Nieuwe Opel Astra ecoFLEX in de showrooms …

28/05/2010 OM 00:00 - Luc Willemijns
Placeholder

Met een CO2-uitstoot van slechts 109 g/km en een gemiddeld verbruik van 4,1 liter/100 km over de gemengde cyclus, is de nieuwe Astra 1.3 CDTI ecoFLEX de efficiëntste versie van de onlangs gelanceerde compacte middenklasser van Opel.

Dankzij een hele reeks mechanische en aërodynamische ingrepen kunnen klanten in veel Europese landen genieten van belastingsvoordelen: kopers in België hebben recht op 3% federale overheidskorting.

Bovendien behoudt de ecoFLEX-uitvoering het aantrekkelijke design van de andere versies van de nieuwe Astra-generatie.


De Astra ecoFLEX heeft de bijzonder zuinige 1.3 CDTI-turbodieselmotor met 75 kW/95 pk aan boord.

Ook het koppel is gestegen tot 190 Nm tussen 1.750 en 3.250 t/min.

De 1.3 CDTI-meerkleppenmotor doet een beroep op een meervoudige common rail-injectie, die werkt met een druk van 1.600 bar en een turbo met variabele geometrie.

De verbeterde uitlaatgasrecirculatie (EGR) kreeg een bijkomende koelfunctie die de emissies nog verder drukt.

De Astra 1.3 CDTI ecoFLEX wordt gekoppeld aan een handgeschakelde vijfversnellingsbak, die met het oog op een laag verbruik is geoptimaliseerd.

De krachtbron beschikt standaard over een dieseldeeltjesfilter.

De nieuwe, tweede generatie van de Opel Movano maakt deze maand zijn debuut met een groot aantal koetswerkversies.

In eerste instantie gaat het diverse gesloten bestelwagens, later dit jaar wordt het gamma tot ruim 300 mogelijke varianten verder uitgebreid.


De Movano is momenteel verkrijgbaar in drie van de vier koetswerklengtes, één van de drie dakhoogtes, met drie nieuwe 2.3 CDTI-motorversies (74 kW/100 pk), 92 kW/125 pk, 107 kW/146 pk) en twee gewichtsklassen (MTM van 3,3 en 3,5 ton).

Naast de versies met voorwielaandrijving, zijn voor het eerst ook modellen met achterwielaandrijving leverbaar.


De nieuwe Opel Movano vestigt nieuwe normen inzake lage kosten, zeker op het vlak van wissel- en slijtage-onderdelen, zo luidt het.

Bijzonder duurzaam zijn onder meer de rem- en koppelingsonderdelen.

Ook de onderhoudskosten liggen een stuk lager: een oliewissel is pas vereist na 40.000 kilometer of jaarlijks, de koelvloeistof gaat 160.000 kilometer mee (120.000 kilometer bij de voorganger).


Met een totaal brandstofverbruik van 7,8 liter/100 km (NEDC, New Europan Driving Cycle) en een overeenkomstige CO2-uitstoot van 203 g/km, haalt de gesloten L2H2-bestelwagen met voorwielaandrijving en een vermogen van 92 kW/125 pk de beste waarden in zijn klasse, aldus de constructeur.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.