Gebruikers-interface optimaliseren voor hogere insufficïentie

11/04/2011 OM 00:00 - Luc Willemijns
Placeholder

Door de groeiende concurrentie vragen organisaties vandaag de dag steeds meer van hun medewerkers. Ze verwachten een hogere productiviteit, meer efficiëntie en verbeterde klanten-service. Wanneer medewerkers tegemoet willen komen aan die vraag, stuiten ze vaak op hoge productiviteitsdoelstellingen. Ze kampen regelmatig met de complexiteit van de IT-oplossingen, zoals bedrijfsapplicaties en portals, die hen juist zouden moeten ondersteunen.

Organisaties worden geconfronteerd met uiteenlopende uitdagingen, zoals:

  • Hoge kosten die verbonden zijn aan een 24/7-helpdesk die nodig is om gebruikers te ondersteunen bij het gebruik van een applicatie of een product.
  • De snelheid waarmee concurrenten de beste oplossingen zoeken naar eenvoudig te gebruiken, goede applicaties die hen voordelen opleveren ten opzichte van andere bedrijven.
  • Eindgebruikers of aandeelhouders die klagen dat de gebruikers-interface niet op het bedrijfsproces aansluit.
  • Medewerkers die niet tevreden zijn met de gebruikers-interface van bestaande applicaties, als het gaat om gebruiksvriendelijkheid, leerbaarheid, intuïtiviteit en dies meer.
  • IT-diensten (applicaties, portals of producten) die veelvuldig worden gebruikt door zowel beginnende als gevorderde computergebruikers.
  • Bedrijven die wereldwijd vestigingen hebben waardoor het organiseren van een gebruikerstraining moeilijk is.

ROI-verhogende tips

Onderstaand verstrekt Cogizant Technology Solutions tips over hoe organisaties hun ROI (return on-investment) kunnen verhogen met betrekking tot applicaties en portals en hoe interacties eenvoudiger, sneller en effectiever kunnen.

  • Reduceer het aantal stappen dat nodig is om eenvoudige transacties te voltooien. Dat bespaart tijd. De gemiddelde productiviteit van de gebruiker kan met de inzet van een gebruikers-interface toenemen met zo’n 100 tot 200 procent. Door transacties te stroomlijnen kunnen bedrijven ook het aantal stappen dat nodig is reduceren tot 50 procent en op deze manier op jaarbasis veel geld besparen.
  • Maak de gebruikers-interface intuïtiever, zodat dure verwerkingsfouten minder voorkomen.
  • Optimaliseer de workflow en front-end van applicaties voor verschillende gebruikersgroepen. Dat verbetert de adoptiegraad bij gebruikers.
  • Zorg ervoor dat de gebruikers-interface aantoont hoe processen daadwerkelijk verlopen. Dat versnelt het leerproces en vermindert het contact met de helpdesk.

“In tegenstelling tot wat oorspronkelijk werd gedacht is een gebruikers-interface van bedrijfsapplicaties niet simpelweg een gebruikers- of gebruikskwestie, maar een serieuze bedrijfsproceskwestie,” luidt het bij Cognizant.

“Om het meest te halen uit een IT-investering moet de user interface worden gezien als het bedrijfsproces dat het mogelijk maakt,” wordt daar tot slot aan toegevoegd.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.