Twitteren op het werk niet risicoloos

04/05/2010 OM 00:00 - Luc Willemijns
Placeholder

Twitter is een groot succes. Niet alleen burgers, maar ook steeds meer politici, journalisten en ondernemingen zijn actief op de micro-blogging-site. Inmiddels maken er ruim 350 miljoen mensen wereldwijd gebruik van Twitter. Steeds meer organisaties zijn er zich echter ook van bewust dat er risico’s verbonden zijn aan het gebruik van Twitter en dat het ontwikkelen van een beleid noodzakelijk is. GFI Sofware biedt vijf basisregels voor het zakelijke gebruik van Twitter.

Twitter op de werkvloer betekent een groter risico op malware en virussen.

Het gebruik van ingekorte URL’s maakt het eenvoudig om links naar besmette sites te maskeren of gebruikers naar websites te lokken die zij anders nooit zouden bezoeken.

Bovendien komt het steeds vaker voor dat kwaadwillenden met behulp van valse diensten persoonsgegevens weten te bemachtigen.

Ook neemt de kans op uitlekken van vertrouwelijke informatie toe wanneer medewerkers massaal gebruik maken van Twitter.

Zonder erbij stil te staan kunnen medewerkers concurrentiegevoelige gegevens over een nieuw product of een project prijs geven, waarna de informatie voor iedereen toegankelijk is.

Een bijkomend verschijnsel is dat medewerkers te veel vertrouwen hebben in de personen die hen volgen en de applicaties die gratis te verkrijgen zijn om de Twitter-account te beheren.

Zij realiseren zich niet dat deze applicaties mogelijk onveilig zijn en gebruikt kunnen worden om account-gegevens te stelen.

Twitter is ideaal om vrienden en collega’s te informeren over waar je mee bezig bent en waar je bent.

Impulsieve mededelingen kunnen schadelijk zijn, zeker wanneer de medewerkers ook zakelijke tweets verstuurt.

Het imago van de onderneming kan schade oplopen wanneer een medewerker kwetsende of ongenunanceerde berichten verstuurt via Twitter.

Dat geldt uiteraard ook wanneer een medewerker zich over een klant negatief uitlaat.

Niet verbieden

Het verbieden van Twitter is niet de oplossing van het probleem.

Het is verstandiger om medewerkers te informeren over de risico’s en hen te helpen bij het voorkomen van problemen.

De volgende vijf regels helpen ondernemingen om de risico’s te reduceren, aldus GFI Software:

  1. Denk twee keer na voordat je een tweet verstuurt. Maak medewerkers ervan bewust dat zij eerst moeten nadenken over de integriteit en beveiliging alsvorens op verzenden te drukken.

  1. Wees terughoudend met URL’s in tweets. Als het niet noodzakelijk is om een website te bezoeken, doe het dan niet.

  1. Laat medewerkers zien waar ze op moeten letten als ze van Twitter gebruik maken. Wanneer zij zich bewust zijn van de risico’s, zullen zij ook verstandiger handelen.

  1. Voorkom een confrontatie op Twitter. Het is een fantastisch instrument om feedback van klanten te verzamelen, maar zeker niet geschikt om onenigheid op te lossen.

  1. Zorg voor duidelijk beleid en laat medewerkers zich verbinden tot het naleven van de richtlijnen via een getekend document. Ze kunnen dan achteraf niet het excuus gebruiken niet op de hoogte van de regels te zijn.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.