Wetenschappers brengen elektronen in een draaikolk

30/11/2010 OM 00:00 - Luc Willemijns
Placeholder

Onderzoekers van Universiteit Antwerpen zijn erin geslaagd om elektronen in een nieuwe toestand te brengen. Die nieuwe toestand heeft veel weg van een draaikolk of tornado, en kan op termijn onder meer leiden naar grondige verbeteringen van het computergeheugen.

De experimenten werden uitgevoerd in het EMAT-labo (Electron Microscopy for Materials Science). Die groep maakt deel uit van NANO, één van de vijf Centers of Excellence van Universiteit Antwerpen.

Ook wetenschappers van de Technische Universiteit Wenen verleenden hun medewerking aan het onderzoek, dat het prestigieuze tijdschrift “Nature” haalde.

Elektronen vormen mee de bouwstenen van atomen en zorgen voor de elektrische geleiding in vrijwel alle elektronische toepassingen.

Het EMAT-labo liet de elektronen te versnellen en invallen op een laagje platinum van enkele honderden nanometer dik, waaruit een specifieke vorm werd gesneden.

Zo ontstonden er twee afzonderlijke bundels met tegengestelde draairichting.

Deze bundels met draaikolkeigenschappen zijn erg interessant uit fundamenteel fysisch oogpunt omdat ze kunnen bijdragen tot een beter inzicht in eigenschappen, zoals superfluïditeit en supergeleiding.

De onderzoekers hebben ook aangetoond dat deze elektronenbundels praktisch nut hebben. Zo kunnen ze bijvoorbeeld gebruikt worden om de magnetische eigenschappen van materialen op nanoschaal te bepalen.

De ontdekking zal leiden tot verdere miniaturisatie en hogere snelheid van elektronische apparaten. De toepassing kan, naar verluidt, ook worden gebruikt in de ontwikkeling van nieuwe magnetische computergeheugens.

“Door de toepassing van magnetisme zal men bijvoorbeeld ’s avonds zijn computer kunnen uitschakelen om de volgende morgen verder te gaan waar men gebleven was. Men zal geen tijd meer verliezen door de computer af te sluiten en op te starten,” verduidelijkt Jo Verbeeck, die de leiding over de experimenten in het EMAT-labo had.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?