Skoda verruimt GreenLine tot alle modellen

Nieuw elektrisch conceptmodel

Skoda biedt voor het eerst in zijn bestaan in alle modellen een versie met een geoptimaliseerd verbruik aan. Van de Fabia over de Roomster, de Octavia en de Yeti tot de Superb en de Superb Combi kunnen klanten kiezen voor de GreenLine-varianten van de tweede generatie.

Alle Skoda-modellen hebben sowieso al zuinige krachtbronnen onder de motorkap. De Greenline-versies overtuigen evenwel met een nog geringer brandstofverbruik en een minimale uitstoot. Zo laat de Fabia GreenLine recordwaarden optekenen, met een gemiddelde CO2-uitstoot van 89 gram/km en een gemengd verbruik van 3,4 liter/100 km.

In de reeks van de Superb en Superb Combi beleeft de nieuwe 1.6 CRTI-motor van 77 kW (105 pk) zijn debuut. Hij heeft in beide modellen voldoende aan 4,4 liter per 100 km. In dat geval bedraagt de CO2-uitstoot amper 114 gram/km.

In 2008 pakte Skoda Auto uit met de GreenLine-veries van de eerste generatie, die een duurzame vermindering van het verbruik en de uitstoot voorop stelden. Met de tweede generatie breidt de Tsjechische constructeur de GreenLine-versies tot alle vijf modelreeksen uit.

De introductie van de brandstofbesparende techniek in de compacte Yeti en de Superb Combi is een dubbele wereldpremière. Die modellen waren voorheen immers niet als GreenLine verkrijgbaar.

De GreenLine-techniek is gebaseerd op een combinatie van uiteenlopende aanpassingen aan de wagen en de aandrijving. Zo wordt in de Fabia en Roomster de 1.2 CRTDI-motor met 55 kW/75 pk ingebouwd, in de Superb, Octavia en Yeti de 1.6 CRTDI-motor met 77 kW/105 pk.

Andere kenmerken zijn het stop/start-systeem, de recuperatie van kinetische energie bij het remmen, de aanpassing van de motorsturing, banden met verlaagde rolweerstand, aërodynamische wijzigingen aan het koetswerk en de voertuigbodem en schakelhulp, via de boordcomputer.

“Wie voor een GreenLine-versie kiest, toont zijn bereidheid en wil om de inspanningen voor de bescherming van het milieu te ondersteunen,” aldus de constructeur uit de VW-stal.

e-car logisch vervolg

Het elektrische conceptmodel, e-car, vormt een logische uitbreiding op het GreenLine-gamma van Skoda. Volgend jaar doet een testvloot met elektrisch aangedreven Octavia’s zijn intrede. Doel van de praktijktest is om belangrijke informatie in te winnen over de dagelijkse bruikbaarheid van elektrische voertuigen.


De Skoda Octavia Combi leent zich door zijn modulaire platformstructuur uitstekend voor de inbouw van een elektromotor en bijhorend accupakket.

Het is voor het eerst dat Skoda uitpakt met een studiemodel van een elektrisch aangedreven personenwagen. Als basisvoertuig krijgt de elektrisch aangedreven Skoda Octavia Combi een autonomie van 160 kilometer mee.

De batterij wordt onder de koffervloer gemonteerd. Ze bestaat uit 180 aparte lithium-ioncellen en heeft een capaciteit van 26,5 kWh.

Met een gewicht van circa 315 kilogram, voedt de accu de elektromotor, die een nominaal vermogen van 50 kW/69 pk en een piekvermogen van 81 kW/115 pk heeft. Vooral het hoge koppel van 280 Nm, dat al meteen na de start vanaf de laagste toerentallen beschikbaar is, verleent de e-car een krachtig potentieel en pittig karakter.

De elektrisch aangedreven Octavia Combi acceleert van 0 tot 100 km/uur in 12 seconden. De topsnelheid is begrensd op 135 km/uur.

Sterke verkoopsresultaten

Hoewel de gevolgen van de wereldwijde economische crisis nog niet helemaal zijn weggewerkt, stevent Skoda Auto voor 2010 op nieuwe recordresultaten af.

Van begin januari tot eind augustus werden in de Skoda-fabrieken wereldwijd 493.200 wagens geproduceerd en op de verschillende markten geleverd. Dat is 13,2% meer dan tijdens de overeenstemmende periode in 2009.

Redenen voor die goede resultaten zijn de dynamische evolutie van het modellengamma en een aanbod op maat van de markt, aldus de constructeur.

Skoda Auto heeft negen productiesites in alle belangrijke landen en markten. Vooral China (+ 71,2%) en India (+ 47,8%) tekenen bijzonder sterke verkoopcijfers op.

De hogere verkoopcijfers in Europa zijn vooral aan de vernieuwingen in de modelreeksen Fabia en Roomster te danken. Ook de compacte SUV Yeti en de elegante Superb en Superb Combi lieten zich niet onbetuigd.

In West-Europa (exclusief Duitsland) steeg de verkoop in de eerste acht maanden van het jaar tot 146.638 exemplaren (+ 27,4%). In België zwol de verkoop met ruim 21% aan.