Flying Group neemt 5.100 m² grote loods in gebruik

Kazakhstaanse partners landen op luchthaven Antwerpen

Flying Group heeft op de luchthaven van Antwerpen een 5.100 m² grote loods in gebruik genomen. Met de ingebruikname van de nieuwe accommodatie verdubbelt het bedrijf zijn stalllingscapaciteit. De investering, ter waarde van 2,7 miljoen euro, werd integraal gedragen door het Kazaksthaanse DDSF, waarachter de vier broers Ibragimov schuil gaan. Die vertrouwden de uitbating van de loods aan Flying Partners toe.

De investering in Antwerpen biedt DDSF de mogelijkheid om in te spelen op de groei van de private aviation.

“Kazakhstan ontbeert de nodige stallingsfaciliteiten. Dat zette ons ertoe aan een partnership met Flying Group in Antwerpen op te zettten. De barre winters in Kazaksthan zijn evenmin bevorderlijk voor het ontplooien van een dergelijke activiteit,” vertrouwt Furkhat Ibragimov dVO” toe.

De nieuwe loods, toegerust met een draaiplatform met een diameter van 32 meter, stelt Flying Services, zeg maar de onderhoudspoot binnen Flying Group, in staat ook grotere business jets optimaal te servicen.

“Flying Service is een erkende Citation en Falcon Service Facility,” stelt ceo Bernard Van Milders.

Steeds meer grotere toestellen …

Dat de zakenluchtvaart in de lift zit, blijkt uit de snelle vlootuitbreiding bij Flying Group. Dat zag zijn vloot onder beheer in de voorbije drie jaar van 20 tot 35 toestellen aanzwellen.

De schaalvergroting blijkt tevens uit de recente ingebruikname van een nieuwe Dassault Falcon 2000S, die bestemmingen tot 6.200 km rechtstreeks kan aanvliegen.

Het bedrijf heeft inmiddels ook twee Cessna’s Citation M2 in bestelling. Die halen een topsnelheid van 720 km/u en hebben een actieradius van 2.400 km.

De eenheden, met een prijskaartje van 4,2 miljoen USD elk, zullen na hun oplevering in 2014 volgens de mede-eigendomsformule worden uitgebaat.

… en internationale uitstraling

Flying Group heeft 170 werknemers op de loonlijst, waaronder 80 piloten. Het bedrijf heeft vestigingen in Luxemburg, Frankrijk (Parijs en Cannes) en Nederland (Amsterdam en Rotterdam).

“We ontplooien ook activiteiten in Roemenië en Moskou en voeren momenteel actieve prospectie in het Midden-Oosten, Afrika en de Balkanlanden,” aldus Van Milders.

Flying Group’s activiteiten spreiden zich over vier deelterreinen, met name het beheer van zakenjets, chartervluchten & brokerage, (onderhouds)diensten en afhandelingsdiensten.

Flying Group opereert steeds meer op een internationale schaal. Zo heeft de groep inmiddels een vliegtuig in Roemenië en twee in Moskou gestationeerd. Sinds kort is dat ook het geval in het Midden-Oosten (Dubai/Oman) en Afrika.

Veiligheidszone in Antwerpen hoogdringend

Nu Flying Group over nieuwe onderhouds- en service-accommodatie beschikt, die grotere zakenjets aan kan, wordt de problematiek van de luchthaven van Antwerpen bijzonder acuut.

Zo moet de startbaan worden geoptimaliseerd met een veiligheidszone van twee keer 240 meter, werken die, zoals bekend, nauw gerelateerd zijn met de heraanleg van de R11.

Normaliter hadden de werken voor het jaareinde dienen aanbesteed, maar bij het ter perse gaan was dat nog niet het geval.

“Is die bijkomende veiligheidsstrook tegen uiterlijk 23 februari 2013 niet gerealiseerd, dreigt de luchthaven van Antwerpen zijn IKV-certificatie te zien ingetrokken. In dat geval rest Flying Partners geen andere keuze dan te delokaliseren,” besluit Bernard van Milders.

Ook het aanduiden door de Vlaamse overheid van een private uitbater voor de luchthaven kan volgens de ceo niet langer op zich laten wachten.

Meer sectornieuws

Agenda