Om te kunnen groeien moet men groen zijn

14/07/2011 OM 12:21 - Zélia Massamba
Placeholder
NULL

In het kader van het “Sage Institute” organiseerde Sage, de referentie in beheeroplossingen voor KMO’s, een ronde tafel over de impact van duurzaam ondernemen op macro-economisch niveau en het algemene beheer van een bedrijf. Trouw aan Sage’s intens maatschappelijk verantwoordelijkheidsgevoel en permanente focus op klantenbegeleiding, was het ultieme doel van de samenkomst, het informeren en sensibiliseren van Belgische en Luxemburgse bedrijven om hen te begeleiden in hun groei en strategie.
De softwarespecialist bracht Isabelle Callens, Directrice van het Economisch Departement van de VBO/ FEB, Peter De Smet, Partner bij BDO en expert Tax & Legal, en Philippe Tailleur, CEO van Sage Belux samen om hun uitgebreide ervaringen over dit brandend actuele onderwerp te delen.

Door de toenemende maatschappelijk druk op vlak van duurzaam ondernemen, riskeren bedrijven, die hier vandaag geen inspanningen voor leveren, een negatief imago te ontwikkelen en steeds minder jong talent aan te trekken. Belgische ondernemingen hebben bovendien nog een hele lange weg te gaan om te kunnen beantwoorden aan de vereiste van de “EU Roadmap 2050” om tegen dan tot 95% minder CO² uit te stoten.
Isabelle Callens meent dat het VBO/FEB hierin een belangrijke sensibiliseringsrol te spelen heeft omdat veel beslissingsnemers nog te weinig beseffen wat de consequenties van dit plan zijn. Philippe Tailleur bevestigde dat de stap naar duurzaam ondernemen geen luxe maar een must is, zeker als men als bedrijf relevant, concurrerend en succesvol wil blijven. Ook de snelheid van de verandering is cruciaal, omdat uitstellen in plaats van anticiperen er enkel voor zorgt dat het meer geld zal kosten. Gelukkig hebben ook veel ondernemers dit begrepen want een enquête van VBO/FEB bij 86 Belgische bedrijven, toonde aan dat 75 % van hen duurzame ontwikkeling in hun bedrijfsstrategie geïntegreerd hebben.

Mevrouw Callens wees ook op het feit dat – naast de erg grote uitdaging die dit Europees plan met zich meebrengt – ook enorme opportuniteiten te rapen vallen. Daarom roept het VBO/FEB technologiebedrijven op om innovatieve oplossingen te ontwikkelen om minder CO² uit te stoten zodat we die kunnen exporteren en aan de wereld kunnen tonen dat we top-leaders zijn in cleantech.

“Het goede nieuws is dat de Belgische overheid en instellingen heel wat inspanningen leveren om duurzaam ondernemen aantrekkelijk te maken voor de business wereld, door middel van een hele resem incentives zoals groene subsidies en allerhande aftrekposten”, vertelde Peter De Smet. “Wat helaas wel beter kan en dus een belangrijk gat in de markt is, is het nijpend gebrek aan de centralisatie van alle informatie over deze financiële aanmoedigingen waardoor het erg moeilijk is om het bos nog door te bomen te zien”, vervolgde Isabelle Callens. Volgens Philippe Tailleur is dit zeker voor de hardwerkende KMO-leider van essentieel belang.

Heel wat beslissingsnemers zullen hun aanpak, houding en vooral hun visie aangaande MVO (maatschappelijk verantwoord ondernemen) dringend moeten veranderen. “Bij een nieuwe investering in hun bedrijf, volgen ondernemers nog veel te vaak een onlogische volgorde: ze doen een prijsvergelijking, dan volgt de aankoop en dan bekijkt de boekhouder wat de aftrekposten en premies zijn”, vertelt Peter De Smet. “Terwijl ze eigenlijk eerst een gedetailleerde en complete financiële en technische analyse dienen te maken zodat ze kunnen vergelijken wat op korte en lange termijn de meest interessante optie is”, vervolgt Philippe Tailleur. “Een ‘goedkope’ oplossing die veel verbruikt is na verloop van tijd veel minder voordelig dan een iets duurdere die minder verbruikt en die men bovendien voor een veel groter deel kan aftrekken”, verduidelijkt hij. Cruciaal bij deze voorafgaande globale studie, is bovendien zichzelf te laten bijstaan door gespecialiseerde raadgevers die precies weten welke incentives bestaan en hoe het totaalplaatje eruit zal zien.

