Bouw tweede sluis Antwerpen Linkeroever van start

09/12/2011 OM 00:00 - Luc Willemijns
Placeholder

UNIZO-Groot-Hasselt voert momenteel overleg rond de ontwikkeling van een nieuw bedrijvenpark van vier hectaren in Stevoort. Dat zou er kunnen komen op het terrein van het failliet verklaarde transportbedrijf Eric Geladé. Op dat terrein kan ruimte gecreëerd worden voor 20 tot 25 bedrijven, goed voor een tewerkstelling van 125 medewerkers. Via een ruimtelijke herinrichting van het perceel kan zo een belangrijke uitbreidingszone voor Stevoortse KMO’s en ondernemers worden verwezenlijkt, zo luidt het.


De site is een belangrijke opportuniteit voor KMO’s in Hasselt, waar al jaren weinig ontwikkelingsmogelijkheden bestaan voor (nieuwe) lokale bedrijvigheid.

UNIZO is van mening dat de site eerder geschikt is voor “kleinschalige” economische activiteiten, veeleer dan voor een transportbedrijf.

Momenteel hebben al tien lokale ondernemers uit heel diverse sectoren (metaal, zonnepanelen, verlichting/domotica, machineherstelling, dakwerken, ramen en deuren, opslag farmaceutisch materiaal, …) interesse betoond om zich eventueel op het terrein te vestigen of er uit te breiden.

Samen zouden ze al zowat 5.000 m² innemen. Het volledige terrein beslaat 40.000 m².


UNIZO-Stevoort pleegde rond het dossier al overleg met de stad Hasselt.

Op korte termijn volgt overleg met investeringsmaatschappij LRM en de Provinciale Ontwikkelingsmaatschappij (POM) Limburg.

Gering succes voor “Erasmus for Young Entrepreneurs”

“Erasmus for Young Entrepreneurs”. Zo heet het uitwisselingsprogramma van de Europese Commissie dat sinds 1 januari 2010 loopt om nieuwe ondernemers ervaring te laten opdoen bij een ervaren ondernemer in een ander EU-land.

Toch blijken slechts weinig Belgische ondernemers voor het project warm te lopen: amper 17 ondernemers trokken op anderhalf jaar tijd naar het buitenland of ontvingen een buitenlandse ondernemer als gast.

Uit onderzoek van NSZ blijkt bovendien dat slechts 4% van de ondernemers al over het initiatief heeft gehoord.

Een gemiste kans, aldus NSZ over het eerder beperkt succes, want het Erasmus-programma heeft aardig wat troeven op het vlak van kennisverwerving, productinnovatie, marktuitbreiding en uitbouw van een zakelijk netwerk.

Nieuw logo voor Horeca Vlaanderen

Horeca Vlaanderen, de beroepsvereniging van de Vlaamse horecasector, heeft een nieuw logo.

Basis van het nieuwe logo is een gestileerd schild. Het symboliseert het verdedigend en beschermend karakter van de organisatie en verwijst tevens naar de oorsprong van de federatie waarbij in het logo ook een schild werd gebruikt.


Om het logo nog meer onderscheidend te maken werden enkele extra huisstijlelementen toegevoegd aan de visuele identiteit.

Verschillende schildjes met telkens andere inhoud symboliseren de veelzijdigheid van de sector en huisvesten ook de deelsectoren, Hotel, Restaurant en Café.

+ LOGO

Bouw tweede sluis Antwerpen Linkeroever van start

In Antwerpen werd het officiële startschot gegeven voor de bouw van de tweede sluis op de Linkeroever. Het nieuwe bouwwerk, met een prijskaartje van ongeveer 340 miljoen euro, is de komende jaren één van de grootste infrastructuurwerken in Vlaanderen. Het kunstwerk wordt in 2016 in gebruik genomen. De Europese Investeringsbank (EIB) financiert 50% van de totaalprijs van het kunstwerk, met een maximum van 170 miljoen euro. Voorts verleent KBC Bank een kredietlijn van 81 miljoen euro. Het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen en de Vlaamse regering leggen het resterende bedrag op tafel.


De bouw van de Deurgancksluis is een van de sleutelprojecten van de Vlaamse regering en kadert binnen de doelstellingen van het Pact 2020.

De nieuwe sluis in de haven van Antwerpen moet bijdragen tot de verdere ontplooiing van een efficiënt, multimodaal en duurzaam goederentransport, waar niet alleen de haven van Antwerpen en Vlaanderen baat bij hebben, maar ook Europa.

Voor de Antwerpse haven zelf is de Deurgancksluis eveneens een “must”. Zo kende het havengebied op linkeroever de laatste jaren een onstuimige ontwikkeling.

Met een aantal belangrijke ontwikkelingen voor de deur, zoals de verlenging van het Verrebroekdok en de ontwikkeling van de Saeftinghe-zone, is een tweede toegang tot het gebied onontbeerlijk.

De nieuwe sluis komt op het einde van het Deurganckdok en zal de maritieme verbinding vormen tussen de Schelde en het Waaslandkanaal.

Via de sluis krijgt het scheepvaartverkeer snel toegang tot alle andere dokken op Linkeroever: het Doeldok, het Verrebroekdok, het Vrasenedok en het Noordelijk en Zuidelijk Insteekdok.

Een tijdelijke handelsvennootschap, bestaande uit Jan De Nul, CEI-De Meyer, Betonac, Herbosch-Kiere en Antwerpse Bouwwerken zullen 53 kalendermaanden aan de bouw van de sluis werken.

Op 24 oktober j.l. ging men van start met de voorbereidende werken op het terrein.

De nieuwe sluis wordt gebouwd naar het model van de Berendrechtsluis, nog steeds de grootste zeesluis ter wereld. Ze zal eveneens 500 meter lang en 68 meter breed zijn. Met -17,80 meter TAW zal ze wel dieper liggen dan de Berendrechtsluis.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.