Bereik KMO's en (b2b-)bedrijven

30/09/2010 OM 00:00 - Luc Willemijns
Placeholder

Hoe bereik je ondernemers, KMO's en/of b2b-bedrijven? Uiteraard door te communiceren. Maar hoe doe je dat, met wat hou je rekening en wat is een goed medium?

Hoe bereik je ondernemers, KMO's en/of b2b-bedrijven? Uiteraard door te communiceren. Maar hoe doe je dat, met wat hou je rekening en wat is een goed medium?

Iedereen wil dat zijn communicatie-inspanningen renderen. Daarvoor zijn een paar basisprincipes zeer belangrijk.

Zorg onder meer voor een duidelijke boodschap, die iedereen makkelijk verstaat, en weeg elk woord nauwgezet af. Je wil geen misverstanden hebben. Ruis dient zo veel mogelijk vermeden te worden.

Hetgeen voor de verzender van de boodschap duidelijk is, is dat daarom voor de ontvanger niet per se.

Tip: Bestaat het gevaar dat een woord foutief wordt begrepen of dat de boodschap een andere toon kan krijgen, pas de boodschap aan.

Tip: Ga ervan uit dat de ontvanger niet veel begrijpt van je boodschap en maak het daarom zo duidelijk mogelijk.
(uitzondering: wil je enkel een publiek bereiken die je (vak-)taal spreekt, hoef je met het vorige minder rekening mee te houden)

Deze oefening is vaak een miniscule oefening, die vaak altijd wel stuit op een aantal hiaten. Rekening houden hiermee is dus belangrijk maar besef dat perfectie vaak een utopie is.

Als je communiceert is het belangrijk voldoende informatie over je doelgroep te weten en te begrijpen welke taal ze spreken.

KMO

Indien je een dienst of product levert aan KMO's, moet je beseffen dat KMO's of Vlaamse of Brusselse bedrijven zeer divers zijn. Ze hebben vaak allen een andere (studie, culturele, sociale, technologische...) achtergrond.

Dat wil zeggen dat om je boodschap zo effectief te laten verlopen, dat je duidelijk en klare taal spreekt.

Hoe meet je dat? (er bestaan enkele programma's op het Internet, die je tekst analyseren)

Tip: Mijd het gebruik van lange zinnen en woorden. Gebruik geen moeilijke woorden. Vermijd anderstalige woorden. Maak de communicatie niet te lang. Dat zal je al een stuk verder helpen.

Medium

Als je weet welke taal je doelgroep spreekt en je weet wat je gaat communiceren dien je op zoek naar een medium dat zoveel mogelijk kwalitatieve ontvangers bereikt.

Maak je gebruik van een medium die je doelgroep slechts gedeeltelijk bereikt, verlies je als bedrijf geld.

Elke boodschap die niet wordt verstaan is een verhaal verloren.

Ga daarom in zee met media die je doelgroep zo dicht mogelijk benaderen. Zo brengt je investering per boodschap het meeste op.

KMO, bedrijfsmedium bij uitstek

Het medium in Vlaanderen en Brussel bij uitstek is "de Vlaamse Ondernemer". Het bestaat nu reeds twintig jaar (2010) en bereikt zo'n 35.000 bedrijfsleiders en nog eens zo'n extra 100.000 decision makers.

Lezerspubliek: Bedrijfsleiders, decisionmakers, Managers, CxO's, en hun medewerkers.

de Vlaamse Ondernemer bereikt zowel on- als off-line een heleboel mensen met maar een inspanning. Voordeel is dat de communicatie niet in het niets verdwijnt met dVO.

Ze blijven hun nieuws en je communicatie-inspanningen altijd aan surfers gratis aanbieden...

Ze bieden overigens heel wat gratis diensten, zowel on- als off-line.

Gratis diensten dVO

Gratis krant aan bedrijven met meer dan vijf medewerkers
Mits goedkeuring redactie verwerking en publicatie KMO, bedrijfs-nieuws (afhankelijk van nieuwswaarde en actualiteit)
Tot op heden gratis opname in bedrijvengids (2010) (on-line: via www.dvo.be/registratie)
Gratis offerte-aanvraag
Gratis vacatures aavragen
Gratis b2b-agenda
Gratis nieuws
...

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.