Zijn kranten dood?

27/10/2010 OM 00:00 - Luc Willemijns
Placeholder

Vandaag wordt verteld dat kranten dood zijn. Niets is minder waar. Hoewel de oplages van kranten bij de meeste uitgeverijen afnemen, bereiken ze nog heel veel krantenlezers. Vraag is of een krant nog steeds het beste medium om te informeren is?

Een decennium geleden waren TV, radio en kranten of magazines de (enige) manier om mensen te informeren. Vaak ging het om informatie waar kijkers, luisteraars of lezers niet van op de hoogte waren.

Een boodschap vertellen aan mensen die de boodschap niet kennen of niet per se willen kennen, noemen we push-communicatie. De ontvanger van de boodschap was niet op zoek naar dergelijke informatie, althans niet bewust.

Push-communicatie was en is voor de ontvangers (lezers) interessant omdat ze zaken te weten komen, waarvoor anders nooit of geen interesse voor zou zijn. Het wekt als het ware een verdoken interesse.

Op die manier wil reclame via de bekende kanalen ook interesse wekken voor hun producenten en/of diensten. Mensen duwen in de richting van hun producten aan de hand van een push-kanaal.

Trend: Zoeken op het Internet

Vandaag is er echter een machtig medium alomtegenwoordig, namelijk het Internet. Het is als het ware en zoals bekend een geautomatiseerde bibliotheek die je de BENODIGDE informatie in een paar seconden geeft.

Tegelijkertijd is die enorme kracht ook een minpunt. Mensen gebruiken het Internet om zaken, waarvan ze al op de hoogte zijn, op te zoeken. Hier spreken we van pull-communicatie. De bibliotheken en adres- en of telefoonboeken zijn kort samengevat veranderd in het Internet.

Voor bedrijven is het vandaag zaak om via talloze kanalen mensen richting hun producten of diensten te leiden. Budgetten die vroeger gespendeerd werden aan telefoonboeken worden nu beter geïnvesteerd in SEO (zoekoptimalisatie) en in het opzetten van voldoende wegen (links) naar hun webpagina. Met andere woorden, net als vroeger, ervoor zorgen dat mensen die je kennen of het product kennen de weg naar je vinden.

In een communicatiestrategie van een bedrijf dient hier rekening mee gehouden. Vandaag zou zo'n 10 procent van het budget gespendeerd worden aan dergelijke doeleinden. In Nederland spenderen bedrijven zo'n 20 procent van hun marketingbudget in SEO-gerelateerde zaken.

Kranten en reclamebudgetten overbodig?

Maakt dit kranten(-communicatie) en reclamebudgetten overbodig? Moest de mens geen nieuwsgierig en leergierig beest zijn, zou het antwoord volmondig JA luiden. Gelukkig voor de push-communicatiekanalen wil de mens geïnformeerd worden en steeds bijleren. Dat wil zeggen dat push-communicatie nooit zal verdwijnen.

Het is zelfs veel krachtiger en sterker dan enkel pull-communicatie. Push zorgt er namelijk voor dat mensen uw bedrijf en of sector kennen. Dat zorgt voor de bezoekers op uw site, klantentrouw, merkentrouw, branding en vele andere voordelen.

Dat sluit uiteraard niet uit dat een goede SEO of SEA-aanpak niet gezien kan worden als een milde vorm van push-communicatie. Als je zorgt dat je op de eerste pagina van een zoekmachine staat bij een voor jouw belangrijk zoekwoord, push je in principe ook.

Communicatie via reclame, kranten, tv, of radio moeten ervoor zorgen dat mensen klikken op het bedrijf dat slechts op de vijfde plaats staat bij een zoekmachine.

Daarom zullen kranten en de daarbijhorende krachtige reclame nooit verdwijnen. Het is echter niet gezegd dat de vorm (papier) niet zal veranderen. Het zou kunnen dat na verloop van tijd (30à40 jaar) niemand nog een boodschap op een papieren drager wil lezen, maar dat ze hun push-informatie halen op het Internet. Denk maar aan iPad-applicaties en/of nieuwswebsites. Het valt weliswaar niet uit te sluiten dat de lezer altijd een deel op papier wil bijven lezen. Maar dat zal de tijd uitwijzen...

Tim Willemijns


Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.