Nood aan mentaliteitswijziging

11/01/2011 OM 00:00 - Luc Willemijns
Placeholder

Bekend is dat België op e-commerce-vlak achterop hinkt. KMO’s lopen zodoende kansen mis. Hoe groter het bedrijf, hoe intenser over een e-commerce strategie wordt nagedacht. De kloof met een land als Nederland blijft echter groot. Terwijl bij onze noorderburen zowat 20.000 e-shops bedrijvig zijn, moet België het vooralsnog stellen met een 5.000-tal. Hoog tijd dus dat ook Belgische KMO’s tijd en middelen vrij maken voor een uitgebalanceerde e-commerce strategie. Een neutraal platform, waarin de overheid en een aantal private organisaties de krachten bundelen, zou hen op het juiste pad kunnen zetten. Zo bleek tijdens een recent rondetafel-gesprek dat Google samen met UNIZO opzette.

Opmerkelijk is dat het vooral flink uit de kluiten gewassen distributie-KMO’s zijn, die in België op e-commerce vlak de toon zetten.De drempel voor de kleine en modale KMO blijkt nog vaak te hoog.

“Die drempel wordt ten onrechte als excuus aangevoerd. Er is vandaag de dag geen enkel valabel argument om e-commerce niet als een volwaardig onderdeel van het handeldrijven in het algemeen te beschouwen,” beklemtoont Julien Blanchez, country marketing manager bij Google Benelux.

Koudwatervrees

Antoon Schockaert, ICT-specialist bij UNIZO, meent dat kleinere ondernemingen het e-commerce verhaal bewust links laten liggen omwille van het verzakingsrecht van de consument, die tot veertien dagen na de levering de goederen kan weigeren en terugsturen.

“Een goedkopere leasing-formule bestaat er niet,” zo luidt het.Bovendien wordt het risico van de fraude met betaalkaarten eenzijdig bij de handelaar gelegd, wordt daaraan toegevoegd.

“Alle lasten van e-commerce op de handelaar afwentelen, heeft een contraproductief effect,” meent Schockaert.

Tevens speelt in België de structuur van een fijnmazig winkellandschap. Een bezoek kan doorgaans met een geringe verplaatsing.

Julien Blanchez meent dan weer dat de on-line keuze in België te mager is.Dat staat in schril contrast met de vaststelling dat de Belgische surfer meer on-line zoekt dan het Europese gemiddelde.

Voor Patrick Marck, general manager van IAB Belgium, spelen niet enkel juridische beperkingen.

“KMO’s ontberen de kennis en het inzicht in on-line marketing. Bovendien hebben ze vaak geen flauw benul van de investering die een dergelijke strategie vergt. Beslist men om on-line een (extra-)verkoopskanaal op te zetten, dan moet daar een zekere investeringsbereidheid tegenover staan,” heet het.

Nood aan mentaliteitswijziging en ondernemerschap

Zowel Tom Bogaert, general manager Queromedia N.V., als Gino Van Ossel, marketing-specialist van de Vlerick Leuven Gent Management School, menen dat Vlaamse KMO’s toe zijn aan een mentaliteitswijziging willen ze de kansen van e-commerce ten volle benutten.

“Vaak is het ook een kwestie van entrepreneurship,” meent Bogaert.

Gino Van Ossel: “Succesvolle e-commerce initiatieven in de buurlanden bleken in België nooit dat succes te kunnen evenaren. Dat heeft duidelijk met een cultuurverschil te maken. Bovendien sloeg de postorderverkoop tijdens de jaren ’90 beter aan in Wallonië dan in Vlaanderen. Die verkoop liep beneden de taalgrens terug toen de meeste e-commerce sites zich van het Engels als voertaal gingen bedienen. Alle in België aanwezige multinationale ondernemingen doen aan e-commerce. Voor Belgische distributie-KMO’s met enige omvang, blijven de winkelpunten primeren. Van hun on-line bestellingen wordt maar liefst 85% in een winkelpunt afgehaald. In Nederland en het Verenigd Koninkrijk bedraagt dat percentage respectievelijk 50 en 10%”.

Geen wel of niet-keuze

Onder de merknaam Dmlights baat Elektriciteit De Meuter (Heist-op-den-Berg) een succesvolle web-shop met verlichtingsproducten uit.

“Toch komen nog heel veel klanten hun on-line aangekochte producten ter plaatse afhalen,” beklemtoont Jef De Meuter.

Wat de KMO wel bewijst is dat e-commerce doorgaans geen kwestie van wel of niet is.

“E-commerce heeft veeleer te maken met de transformatie van het business-model. Het on-line aanbod luidt een nieuwe fase in het handeldrijven in,” aldus Julien Blanchez.

Succesvolle distributiebedrijven blijken steeds vaker hun toevlucht te nemen tot een oordeelkundige mix tussen on- en off-line.De voornaamste bedreiging van e-commerce voor KMO’s schuilt in de bijzonder hoge prijstransparantie, stelt Gino Van Ossel. De consument kan on-line immers permanent de prijzen van de verschillende producten vergelijken.

“Micro-ondernemingen kunnen zich van het e-commerce luik bedienen om meerwaarde te leveren in de vorm van een klantgerichte dienstverlening en service,” zo luidt het.

Maar ook hiervoor blijft de nood aan een mentaliteitswijziging heel levendig.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.