Autoconstructeur Renault blijft Frankrijk trouw

04/03/2011 OM 00:00 - Luc Willemijns
Placeholder

Om het voortbestaan van zijn Europese fabrieken in een krimpende markt te waarborgen, investeert Renault in Europa (lees: voornamelijk in Frankrijk, nvdr.) in de productie van wagens met hoge toegevoegde waarde. Ook de alliantie met Nissan en andere partnerships zorgen voor bijkomende productiecapaciteit in de regio.


Met de productie van de Renault ZOE in Flins en de Renault Kangoo Z.E. in Maubeuge, zal 80% van de elektrische wagens die de Franse constructeur wereldwijd verkoopt tegen 2015 in Frankrijk van de band rollen.

De productie van de auto’s zelf wordt nog aangevuld met de batterijproductie in Flins en van elektromotoren van de derde generatie in Cléon vanaf 2013.

Verwacht wordt dat de bestelwagenproductie in Frankrijk tot 100.000 eenheden op jaarbasis zal oplopen.

De productie van bedrijfsvoertuigen is dan ook een grotendeels Franse aangelegenheid want de nieuwe bestelwagen die in Sandouville van de band zal rollen, vult de productie aan van de Master in Batilly en van de Kangoo Express en Kangoo Z.E. in Maubeuge.

De toekomstige topmodellen van Renault (de vervangers van de Espace en Laguna) zullen vanaf 2014 in Douai worden gebouwd op basis van een gemeenschappelijk platform met Nissan worden ontwikkeld.

Voorts staan voor de fabriek van Cléon twee nieuwe projecten op stapel, met name de nieuwe 1.6 dCi 103-motor vanaf 2011 en daarna de elektromotor vanaf 2013.

Spanje is Renault’s tweede productie-pool in Europa met vier fabrieken waarvan de toekomst gewaarborgd is.

Valladolid neemt dit jaar de Twizy in productie, het derde elektrische voertuig van het merk.

De motorfabriek Valladolid Motores plukt de vruchten van de samenwerking met Nissan en Daimler.

Sevilla blijft de grootste versnellingsbakfabriek van de groep en Palencia produceert de Mégane.

De fabriek van Novo Mesto in Slovenië, ten slotte, produceert de kleine modellen van het merk voor heel Europa, met name de Twingo, Wind en Clio Campus.

In 2013 komt daar nog het vierdeursmodel van smart (Daimler) bij.

Renault investeert tussen 2010 en 2013 5,7 miljard euro in zijn productievestigingen, waarvan 40% in Frankrijk.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.