“Nieuwe KMO-dienst in samenwerking met Kiala”

01/06/2010 OM 00:00 - Luc Willemijns
Placeholder

Met wat vertraging blijkt de Belgische e-commerce markt zich nu volop te ontbolsteren. Precies die markt draagt de voornaamste focus weg van pakjesverdelers zoals TNT Post Pakketservice (Zaventem), onderdeel van de krachtige TNT-groep. Eerder sloot TNT Post Pakketservice een strategisch samenwerkingsakkoord met Kiala, dat een onafhankelijk netwerk van afleveringspunten uitbaat. Voortaan kunnen bedrijven er ook zelf hun pakjes afleveren voor verdere verzending binnen eigen land, Europa of zelfs de rest van de wereld. Met de nieuwe dienst mikt TNT Post Pakketservice inzonderheid op een groter marktaandeel in het KMO-segment, onthult commercial manager Andrea Siteur in een gesprek met de redactie van “de Vlaamse Ondernemer”.

TNT Post Pakketservice B.V. is onderdeel van TNT Post, één van de drie divisies van de beursgenoteerde logistieke gigant TNT.

“TNT Post Pakketservice is sinds 2003 op de Belgische markt actief. Core-business van het bedrijf is de distributie van pakjes in België in het B2C (business-to-consumer)-segment, dat zich onder meer uit in zaterdag- en burenbelevering,” steekt de commercial manager van wal.

Steeds gaat het om pakketjes met een maximaal eenheidsgewicht tot 31,5 kilogram. Het formaat is begrensd op 100 cm x 50 cm x 50 cm.

Zusterbedrijf TNT Express Services, dat ook in België nadrukkelijk aanwezig is, is bedrijvig in een heel andere métier, zo luidt het.

In het geval van een koerierdienst gaat het vaak om aflevering dezelfde dag, special services, goederen met afwijkende formaten of waardegoederen die douanedocumenten vereisen.

De dienstverlening van een koerierdienst is ook meer B2B-gericht, weet Andrea Siteur, die haar loopbaan aanvatte bij een B2C-direct marketing-bureau, vooraleer twee jaar terug de commerciële leiding van TNT Post Pakketservice in België op te nemen.

“Een pakket-service hoort eerder thuis onder de brievenpost, waarbij op de consument als ontvangende partij van een postpakket wordt gefocust. Ook KMO’s kunnen van de dienst gebruik maken. Vooral omdat de kostenstructuur, in vergelijking met een koerierdienst, beduidend gunstiger oogt,” aldus onze gesprekspartner.

Voor de aflevering schakelt TNT Post Pakketservice zowat driehonderd pakketbezorgers in.

“Het pakket wordt tot driemaal toe aangeboden. Indien het dan nog niet door de bestemmeling in ontvangst kan worden genomen of bij de buren afgeleverd, gaat het terug naar de afzender,” verduidelijkt Siteur.

Ook dat is een duidelijk onderscheid in de dienstverlening ten opzichte van bepaalde concurrenten die slechts één keer aanleveren.

TNT Post Pakketservice structureert zijn dienstverlening rond de uitlevering van drie soorten pakketjes, met name Domestic Standaard (pakket wordt afgeleverd en, bij afwezigheid van de bestemmeling, eventueel bij de buren afgegeven), Domestic Special (waarbij voor ontvangst dient getekend) en Domestic Special Secured (met inbegrip van een verzekeringsdekking, doorgaans voor meer waardevolle goederen).

Quasi-onveranderlijk wordt onder rembours afgeleverd.

Kentering op til

Vrij snel na de liberalisering van het pakjesverkeer (lees: zendingen met een eenheidsgewicht boven de 50 gram, nvdr.), deed TNT Post Pakketservice zijn intrede op de Belgische markt.

Andrea Siteur: “Eigenlijk kan je pas van postpakketjes spreken als het eenheidsgewicht boven de twee kilogram uitstijgt. Pakketjes met een lager gewicht gaan nog vaak mee met de gewone briefwisseling. Stilaan tekent zich in de markt echter een kentering af. Zelfs als een USB-stick of een T-shirt wordt verstuurd, wil de afzender graag op hoogte blijven van waar zijn pakket zich op een bepaald ogenblik bevindt. In tegenstelling tot de gewone brievenpost, biedt de Pakketservice-dienst hierop een antwoord via de mogelijkheid tot tracking & tracing, die TNT Post Pakketservice zowel nationaal als internationaal aanbiedt”.

Markt-driver = e-commerce

De commercial manager geeft toe dat de aanvangsjaren voor TNT Post Pakketservice op de Belgische markt niet eenvoudig waren.

Zeker omdat, in tegenstelling tot Nederland, de e-commerce markt slechts langzaam tot ontluiking kwam.

Volgens Thuiswinkel.org is in Nederland de e-commerce markt intussen goed voor 5,8 miljard euro op jaarbasis.

In België is e-commerce stilaan aan ontbolstering toe.

Zo klom de Internet-handel in 2008 met 28% tot 590 miljoen euro.

