Groter deel KMO - marktkoek inpikken

15/09/2010 OM 00:00 - Luc Willemijns
Placeholder

Printer- en MFP-constructeur Brother is uit op een groter deel van de marktkoek in het KMO-segment. Dat bleek in een recent verleden al uit de introductie van een nieuw mono-laser-assortiment, de vervollediging van het A3-MFP-inkjet-aanbod en de succesvolle lancering van LED-kleurenprinters. In een volgende stap van zijn bedrijfsstrategie vult Brother International (Belgium) N.V. (Groot-Bijgaarden) zijn A3-portfolio verder aan. Voorts lanceert de invoerder dit najaar vier nieuwe MFP-kleurenlaser-printers die verder langsheen de waardenas opschuiven. Sales manager Image Division Frank Deneweth getuigt voor de lezers van “I-Tel”.

Brother doorstond de economische crisis relatief goed.

Zo kalfde de omzet in het boekjaar 2009-2010 wereldwijd weliswaar af van 482 miljard YPY tot 446 miljard YPY, maar dat cijfer ligt nog steeds boven dat van 2005.

Zowel het bedrijfsresultaat als de netto-winst lagen overigens behoorlijk hoger dan een jaar terug.

Belangrijke kanttekening bovendien is, aldus Frank Deneweth, dat Brother’s naaimachine-afdeling in het voorbije boekjaar werd gedeconsolideerd.

“Uitgezuiverd op die evolutie, noteerde Brother in België een quasi-ongewijzigde omzet. Wat gezien de marktomstandigheden al bij al een meer dan een bevredigend resultaat is,” weet Frank Deneweth.


Twee van de drie pijlers in de “Global Vision 21”-strategie die de Japanse constructeur voor de middellange en lange termijn uittekende, hebben te maken met enerzijds de ontwikkeling als toonaangevend constructeur op basis van eigen technologie, anderzijds het doorgroeien tot een wereldwijd speler met een hoge winstgevendheid.

Dat laatste aspect wordt onder meer duidelijk uit de toegenomen focus op de KMO-markt.


“Uit objectieve marktonderzoeken blijkt dat Brother in België in alle deelmarkten van het kleurenlaser-segment vooruitgang heeft geboekt, ondanks de recente intrede van de constructeur in die markt op basis van eigen technologie. Vooral in het KMO-segment en bij de professionele gebruiker slagen we er nog altijd in onze positie te verstevingen,” steekt de sales manager van wal.


In het mono-laser-segment kampt Brother, net als alle constructeurs, met leveringsproblemen. Dat heeft vooral te maken met de toeleveranciers, zo luidt het, die tijdens de economische crisis hun buffervoorraden tot een strikt minimum hebben beperkt.

Steile Europese objectieven in het KMO-segment

Frank Deneweth: “Op Europees vlak zet Brother dit jaar ten volle in op een groter deel van de marktkoek in het KMO-segment. Met inbegrip van het SOHO-segment, gaat de aandacht in niet geringe mate naar de professionele gebruiker. In de komende twee jaar willen we nog hoger opschuiven in de professionele markt. We zullen ons ervoor hoeden om de strijd aan te gaan met de zware copier-jongens, maar zullen niettemin pogen, op basis van een aantal maatspecifieke oplossingen, ons op bepaalde segmenten in de KMO-markt te begeven waarop we voorheen niet actief waren”.


Zonder dat onze gesprekspartner in detail treedt, laat het zich raden dat Brother zich opnieuw actiever wil gaan roeren in de printer-markt voor werkgroepomgevingen.

Een markt waarop de Japanse constructeur ietwat is weggedeemsterd.


Recente initiatieven beklemtonen de bijgestuurde ambities van de constructeur.

Het nieuwe vorig jaar gelanceerde mono-laser-assortiment had als overduidelijke bedoeling Brother’s marktleiderschap in het 20- tot 29 ppm-segment te consolideren.

Net zoals de introductie van kleuren-LED-printers een door de markt gesmaakte aanvulling bleek op het bestaande BusinessColours-kleurenlaser- en MFP-aanbod.

Met zijn nieuwe BusinessColours Compact-portfolio boorde Brother de onderkant van het professionele segment aan (lees: 10-19 ppm, nvdr.).

A3-focus neemt toe

Frank Deneweth: “Als voorlopige enige aanbieder in het A3-inkjet-segment, is Brother uit op een verdere uitbouw van zijn positie in dit marktsegment. In België realiseren we nu al 17% van onze totale omzet in de inkjet-markt met A3-modellen”.


Door te focussen op een dergelijke niche-toepassing, geeft Brother uiting aan zijn ambities om rendabele groei neer te zetten.

“GfK-cijfers tonen overigens aan dat Brother zijn marktaandeel bij de VAR’s (value added resellers) en systeemhuizen in de inkjet-markt fors wist te verhogen. Dat is uitsluitend te danken aan het succes van de A3-oplossingen,” luidt het ter bevestiging.

“Een en ander sterkt ons in de overtuiging dat in de markt een concrete behoefte aan A3-oplossingen leeft. Met uitzondering van de gebruikers van zware copiers en/of laser-printers, is de KMO-wereld niet echt vertrouwd met het A3-formaat. Toch blijkt dat bijzonder geschikt voor bepaalde toepassingen als het afdrukken van spreadsheets of plannen. De voordelen die A3 bieden kan zijn niet echt algemeen bekend, maar zijn er onmiskenbaar. Opvallend is dat in KMO-omgeving men meestal zegt geen behoefte te hebben aan document output op A3-formaat, maar dat velen er wel hun toevlucht toe nemen”.


