Derde generatie-Sharan breekt met verleden

27/09/2010 OM 00:00 - Luc Willemijns
Placeholder

Volkswagen lanceert de derde generatie van de Sharan. Resultaat is een compleet nieuwe monovolume. Sinds de VW Sharan in 1995 op de markt kwam, werden er tot dusver 607.700 exemplaren gebouwd. Net als zijn voorganger is de nieuwe Sharan de enige monovolume in zijn categorie die in een versie met vierwielaandrijving wordt aangeboden.

De derde generatie-Sharan, die in het Portugese Palmela van de band loopt, breekt compleet met het verleden. In 2003 kreeg de tweede generatie, die in 2000 werd gelanceerd, nog een facelift. De nieuwe editie is evenwel een compleet nieuwe creatie.


Zo is de nieuwe Sharan 22 cm langer (totale lengte: 4,85 meter) en 9,2 cm breder (1,90 meter, gemeten tussen de deurgrepen vooraan) dan zijn voorganger.

Tegelijk werd de wagen 1,2 cm lager. Resultaat is een meer dynamische verdeling van de volumes en een algemeen krachtige indruk.

De grote monovolume van Volkswagen krijgt overigens voor het eerst schuifdeuren achteraan.


Het koetswerk viel een aantal innovatieve ingrepen te beurt. Zo werd de statische en dynamische torsiestijfheid bijvoorbeeld in dit segment tot een ongezien niveau gebracht.

Volkswagen slaagde er voorts in om de gewichtsspiraal te doorbreken, met de Sharan 1,4 TSI BlueMotion Technology van 150 pk. Die weegt liefst 30 kg minder dan zijn voorganger, aangedreven door een tweelitermotor van 115 pk.


Een aanzienlijk hogere crash-bestendigheid, die zich vertaalt in hogere rigiditeitseisen, de verlenging van het koetswerk en de twee schuifdeuren achteraan zouden de koetswerkstructuur van de Sharan normaliter een gewicht van 438 kg moeten bezorgen.

Dankzij de toepassing van innoverende materialen en dito productieprocédé’s, kon het gewicht in werkelijkheid met meer dan 10% tot 389 kg worden teruggedrongen.


De Sharan van de jongste generatie is één van de meest aërodynamische monovolumes op de markt, met een luchtsweerstandcoëfficiënt (Cw) van 0,299.

Dat is een score die 5% hoger dan zijn voorganger ligt. Ter vergelijking: de Sharan van de eerste generatie had een Cw van 0,34.

Interieur compleet herdacht

Volkswagen herdacht bovendien het interieur van de Sharan compleet. Voortaan zijn er drie basisversies, met vijf, zes of zeven zitplaatsen.

Dankzij het nieuwe “EasyFold”-concept hoeven de individuele zetels van de tweede en derde rij niet langer verwijderd om de volledige interieurruimte te benutten. Het volstaat om ze met behulp van een handig mechanisme volledig neer te klappen.


Ook het instrumentenbord werd volledig herzien.


De beschikbare laadvloer is steeds vlak, ongeacht welke zetels achterin worden neergeklapt.

Indien de zetels van de derde rij zijn neergeklapt, met behulp van een eenvoudig met één hand te bedienen mechanisme, bedraagt de lengte van de laadruimte 1,30 m. Die lengte loopt op tot 2,10 m indien ook de zetels van de tweede rij worden neergeklapt.


Het nieuwe “Cargo management”-systeem maakt het mogelijk om de bagage in alle veiligheid te bevestigen achter de tweede of de derde zetelrij.

Het bestaat uit twee telescopische stangen met tussenin een net, die over geïntegreerde rails in de kofferwanden kunnen worden verschoven.


Standaard beschikt elke versie van de Sharan over klimaatregeling met drie zones. De automatische klimaatregeling die bij Volkswagen als “Climatronic” bekend staat, werd voor de Sharan helemaal herzien. Een aparte regeling van de temperatuur en de luchtstroom in drie zones is mogelijk.

Zuinigheid troef

De gewichtverlagende en aërodynamische ingrepen konden uiteraard niet zonder gevolg blijven.

De vier motoren werden gemiddeld 21% zuiniger dan hun vergelijkbare tegenhangers in het vorige model.

Met een gemiddeld verbruik van 5,5 l/100 km (145 gram CO2/km) vestigt de Sharan 2.0 TDI van 140 pk (topsnelheid 194 km/u) een nieuw wereldrecord in zijn segment. Met een volle tank kan de wagen in theorie 1.273 km afleggen.


De Sharan is één van de eerste monovolumes ter wereld die uitsluitend wordt aangedreven door rechtstreeks ingespoten en drukgevoede motoren (TSI en TDI).

De twee TSI-motoren ontwikkelen respectievelijk 110 kW (150 pk) en 147 kW (200 pk), de TDI’s 103 kW (140 pk) en 125 kW (170 pk).

Qua pittigheid en zuinigheid moeten de eerste krachtbronnen overigens niet voor laatstgenoemde onder te doen.


Alle motorversies tot 125 kW (170 pk) beschikken over een BlueMotion Technology-pack met een stop/start-systeem, energierecuperatie en banden met een verlaagde rolweerstand.

Waardevolle opties

Behalve de drie uitrustingsniveaus (Trendline, Comfortline en Highline) en verschillende zetelconfiguraties zijn er tal van mogelijkheden om de Sharan te personaliseren, dit in functie van het beoogde gebruik, de noden en voorkeuren.

De lijst met optionele uitrustingen is fors uitgebreid.

Blikvangers zijn ongetwijfeld het nieuwe systeem “Light Assist” (automatische lichtbundelregeling van het grootlicht) en het al even nieuwe “Park Assist”, dat niet enkel parallel parkeren maar ook haaks parkeren op de rijbaan mogelijk maakt.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.