Colruyt werkt zich in de kijker

28/05/2010 OM 00:00 - Luc Willemijns
Placeholder

Weinig grote beursgenoteerde ondernemingen leggen de focus op duurzame voedingsproducten. Niettemin dienen zich op de beurzen wereldwijd kansen aan om investeringen te oriënteren naar duurzame voedingsdistributeurs. Het aanbod van biologische - en/of “fair trade”-voedingsproducten vormt een belangrijk selectiecriterium in deze insteek.

Het aanbod duurzame voedingsproducten wordt op heel uiteenlopende wijze vermarkt. Indien men op zoek gaat naar bedrijven in de retail-distributie die voor beleggingsdoeleinden in aanmerking komen, vertrekt men best van de onderlinge vergelijking tussen de ondernemingen om de beste presterende actoren inzake duurzaamheid in kaart te brengen. Bovenop gaan we na of die bedrijven fair trade - en/of organische producten in hun assortiment aanhouden. En over hoeveel producten dat precies gaat.

Eén van de bedrijven die de selectie doorstaan is de Belgische Colruyt-group. Naast standaard-supermarktketens als Colruyt en Okay, baat het distributiebedrijf ook de zogenaamde Bio Planet-winkels uit. Dat zijn integraal biologische supermarkten, die een assortiment van 3.500 biologische producten voeren. Ook de standaard Colruyt-supermarkten hebben biologische producten in het schap staan. Colruyt is één van de grootste aanbieders van biologische voedingsproducten in België.

Afwegen tegen minimum-standaarden

In een best-in-class benadering houden duurzame investeringsmaatschappijen de best presterende sectorbedrijven tegen het licht om ze tegen de vooraf vastgelegde criteria af te wegen, meestal in combinatie met een aantal minimum-standaarden. Bij de screening neemt men ook het aanbod biologische producten in overweging.

Biologische producten die in standaard-supermarkten over de toonbank gaan, kunnen een grote groep consumenten bereiken. Ook heeft men bijzondere aandacht voor het aanbod dierlijke producten. De gescreende supermarkten blijken voornamelijk vleesproducten te verkopen die door de klassieke kippen-, varkens- of veeteelt worden toegeleverd.

Tevens waakt men bij de screening nadrukkelijk over het dierenwelzijn bij de kweek. Ook hier gaat de voorkeur duidelijk uit naar de biologische kweek van dieren. Op basis van de bevindingen van de screening kan de belegger een duurzame investeringskeuze maken.

Ook elders goede leerlingen

In het Verenigd Koninkrijk weet ook WM Morrison Supermarkets zich in de gunst van duurzame investeerders te werken. Net als Ahold in Nederland, trad de Britse grootgrutter toe tot de RSPO (Roundtable on Sustainable Palm Oil - Rondetafel voor Duurzame Palmolie).

De RSPO is een platform, bestemd voor producenten, consumenten en andere stakeholders, die de productie van duurzame palmolie bevordert. Eén van de vooropgestelde objectieven is het voorkomen van ontbossing om nieuwe plantages aan te leggen.

WM Morrison verkoopt ook vis die door de Marine Stewardship Council werd gecertificeerd. Die raad toont zich dan weer een adept van duurzaam vissen.

Eerder werden ook al grootwarenhuisketens J. Sainsbury (Groot-Brittannië), Koninklijke Ahold (Nederland) en Woolworths (Australië) aangemerkt als mogelijke kandidaten voor duurzame beleggers om in te investeren.

(Bovenstaande bijdrage kwam tot stand in samenwerking met Triodos Bank N.V. (Brussel).

Meer info: 02/548.28.28 of www.triodos.be).

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.