Nieuwe marketing-tool in volle opgang

Digital signage of narrowcasting

Hoe krijg ik meer klanten in mijn zaak? Hoe communiceer ik met mijn klanten? Hoe kan ik mijn klanten meer doen kopen en aldus mijn omzet verhogen? Digitale beeldschermen zullen in de nabije toekomst alom tegenwoordig zijn. Op verkoopplaatsen, openbare plaatsen, weg- en fast food-restaurants, … Ze zijn nu al een schitterend instrument voor verkoopspromotie en informatieverspreiding. Hoewel op een eerder bescheiden formaat, kunnen deze digitale “billboards” dynamische content aan, inclusief video. Hoe groot is de stap naar interactieve toepassingen?

 

 

 

De term “narrowcasting” werd in 1968 door Joseph Licklider, een wetenschapper van het Amerikaanse MIT, voor het eerst gebruikt, aldus Wikipedia.

 

Optimaal Digitaal geeft de volgende definitie voor narrowcasting:

 

“Het leveren van informatie die gericht is op een bepaald publiek, op een bepaalde locatie en tijdstip, via digitale schermen, veelal op afstand aangestuurd met relevante visuele content”.

 

Narrowcasting gaat over schermen die opduiken in (semi-)openbare ruimtes als winkels, café’s, trams en straten.

 

Narrowcasting is een fenomeen dat inmiddels vele namen kent: digital signage, dynamic signage, electronic signage networks, digital in-store merchandising, electronic display networks, flash displays, retail television, captive audience networks, out-of-home media networks, digital media networks, electronic billboards, electronic point of communication, …

 

 

 

“Hot”

 

 

Digital signage is absoluut “hot”. Bij tal van retail-ketens, in de krantendistributie, in niche-sectoren zoals apotheken, … lopen pilootprojecten en ook enkele massale installaties.

 

De digitale schermen bieden op een discrete en stijlvolle wijze marketing-ondersteuning in het verkoopspunt.

 

Daarnaast is het ook een prima oplossing voor service desks om te zorgen voor een beter gestroomlijnde dienstverlening door het verstrekken van doelgerichte en “live” aanpasbare informatie.

 

Op openbare plaatsen gaat het zelfs om puur entertainment, eventueel in combinatie met informatie en imagoversterking - een “wachttijdverzachter”, heet zoiets in Nederland.

 

Dat land heeft trouwens een enorme voorsprong genomen in de uitrol van digital signage, met naar schatting zo’n 29.000 verkochte schermen.

 

Maar ook in België staan grote projecten op stapel, onder meer in de bankwereld.

 

 

 

Visie

 

 

74% van de aankoopbeslissingen worden in winkelomgeving getroffen.

 

Vandaar dat het uitermate opportuun is deze beslissingen door informatie en overtuiging te beïnvloeden.

 

De toepassingen zijn legio, gaande van showroom, immobilia, banken, reisbureaus, uitzendkantoren en dergelijke …

 

Beeld u in hoe spectaculair en overtuigend producten en/of diensten er uit zien op een groot, kleurrijk scherm.

 

Digitale communicatie (digital signage) combineert de recentste audio-videotechnologie en multimedia om sterke, overtuigende boodschappen naar klanten over te brengen.

 

Ideaal voor productlanceringen, speciale aanbiedingen, promoties of eenvoudigweg animatie.

 

Digital signage vertoont alle mogelijke communicatie (beeld en geluid) op bij voorkeur grote LCD-schermen, aangestuurd via netwerk.

 

Maak de communicatie duidelijk en verhoog de impact door deze te vertonen op het juiste moment en op de juiste plaats.

 

U kunt zelfs media-ruimte verkopen aan merken die extra publiciteit willen voeren.

 

 

 

Business-model

 

 

Digitale content maakt het mogelijk om een mix te maken van promotionele communicatie, objectieve informatie en kwalitatieve content van derden.

 

Omwille van de grote complexiteit - dit soort oplossing vraagt kennis van video-content, van software, van netwerkbeheer én fysieke installaties - bieden tal van spelers digital signage aan als een alles-in-één-pakket.

 

Soms is dat zelfs in een formule met gratis installatie op basis van een advertentiegedreven regie-model.

 

Digital signage kan zowel eenvoudig als complex zijn.

 

Bent u van plan uw eerste stappen te zetten in digitale boodschappen, maar weet u niet waar te beginnen, er zijn verschillende leveranciers die u snel verder kunnen helpen met een eenvoudige, onmiddellijk bruikbare oplossing.

 

Vaak volstaat het om uw eigen presentaties te maken op PC, ze te bewaren op een USB-stick en die daarna in de voorziene slot van de display te plaatsen … en klaar!

 

Dat is een snelle, economisch rendabele manier om digital signage in huis te halen en is uiteraard nog uitbreidbaar naargelang van de groeiende behoeften.

(T.H.)

 

 

(Bovenstaande bijdrage kwam tot stand in samenwerking met Samsung Belgium.

 

Meer info: www.samsung.be).