Nieuwe Audi A6 berline 19% zuiniger dan voorganger

21/01/2011 OM 00:00 - Luc Willemijns
Placeholder

De nieuwe Audi A6 innoveert op alle vlakken: een lichtgewicht koetswerk, een sportief onderstel en een ruime keuze aan nieuwe bijstands- en multimedia-systemen. Ook het motoren- en versnellingsbakgamma is heel uitgebreid. Bijzonder aantrekkelijk wordt de later beschikbare A6 hybrid, die de prestaties van een V6-motor met de verbruikswaarden van een viercilinder zal combineren.

Het koetswerk van de nieuwe Audi A6 is grotendeels uit aluminium en hoogtechnologische staalsoorten vervaardigd, met een uiterst lichte maar rigide en veilige constructie tot gevolg.

Door de combinatie van staal en aluminium is het koetswerk zowat 15% lichter dan een traditionele staalconstructie. Wat uiteraard een positieve invloed op de verbruikswaarden heeft.

De nieuwe A6 is 4,92 meter lang, 1,87 meter breed en slechts 1,46 meter hoog. De wielbasis meet 2,91 meter.

In vergelijking met het voorgaande model is de berline enkele millimeters korter en lager, de breedte en de wielbasis namen evenwel fors toe.

Kenmerkend binnenin is de “wrap around”, een decoratieve boog die van de bestuurder, over het elegant gewelfde instrumentenbord, tot de bestuurder vooraan, het interieur omsluit.

Standaard zijn een bijzonder krachtige klimaatregeling en de multimedia-interface MMI.

Als optie biedt Audi een head-up display, dat belangrijke informatie op de voorruit projecteert.

Het MMI-systeem kan worden uitgebreid met de touchpad “MMI touch”, die bijvoorbeeld kan worden aangewend om talrijke functies van het GPS Plus-navigatiesysteem met harde schijf te bedienen.

De GPS Plus werkt overigens nauw samen met de veiligheids- en rijbijstandssystemen van de nieuwe A6.

Zo worden de routegegevens gebruikt voor de sturing van de koplampen, van de automatische versnellingsbak en van de Audi adaptive cruise control met Stop & Go-functie.

Een systeem van adaptive light zorgt in alle omstandigheden voor een optimale verlichting.

Krachtige, maar energie-efficiënte motoren

Audi biedt voor de nieuwe A6 zes krachtige en tegelijk uiterst energie-efficiënte motorversies aan (twee benzine- en vier TDI-motoren). Ze hebben een vermogen tussen 120 kW (163 pk) en 220 kW (300 pk).

Alle zes maken ze gebruik van de technologieën uit het modulaire programma van Audi ter verbetering van het energetisch rendement, zoals het Stop & Start-systeem, de energierecuperatie en het innoverende thermo-management.

Over de verschillende motorversies samen daalde het gemiddelde verbruik van de nieuwe Audi A6 met 19% ten opzichte van dat van zijn voorganger.

De meest energie-efficiënte motor in de nieuwe Audi A6 is de herziene 2.0 TDI.

De viercilinder levert in de versie voor de Belgische markt 120 kW (163 pk).

Het maximumkoppel van 380 Nm is beschikbaar tussen 1.750 en 2.500 t/min.

Gekoppeld aan de manuele versnellingsbak zijn een spurt van 0 tot 100 km/u in 9,1 seconden en een topsnelheid van 223 km/uur mogelijk.

Het gemiddeld verbruik daalde met 13% tot 4,9 l/100 km. Dat levert een CO2-uitstoot van 129 g/km op.

Hybrid op komst

In de reeks van de nieuwe Audi A6 zal Audi later ook zijn tweede in serie geproduceerde hybride-model aanbieden, na de Q5 hybrid quattro. De A6 hybrid is een parallel-hybride.

Zijn verbrandingsmotor, een 2.0 TFSI van 155 kW (211 pk), is gekoppeld aan een elektromotor met een vermogen van 33 kW (45 pk) en een maximumkoppel van 211 Nm.

De elektromotor wordt net achter de TFSI en voor de aangepaste tiptronic-achtversnellingsbak geplaatst, in de ruimte die gewoonlijk voor de koppelomvormer wordt gereserveerd.

De versnellingsbak stuurt de aandrijfkracht naar de voorwielen.

De nieuwe Audi A6, die in Brussel zijn Europese première beleeft, is vanaf heden te bestellen.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.