Volt-Air uit de startblokken

07/11/2011 OM 00:00 - Luc Willemijns
Placeholder

Met de levering van een eerste Volvo C30 Electric aan Siemens heeft het door Vlaanderen gesteunde Volt-Air-project een kleine maar beslissende stap naar de integratie van elektrische voertuigen in bedrijfsvloten gezet. Dit jaar neemt Siemens drie van die wagens in zijn vloot op, volgend jaar volgen er nog eens tweehonderd.

De Vlaamse overheid wil de invoering van elektrische voertuigen versnellen en bedrijven die dat pad naar een duurzame mobiliteit bewandelen, een duw in de rug geven.

Vlaams minister van Innovatie Ingrid Lieten riep daarvoor het project “Proeftuin 2011” in het leven.

Dat brengt bedrijven, onderzoeksinstellingen, gemeenten en andere overheden samen binnen vijf platformen die elk een deelaspect van de problematiek te lijf gaan, van toepassingen voor het goederenvervoer tot de uitbouw van de vereiste laadpaleninfrastructuur.

Vlaanderen wil langs die weg ook de technologische innovatie en de omschakeling naar duurzaamheid van zijn economie bevorderen.

Eén van de vijf deelprojecten kreeg de naam “Volt-Air” en richt zich op de integratie van elektrische voertuigen in vloten en in micro-grids van bedrijven. Dat project wordt getrokken door Siemens Belgium en Volvo Cars.

De twee sloten op groepsniveau een strategisch partnership voor de ontwikkeling van elektrische aandrijf- en oplaadsystemen en het uittesten van die nieuwe technologie “in real life”.

Maar ook autoverhuurder Westlease, energieleverancier Elexys en de in elektrische toepassingen gespecialiseerde ondernemingen E. Van Wingen en Powerdale nemen deel aan Volt-Air, dat bovendien kan rekenen op de ondersteuning van de Stad Kortrijk en onderzoeksinstellingen zoals VITO.

Westlease gaat in de regio Kortrijk een zestigtal elektrische voertuigen (EV’s) aan voordelige tarieven ter beschikking stellen aan een brede waaier van bedrijven.

Doel is dat die ondernemingen de “testpopulatie” EV’s drie jaar lang gebruiken. De data die zo verzameld worden, moeten onder meer dienen om marktmechanismen - zoals de facturatie van de gebruikte stroom - op punt te stellen.

Van het lab naar de straat

Met de officiële overhandiging van de sleutels van de eerste Volvo C30 Electric aan Siemens is alvast een belangrijke kaap gerond, onderstreepten alle betrokken partijen.

“Het proeftuinproject van Siemens biedt ons de kans om de C30 Electric, die nu nog tussen prototype en serieproductie hangt, langdurig te testen. We kunnen met dit project ook een pak competentie naar Gent halen,” aldus Geert Bruyneel, gedelegeerd bestuurder van Volvo Cars Gent.

“De C30 Electric is een belangrijk onderdeel van de ambitieuze elektrificatiestrategie van Volvo Cars,” voegt Bart Crols, managing director van Volvo Cars Belgium, daar aan toe.

Die behelst ook de optimalisering van de bestaande technologie, de aanwending van alternatieve brandstoffen en de ontwikkeling van hybride voertuigen.

Voor de kleinere wagens uit zijn gamma wil Volvo echter resoluut de kaart van de “full electric” trekken.

Voorwaarde is wel dat de gebruiker daarvoor geen toegevingen op het stuk van rijcomfort en prestaties moet doen, maakt Crols duidelijk.

Een sleutelprobleem daarin is het wegnemen van de “range anxiety”, de vrees om zonder stroom te vallen.

Met zijn twee elektrische batterijen heeft de C30 Electric, die in Gent wordt geassembleerd maar daarna (zolang de productie-aantallen niet hoger liggen) naar Zweden wordt verscheept om daar de motor en de batterijen in te bouwen, nu een bereik tot 150 kilometer.

Voortrekkersrol spelen

Inzake duurzaamheid wil Siemens een voortrekkersrol spelen in België, benadrukte André Bouffioux, ceo voor België en Luxemburg, van zijn kant.

Dit jaar krijgt Siemens drie C30 Electric’s geleverd, maar dat is slechts een begin.

“Als leverancier van geavanceerde technologie voor elektrische auto’s neemt ons bedrijf graag de pioniersrol op zich om een testvloot van elektrische auto’s op de openbare weg te brengen. Tegen eind volgend jaar zal Siemens doorheen Europa een testvloot van maar liefst 200 elektrische auto’s rijden hebben. 90% van onze trajecten zijn perfect met elektrische wagens uit te voeren.”

De integratie van elektrische voertuigen in het wagenpark is bij Siemens ook onderdeel van een ruimere denk- en praktijkoefening over duurzaamheid.

De groep liet op zijn vestiging in Huizingen bijvoorbeeld ook 10.000 m² zonnepanelen installeren, “goed voor 4 miljoen autokilometer per jaar,” zo nog Bouffioux.

Vlaams minister Ingrid Lieten bestempelde de komst van de elektrische auto, met al zijn voordelen op het stuk van milieu, energie en gezondheid, alvast als “een enorme kans voor de Vlaamse automobielindustrie”.

Geert Bruyneel had in zijn inleiding aangegeven dat de Vlaamse steun aan het project een zeer belangrijk signaal is “voor de headquarters in Zweden en Duitsland”.

Hij had daar wel de bedenking aan gekoppeld dat daarnaast verder aan de basisvoorwaarden loonkost, fiscaliteit en arbeidsmarktorganisatie gesleuteld dient om de concurrentiepositie van de Vlaamse industrie veilig te stellen.

“Er is nog werk aan de winkel,” zei de gedelegeerd bestuurder van Volvo Cars Gent.

VLAAMSE OVERHEID - VLAANDEREN

Volg dit bedrijf om op de hoogte gebracht te worden van al hun nieuws.

VOLVO CAR BELGIUM N.V.

Volg dit bedrijf om op de hoogte gebracht te worden van al hun nieuws.

SIEMENS N.V.

Volg dit bedrijf om op de hoogte gebracht te worden van al hun nieuws.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.