Volvo S60 eerste sedan met “Advanced Stability Control”

27/01/2011 OM 00:00 - Luc Willemijns
Placeholder

De nieuwe Volvo S60 oogt gedurfder dan zijn voorgangers. “Hij ziet eruit als een coupé, sportiever en meer onderscheidend dan elke andere Volvo tot op heden,” luidt het bij de constructeur. Alle uitvoeringen van de S60 kunnen bovendien worden toegerust met het actieve Four-C-chassis (Continuously Controlled Chassis Concept). Dat is een geavanceerd, zelfstellend onderstel dat het gedrag van de auto met sensoren voortdurend bewaakt. Zo kan de bestuurder met een druk op de knop het karakter van de auto aanpassen, gaande van Comfort over Sport tot Advanced.

De S60 is de eerste sedan op de markt met “Advanced Stability Control”, die niet alleen de rijdynamiek in de bochten verbetert maar ook de wegligging bij snelle uitwijkmaneuvers bevordert.

De “Trailer Stability Assist” dempt dan weer mogelijke slingerbewegingen bij het trekken van een aanhanger of caravan.

“Engine Drag Control” voorkomt dat de wielen blokkeren bij het afremmen op de motor op een gladde ondergrond terwijl de sportstand van het DSTC-systeem actiever rijden binnen bereik brengt.

Belangrijk onderdeel voor de rijdynamiek van de S60 is een bijzonder geavanceerd remsysteem.

Nieuwe viercilinder 2.0 GTDI-motor

Gedurende het eerste productiejaar zal de nieuwe Volvo S60 leverbaar zijn met diverse benzine- en dieselmotoren, gaande van de zuinige 85 kW (115 pk) sterke DRIVe-versie tot een bijzonder krachtige turbo-benzinemotor met 224 kW (304 pk).

Door de interne wrijving verder terug te dringen levert de drieliter T6-benzinemotor nog sterkere prestaties: 224 kW (304 pk) en 440 Nm koppel.

Het brandstofverbruik werd bovendien tot 9,9 liter/100 km teruggedrongen.

De nieuwe viercilinder 2.0 GTDi-motor (Gasosline Turbocharged Direct Injection) levert een aanzienlijk vermogen van 149 kW (203 pk) en een trekkracht van 300 Nm die al vanaf 1.750 toeren beschikbaar is.

Nieuwe, in huis ontworpen turbo-technologie, directe injectie en dubbele variabele nokkenassen vormen samen een combinatie van laag verbruik, geringe emissies en een hoog en breed beschikbaar prestatiepotentieel.

De Volvo S60 2.0 GTDi verbruikt slechts 7,9 l/100 km (manuele versnellingsbak).

Ook de 1,6 liter GTDi-motor T3 met 150 pk is nieuw.

Deze krachtbron levert 240 Nm aan trekkracht.

Eveneens tot het motorengamma horen twee vijfcilinder turbo-dieselmotoren.

De D5 heeft een krachtbron met twee turbo’s en levert een vermogen van 151 kW (205 pk) en een koppel van 420 Nm.

Gemiddeld brandstofverbruik met de handgeschakelde versnellingsbak is 5,3 l/100 km.

Tweede turbo-dieseluitvoering is de D3, die een vermogen van 120 kW (163 pk) en 400 Nm koppel heeft.

De nieuwe vijfcilinder D3-motor is in principe dezelfde als de huidige 2.4 D.

De cilinderinhoud is echter verkleind door een kortere slag om het brandstofverbruik te optimaliseren.

In combinatie met de handgeschakelde versnellingsbak bedraagt het verbruik 5,3 l/100 km (CO2-uitstoot: 139 g/km).

DRIVe-dieselversie op komst

In de lente volgt een DRIVe-versie van de nieuwe Volvo S60. Die krijgt een 1,6 liter-dieselmotor mee.

Het brandstofverbruik zal beperkt blijven tot 4,3 l/100 km bij een CO2-uitstoot van 115 g/km.

De viercilinder levert een vermogen van 85 kW (115 pk) en een koppel van 270 Nm.

Het model wordt enkel leverbaar met een handgeschakelde zesversnellingsbak.

Nieuw infotainment-systeem

Ook qua interieur scoort de nieuwe Volvo S60 bijzonder hoog.

Baanbrekende technologieën als Pedestrian Detection met Full Autobrake of Driver Alert Control zijn eveneens beschikbaar.

Net zoals de Adaptive Cruise Control (ACC), die automatisch een vaste afstand tot de voorligger aanhoudt en ook bij snelheden onder de 30 km/u werkt.

Voorts is de S60 ook leverbaar met parkeersensoren voor en achter en met een Park Assist-camera achteraan.

Speciale vermelding, ten slotte, behoeven het nieuwe infotainment-systeem met 5 of 7”-kleurenbeeldscherm in het bovenste gedeelte van de middenconsole en het MultEQ-audio-systeem van Audyssey Laboratories dat in de Volvo S60 wordt gebruikt.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.