Bij Brother luidt het dat A3-printers of -MFP’s doorgaans professioneler in hun uitvoering zijn ten opzichte van hun A4-tegenhangers.

Daarbij denkt men luidop aan de mogelijkheid tot dubbelzijdig afdrukken (duplex-technologie, nvdr.) en het gebruik van hoge capaciteits-inktpatronen.

“Brother stelt zich in zijn nieuwe communicatiecampagne tot doel gebruikers te overtuigen dat A3-inkjet-printers goedkopere afdrukken binnen bereik brengen dan een goedkope kleuren-laserprinter,” luidt het.


Een en ander verklaart waarom Brother begin volgend jaar zijn A3-inkjet-assortiment verder aanvult.

“Niet zozeer de productiviteit (vertaald in ppm, nvdr.) speelt binnen dit segment een rol, wel de geboden functionaliteiten zoals netwerkconnectiviteit en het gebruiksgemak, naast de uiteraard levensbelangrijke afdrukkost,” zo nog onze gesprekspartner.

Begin volgend jaar breidt Brother de duplex-technologie uit tot al zijn modellen, terwijl ook een nieuwe touchscreen-interface het gebruiksgemak verder opschroeven moet.

Naast de aandacht voor het design, blijft Brother zweren bij een geringe “footprint” voor zijn A3-uitvoeringen.

“Brother staat niet toevallig bekend om zijn meest compacte A3-uitvoeringen wereldwijd. In bepaalde gevallen is de “footprint” van de A3-toestellen soms vergelijkbaar met die van de A4-oplossingen van bepaalde van onze collega’s,” heet het.


Toegegeven wordt dat Brother’s volgehouden inspanningen in het A3-segment zowel defensief als offensief van aard zijn.

“Het verbaast ons dat we zolang de enige aanbieder in het inkjet A3-segment blijven. Niettemin lijken zich thans kapers op de kust te zullen aandienen. Steeds meer collega’s gaan erkennen dat de afdrukkost van inkjet-toestellen gunstiger ligt dan in de kleuren-lasermarkt”, onthult de sales manager.


De constructeur bevestigt overigens zijn vertrouwen in de bedrijfszekerheid van zijn A3-modellen door standaard in twee jaar garantie on-site te voorzien.

Aanvulling BusinessColours-gamma

Zowat anderhalf jaar terug deed Brother zijn intrede in het 20 ppm A4-kleuren-lasergamma met toestellen die voor het eerst een eigen “engine” aan boord hadden.

Een en ander haakt in op één van de basispijlers van voornoemde bedrijfsstrategie.

Met de vier nieuwe modellen in de HL-41- en HL-45-serie borduurt Brother nu verder op de toen ingeslagen weg.


Frank Deneweth: “Met de vier nieuwe MFP’s (multifunctionele printers, nvdr.) gaan we volop voor de professionele gebruiker. De instapdrempel van de modellen van de vorige generatie lag op 20 ppm. Thans ligt de minimumdrempel op 22 ppm om, via 24 ppm, tot 28 ppm op te lopen. De eerste nieuwe uitvoeringen worden volgende maand geïntroduceerd. Nog voor het jaareinde zal de nieuwe line-up integraal beschikbaar zijn”.


Kenschetsend is dat de topmodellen HL-4570CDW en HL-4570DWT (met een extra-papierlade) super-hoogvolume rendementstoner aan boord hebben, die de afdrukkost verder omlaag drukt. Ook de drums kunnen voortaan 25.000 afdrukken aan (17.000 voorheen).

Opschuiven in waardenketen

Met de introductie van de LED-technologie vorig jaar, is Brother vooralsnog de enige “vendor” die alle printtechnologieën (inkjet, laser en LED) onder eigen dak verenigt.

Vorig jaar mocht de constructeur zich ook in West- en Oost-Europa marktleider noemen in de A4-duplex all-in-one markt.

“Brother speelt in op de drang naar bezuiniging in het KMO-weefsel door oplossingen te brengen die het beste print-rendement garanderen,” beklemtoont Frank Deneweth.

Het zijn overigens de nieuwe LED-kleurenprinters die ervoor zorgden dat Brother in België zijn marktaandeel in het A4-MFP-segment (10-29 ppm) van 39% tot 49% kon opkrikken.


In die zin kan ook de nakende introductie (voorjaar 2011, nvdr.) in België worden gezien van een managed print service (MPS)-programma, in nauwe samenwerking met het dealer-kanaal.

Dat nieuwe aanbod zal, als enige partij in de markt, zowel in het kleurenlaser- en MFP-gamma als in het A3-ink-aanbod worden geformuleerd, luidt het.

“Met de introductie van MPS breekt Brother voor het eerst met zijn traditie van zuivere hardware-vendor. Opzet is in de toekomst nog sterker oplossingsgericht te gaan werken,” voegt de sales manager toe.

Het MPS-aanbod mikt overigens op kleinere print-parken, wat andermaal wijst in de richting van de verscherpte KMO-focus.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.