Thuis werken = productiviteitswinst

16/04/2010 OM 00:00 - Luc Willemijns
Placeholder

Algemeen bestaat er bij de gebruikers een duidelijke vraag naar mogelijkheden om virtueel samen te werken. Het aantal mensen dat elke dag van thuis uit werkt is op één jaar tijd van 9% naar 14% gestegen. Toepassingen voor flexibele vormen van virtueel samen werken zitten duidelijk in de lift. Zo verovert “presence management” een belangrijke plaats in het aanbod van beschikbare werkmiddelen. Andere oplossingen waar men veel voordeel van verwacht zijn web-conferencing voor on-line meetings (80%) en wiki-websites (72%). De vraag stelt zich evenwel of het bedrijfsleven voor deze manier van (samen)werken klaar is. Dat valt af te leiden uit de tweede ICT-Barometer van dienstenleverancier Getronics naar het gebruik van ICT in het Belgische bedrijfsleven.

In vergelijking met de eerste studie, kunnen vijf opvallende conclusies worden getrokken:

  1. ICT en in het bijzonder mobiel werken verhogen de productiviteit.

Net als uit de vorige editie blijkt het belang van tools en toepassingen voor het efficiënt functioneren van de Belgische werknemer en dat van zijn bedrijf.

Daarbij wordt vooral veel verwacht van het snel vinden van zowel informatie en documenten (84%) als de beschikbaarheid van de collega’s (74%).

Dat wijst op een trend naar “colloborative working”.

Verder blijkt het mobiele werken volgens de Belgische werknemers eveneens onveranderd bij te dragen tot efficiëntie en productiviteit.

Het gebruik van laptops en smartphones is essentieel (respectievelijk 51% en 13% van de medewerkers beschikken erover) en het percentage flex-desken is gestegen, van 31% naar 37%.

  1. Vijf “killer applications” draaien rond “information access” en “mobile”.

In lijn met de eerste vaststelling komen toepassingen voor toegang tot documenten en agenda’s en voor mobile working als “killer applications” uit de bus.

“Search engines”, “calendar sharing” en “presence management” scoren respectievelijk 89%, 90% en 81%, maar ook “video”- en “web-conferencing” zitten met 73% en 80% duidelijk in de lift.

De Belgische medewerkers geven hiermee aan overtuigd te zijn van de toegevoegde waarde van ICT in de kwaliteit van het werk.

In vergelijking met de resultaten van de eerste Barometer maken vooral de conferencing-tools en het VoIP-gebeuren in deze perceptie een behoorlijke sprong vooruit.

  1. Tools voor productiviteit blijken nog steeds slechts in beperkte mate beschikbaar.

Ondanks het toenemend gebruik van IT-tools blijft er een grote kloof bestaan tussen de hoge verwachtingen voor de gebruikers op het vlak van “efficiency tools” en de lage graad van beschikbaarheid ervan.

“Search” en “calendar sharing” mogen dan al hoog scoren in de verwachtingen van 90% van de gebruikers, meer dan 30% van hen geeft aan er niet over te beschikken.

Hetzelfde geldt voor “presence management”: 32% beschikbaarheid tegenover 81% vraag ernaar.

6% van de ondervraagde werknemers werkt ook nog steeds zonder toegang tot het Internet.

Het gemiddeld aantal dagelijks ontvangen e-mails blijft relatief beperkt: 34, net als in de vorige Barometer.

Vooral in de overheid en de non-profit-sector krijgen mensen minder mails in hun mailbox, in de logistieke sector zijn het er meer.

  1. Het corporate Internet is niet populair.

Meer dan 91% van de bedrijven hebben goed gestoffeerde intranetten, maar slechts 15% van hun medewerkers maken er gebruik van.

Ook hier staan toegang tot documenten en “search engines” hoog in de rangschikking van de geboden tools, gevolgd door “self-service portals” en FAQ’s.

Toch maken amper 10% van de ondervraagde medewerkers gebruik van het intranet om toegang te krijgen tot documenten of informatie via het self-service portal op te halen.

Ook voor on-line collaboration worden de intranetten nog niet breed ingezet (15%).

Ze zijn dus nog in het stadium van eenrichtingsverkeer, veeleer in dat van volwaardige collaboration-platformen.

  1. Thuiswerken = wekelijks ruim een halve dag tijdswinst.

De thuis werkende Belg blijft onveranderd tevreden.

Het aantal overtuigde gebruikers dat elke dag van thuis uit werkt is op één jaar tijd van 9% naar 14% gestegen.

Iets meer mensen dan vorig jaar (52% in plaats van 48% in de vorige Barometer) werken ook reeds regelmatig van thuis uit en vinden dat efficiënt, vooral wanneer hun werk in de logistieke sfeer ligt.

Thuiswerken blijkt goed ingeburgerd in de grotere bedrijven (meer dan 500 werknemers) en bepaalde sectoren, zoals de industrie.

Mensen winnen er per week gemiddeld bijna 5 uren mee.

Ze hebben ook al meer toegang tot mail dan in 2008 (62% versus 57%).

Toch kan één op twee medewerkers nog niet van thuis uit aan het intranet.

Slechts 20% krijgt toegang tot “presence management” en amper 12% en 7% tot web- en video-conferencing.

Indien mensen niet thuis werken is de reden daarvoor dat hun job zich daartoe niet leent (52%) of dat het bedrijf thuis werken gewoon niet toestaat (31%).

Nochtans denkt meer dan één op de twee medewerkers (57%) graag van thuis uit te zullen werken.

Ten slotte valt ook het gebrek aan policies voor thuiswerken op: slechts 38% van de ondervraagde medewerkers weet met zekerheid dat zijn bedrijf er één op nahoudt, 53% weet heel zeker dat er géén is.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.