KMO's vinden weg naar kenniscentra niet
Slechts 11% van de KMO’s werkt voor innovatie samen met een universiteit, 13% met een hogeschool. Toch is innovatie cruciaal voor alle KMO’s: 89% onder hen was er het voorbije jaar actief mee bezig. De meeste (69%) innoveren dankzij eigen medewerkers, 62 betrekt ook leveranciers en 41% de klant. Maar open innovatie, waarbij KMO’s steunen op externe kenniscentra, is nog te weinig realiteit. Zo blijkt uit een recente UNIZO-studie over innovatie.
“KMO’s proberen het warm water nog te veel zelf uit te vinden,”” meent UNIZO-topman Karel Van Eetvelt.
De kennis is vaak voorradig, maar ondernemers durven de brug naar externe kenniscentra vaak niet te slaan. Daardoor verliezen ze efficiëntie en kennisvoorsprong.
UNIZO wil zowel de KMO’s als de kenniscentra overtuigen van de toegevoegde waarde van een betere netwerking en samenwerking.
De ondernemersorganisatie dringt ook aan op een betere netwerking en samenwerking. Zo wordt ook aangedrongen op een duidelijk communicatiebeleid vanuit de Vlaamse overheid om de doelstelling te realiseren.
"Het open innovatiemodel biedt kansen voor de KMO en zal de competitiviteit van de Vlaamse economie ondersteunen en verhogen,” besluit UNIZO.
UNIZO
Voor u geselecteerd
Kort de voordelen van een abonnement...
Belangrijk nieuws te delen?
Ontvang Leads voor 19€/mnd
- Ontvang automatisch info over leads, klanten, concurrenten en partners
- Alle data en artikels staat voor u beschikbaar
- Maandelijks opzegbaar
Wilt u meer bedrijven bereiken?
Word dan dVO Reach en promoot uw bedrijfsverhaal bij 50.000 beslissers.