Coca-Cola neemt nieuwe productielijn Minute Maid in gebruik

27/05/2011 OM 00:00 - Luc Willemijns
Placeholder

Coca-Cola Enterprises Belgium, dat voor Coca-Cola Services (een filiaal van The Coca-Cola Company) als bottelarij optreedt, nam in zijn vestiging in Gent een nieuwe productielijn voor het Minute Maid-vruchtensap in gebruik. Met het geheel is een investering van zowat 3,3 miljoen euro gemoeid. Minute Maid Sinaasappel Original krijgt overigens een nieuw aangepaste smaak. Het hele Minute Maid-assortiment krijgen een nieuwe logo en een opgefriste verpakking. België is het eerste land in Europa waar het nieuwe Minute Maid wordt gelanceerd. In het waterzuiveringsstation op de site in Gent implementeerde Coca-Cola overigens een nieuwe technologie, die beduidend energie-efficiënter is dan voorheen.

In de voorbije vijf jaar investeerde Coca-Cola Enterprises ruim 31,5 miljoen euro in zijn vestiging in de Arteveldestad.

De bottelarij van de Amerikaanse frisdrankengigant uit Atlanta (Georgia) heeft in België voorts productievestigingen in Antwerpen-Wilrijk en Chaudfontaine (waters).

Het bedrijf baat distributiecentra uit in Antwerpen, Chaudfontaine, Gent, Gosselies en Hasselt.

Ook de Gentse vestiging heeft een dubbele roeping, met name als productiebedrijf enerzijds, distributiecentrum anderzijds. De hele site beslaat 16,5 hectaren, waarvan 6,5 bebouwd.

Gent is de grootste productievestiging van Coca-Cola Enterprises in België.

Van de 15 merken in het assortiment, worden er maar liefst negen aan de Zwijnaardsesteenweg gebotteld, met name de energiedranken Nalu en Burn, de frisdranken Fanta, Nestea, Coca-Cola, Coca-Cola light en Coca-Cola Zero, Sprite, Nordic Mist, de sportdrank Aquarius en het vruchtensap Minute Maid.

“De vruchtensapproductie vertegenwoordigt zowat 23% van het totale productievolume in Gent,” weet Dirk Van Gaver, operations director Coca-Cola Enterprises in Gent.

In de vestiging zijn een vijfhonderdtal medewerkers aan de slag, waarvan 330 in productie- en 180 in distributie-omgeving.

Verjongingskuur

Het Minute Maid-assortiment ondergaat een forse verjongingskuur. Dat vertaalt zich in een aangepaste sinaasappelsmaak en dito verpakking voor de hele productlijn. Ook het logo is nieuw.

Meest ingrijpende verandering is een slanker één liter-brikpack met voortaan een schroefdop.

In de Gentse bottelarij zijn acht productielijnen voor 42 smaken operationeel, waaronder drie glaslijnen.

Chaudfontaine niet te na gesproken, geldt de vestiging in Gent als het centrum voor glasverpakking van Coca-Cola Enterprises in Belgium, zo luidt het.

Voor Minute Maid, dat in negen smaakvarianten beschikbaar is, nam Coca-Cola Enterprises zopas een nieuwe productielijn in gebruik.

“Die verhoogt de productiecapaciteit met 2.000 liter tot 8.100 liter per uur,” zo nog Van Gaver.

Jacuzzi-technologie

Naast recente investeringen in de modernisering van de PET-blazerij, productiemachines, verpakkingsmachines en het grondstoffenmagazijn, trok Coca-Cola Enterprises zowat 400.000 euro uit voor de implementatie van de jacuzzi-techniek in zijn waterzuiveringsstation te Gent.

Dat nieuw systeem voor zuurstoftoevoer, dat door een bellenbeluchtingssysteem wordt aangestuurd, verbruikt aanzienlijk minder energie. Gent is wereldwijd voortaan één van de vier Coca-Cola Enterprises-fabrieken die over een zuiveringsinstallatie beschikt.

“Dankzij de jacuzzi-techniek realiseren we een jaarlijkse energiebesparing van 800 Megawatt-uur. Alleen voor de waterzuiveringsinstallatie wordt het energieverbruik met 70% teruggedrongen. Voor de hele site komt het energieverbruik op jaarbasis 4% lager te liggen”, bevestigt de site manager.

Coca-Cola Enterprises’-milieubeleid focust op drie basispijlers, met name water, energie en verpakkingen.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.