Vorig jaar noteerde men een nieuwe stijging met 20% tot 705 miljoen euro.

Zowat de helft van de aankopen wordt op buitenlandse sites verricht.

Tendensen die ook door TNT Post Pakketservice worden geconstateerd.

“E-shops zijn niet lokaal gebonden. Vorig jaar investeerden we fors in een alignering van de Belgische organisatie op het internationale model van TNT Post Pakketservice. Die ingrepen, die zich voornamelijk op IT-vlak situeerden, mondden uit in een verregaande procesoptimalisatie en daling van de kosten,” zo nog Andrea Siteur.

Vooralsnog is TNT Post Pakketservice bedrijvig in België, Nederland en Duitsland.

Bedoeling is de actieradius in eerste instantie te verruimen met Frankrijk, later met Spanje en Portugal.

In die regionale diversificatie zou België een niet onbelangrijke rol kunnen opnemen.

Nog deze maand start TNT Post Pakketservice overigens zijn activiteiten in Duitsland op.

Met de opgang van e-commerce meent de commercial manager dat in België nog heel wat marktpotentieel voorhanden is.

“In de Benelux behandelen we momenteel 400.000 pakjes per dag. In België zijn dat er 12.500 tot 15.000. In de komende jaren rekenen we erop met de marktevolutie mee te groeien,” klinkt het.

De helft van de door TNT Post Pakketservice in België verhandelde pakjes zijn van buitenlandse origine of hebben een bestemming buiten de landsgrenzen, de andere helft is “domestic” verkeer.

Internationaal georiënteerde klanten als Domoti (on-line verkoop van decoratie-artikelen), Coolblue (on-line retailer), 3 Suisses (on-line) of Vente Exclusive (on-line privé-verkoop van bekende kleding- en lifestyle-merken aan de leden van de organisatie) zijn hier uitstekende voorbeelden van.

In Zaventem heeft de onderneming een centraal sorteer- en distributiecentrum voor België, dat ook als draaischijf voor en naar het buitenland fungeert.

De internationale pakjes afkomstig uit of bestemd voor België maken een overslag in Nederland, doorgaans in Dordrecht.

Over de hele Benelux heeft TNT Post Pakketservice zes sorteercentra in uitbating.

Kiala

In 2004 sloot TNT Post Pakketservice een strategisch partnership met Kiala, dat over het hele Belgische grondgebied en in andere Europese landen een net van afhaalpunten uitbaat.

“Zo kunnen consumenten maar vooral web-winkeliers en andere KMO’s hun pakketten met kant-en-klaar pakketzegels verzendklaar maken en bij één van de Kiala-punten afleveren, waarna ze in het netwerk van TNT Post Pakketservice voor het na-transport worden geïnjecteerd,” verduidelijkt Andrea Siteur.

“De samenwerking met Kiala wordt hoedanook hechter en ruimer. Het Kiala-netwerk is nu eenmaal bijzonder geschikt voor lokale of regionale aanlevering van kleinere volumes pakketjes,” wordt daaraan toegevoegd.

KMO’s, die niet meteen als on-line retailer kunnen worden bestempeld, komen voor de nieuwe dienst in aanmerking.

Bikkelharde concurrentie

TNT Post Pakketservice bestempelt zichzelf als “challenger”.

De concurrentie is bikkelhard, met een prijzenslag tot gevolg die in de voorbije jaren excessieve vormen aannam.

TNT Post diende eerder al klacht in bij de Europese Commissie wegens oneerlijke handelspraktijken.

Andrea Siteur: “De Belgische Post betoelaagt zijn dienstverlening op zowel het vlak van het express- als het pakjesvervoer via zijn inkomsten uit de brievenpost. Bedrijven hebben er baat bij de logistieke afwikkeling van hun bestellingen over verschillende partijen te verdelen. Het biedt hen uitzicht op gunstiger afleveringsprijzen en het houdt de concurrentie scherp. Met een monopolist is evenwel niemand gebaat”.

TNT Post Pakketservice mag dan al stellen in de B2C-markt over een duidelijke marktvoorsprong te beschikken, het lijdt weinig twijfel dat de traditionele B2B-aanbieders hun begerig oog op de sterk groeiende B2C-markt (zullen) laten vallen.

“Niet alleen de tariefstructuur in de B2B-markt is sterk verschillend van die in het B2C-segment, ook de logistieke processen zijn van een totaal andere aard. In B2B-omgeving zijn die processen geenszins berekend op de verwerking van B2C-pakjes. Ook qua aanlevering spelen sterk verschillende tijdsvensters,” stelt de commercial manager overtuigd.

Steile groei-ambities

Nu het aankoopgedrag en het vertrouwen in de e-commerce markt zich volop ontwikkelen, laat het zich raden dat TNT Post Pakketservice groei-ambities voorop stelt.

Of TNT Post Pakketservice in België zijn dienstverlening in de breedte zal uitbreiden, valt af te wachten.

Veelzeggend is in elk geval dat TNT eerder dit jaar in Nederland de e-fulfiment-specialist TopPak (Houten) overnam ter versterking van zijn e-commerce activiteiten.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.