogte moeten zijn van de actuele wetgeving en reglementering op vele vlakken.

Intern creëerde SBB derhalve een sterk opleidingscircuit.

De organisatie besteedt jaarlijks zo’n 20.000 werkuren aan vorming en opleiding, zowel in groep als “on the job”.

De organisatie werd door het Instituut voor Accountants en Belastingconsulenten (IAB) overigens erkend als vormingoperator.

“Mijn restaurant”

De VMMa (VTM) zocht SBB, omwille van zijn reputatie, eerder dit jaar aan om als accountant de zakelijke en cijfermatige ondersteuning van de deelnemers aan de derde reeks van “Mijn restaurant” voor zijn rekening te nemen.

Dat bezorgt de organisatie aardig wat publiciteit en extra-visibiliteit, wat gezien de groei-ambities, uiteraard mooi meegenomen is.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.