Zo analyseert en regelt een innovatieve en efficiënte accountant bijvoorbeeld niet enkel de fiscale geschiedenis, maar is hij dus ook een raadgevende partner van een bedrijf. “Belangrijk is wel dat beslissingsnemers zelf proactief met hun vragen naar hun boekhouder stappen”, zegt Peter De Smet.

Ook krachtige software tools hebben een belangrijke rol te spelen bij het voeren van een efficiënte MVO-strategie. “Een doeltreffende beheersoplossing moet namelijk bijvoorbeeld mee kunnen evolueren met de door CRS (corporate social responsibility) aangedreven veranderde distributie- en leveringsprocessen”, aldus Philippe Tailleur. “Bovendien heeft men voor het ontwikkelen van een visie en een strategie in duurzaam ondernemen, een analytisch overzicht nodig van de huidige stand van zaken en moet men de toekomstige impact van de veranderingen precies kunnen berekenen, waarvoor men intelligente technologische oplossingen zoals boekhoudsoftware nodig heeft. Veel bedrijven halen namelijk nog veel te weinig uit de mogelijkheden van een boekhoudtool om hun bedrijf beter te beheren.”

Steeds aan de voorhoede van innovatie en permanent inspelend op de veranderende noden van zijn klanten, lanceert Sage bijvoorbeeld eind dit jaar een nieuw gepersonaliseerd dashboard in zijn Sage BOB gamma, waarmee bedrijven op eenvoudige en gedetailleerde wijze al hun kosten kunnen visualiseren, met een duidelijk onderscheid tussen energieverbruik, transportkosten, enz. Bedoeling is beslissingsnemers op die manier bewuster te maken van hun verbruik zodat ze ook de beste stappen kunnen nemen om die te optimaliseren.
Het Sage BOB gamma speelt nu bovendien ook in op de recente wetgeving waarbij het type brandstof en de hoeveelheid CO²-uitstoot van bedrijfsvoertuigen invloed heeft op hun fiscale aftrekbaarheid en dit met als doel het gebruik van “groene” wagens te stimuleren. Om het daardoor steeds complex wordende management van een bedrijfswagenpark te vereenvoudigen, heeft Sage nieuwe functionaliteiten geïntroduceerd om de gebruiks- en onderhoudskosten en de verschillen in aftrekbaarheid efficiënt op te kunnen volgen en beheren.

Ook al kan een bedrijfsleider zich vandaag door goede raadgevers en efficiënte software laten omringen om op de meest voordelige en intelligente wijze aan duurzaam ondernemen te doen, er is op dit moment echter nog één missing link: een gespecialiseerde technologische raadgever die – nog voor het nemen van strategische beslissingen op vlak van MVO – beslissingsnemers kan adviseren over welk alternatief bijvoorbeeld het minst verbruikt of het minst CO²-uitstoot veroorzaakt. Het BDO raadt studiebureaus dan ook aan om deze opportuniteit met beide handen te grijpen en dergelijke diensten aan te bieden.

“Investeren in duurzaam ondernemen betekent, zeker voor kleinere KMO’s, een zware financiële inspanning,” vertelde Isabelle Callens. “Daarom hebben VBO/FEB en Agoria samen gezeten met de banksector om hen te sensibiliseren en hun angst voor “groene” leningen te overwinnen. Ze hebben dan ook een charter ondertekend om hier naar de toekomst toe meer inspanningen voor te leveren. Dit is belangrijk omdat de omvang van de investeringen en het soms langdurige terugbetalingsproces nu net is wat bedrijven tegenhoudt om ecologische innovaties door te voeren.”

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.