Zweden zevende rijkste land ter wereld

28/04/2011 OM 00:00 - Luc Willemijns
Placeholder

Zweden was volgens het IMF (Internationaal Monetair Fonds) in 2010 het zevende rijkste land ter wereld. Het land is nochtans extreem cyclusgevoelig vanwege zijn heel ruime waaier aan exportproducten. De Zweedse overheid bekampte de financieel-economische crisis door 10 miljard euro in de economie te pompen, voornamelijk in infrastructuur, nutsvoorzieningen en energie. Nu staan alle economische indicatoren terug op groen. De binnenlandse vraag trekt aan en ook de export neemt opnieuw toe. De komende jaren rekent Zweden op jaarlijkse groeicijfers van 3%.

Zowel nationaal als internationaal trekt Zweden voluit de kaart van zijn imago. Het merk “Zweden” staat gelijk met geloofwaardigheid, betrouwbaarheid, degelijkheid, productveiligheid, ecologische verantwoordelijkheid, transparantie in design en productinnovatie.

Symbiose van vele factoren en elementen

Vlaamse ondernemers benaderen de Zweedse markt best in een symbiose van vele factoren en elementen. Een professionele voorbereiding is een absolute must. Productpresentatie is erg belangrijk.

Naast het visuele aspect, moet duidelijk aangetoond hoe het product werkt en wat de mogelijke voordelen en toepassingen zijn.

Zweden zijn voorts heel gevoelig voor producten met een perfect afgewerkt industrieel design, zelfs als die niet voor de eindconsument zijn bestemd. Nuttig is mogelijke internationale referenties te vermelden.

Ook bereidheid tot verplaatsing naar de bedrijven is een absolute randvoorwaarde. Business-meetings in hotels zijn veeleer de uitzondering dan de regel.

Zweden accepteren een directe aanpak, uiteraard zonder dat sprake is van commerciële agressiviteit. Vakbeurzen blijven een goede introductie op de Zweedse markt.

Coherente en transparante regelgeving

Eenmaal de stap naar zakendoen in Zweden gezet, kan het snel gaan. De Zweedse wetgeving is coherent en transparant.

Heel wat informatie is overzichtelijk terug te vinden op de websites van de betrokken administraties.

Cultuurverschillen

Zweden gaan niet overhaast te werk. Het kan enige tijd duur alvorens ze een beslissing nemen. Buitenlandse bedrijven hebben hier niet altijd begrip voor en hun aandringen heeft dan veelal een omgekeerd en ongewenst effect.

Zweden nemen traditioneel vrede met een beperkte productvariëteit. Bovendien vertonen ze een erg hoge productgetrouwheid.

(Bovenstaande bijdrage kwam tot stand in samenwerking met Flanders Investment & Trade. Meer info: www.flandersinvestmentandtrade.be).

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.