Vrachtwagenbouwer Scania schroeft productiecapaciteit terug

04/01/2012 OM 00:00 - Luc Willemijns
Placeholder

In voornamelijk Zuid-Europa (Spanje en Italië) en het Midden-Oosten (Iran, Turkije) zag de Zweedse truckbouwer Scania zijn orderboekingen vanaf het einde van het derde kwartaal 2011 teruglopen. De vraag naar services daarentegen klom in alle regio’s. Scania trok evenwel zijn conclusies uit de crisis van 2008-2009 toen de lange levertijden zich vertaalden in een groot aantal geannuleerde bestellingen. “Scania bracht zijn productietijden inmiddels op acht weken. Naargelang van de stijging of daling van de vraag, worden de productievolumes navenant aangepast,” aldus José Badia, sinds 2008 executive director Scania Benelux en managing director Scania Belgium (Neder-over-Heembeek). Tegen de achtergrond van de verslechterende economische context schroeft de constructeur zijn productievolumes momenteel terug.

In de eerste drie kwartalen van het voorbije jaar klom het volume afleveringen van Scania trucks en bussen met 35%. Dit vooral onder impuls van landen als Rusland, Brazilië en het Midden-Oosten.

In alle regio’s, met Zuid-Amerika op kop, klom de afname van services (wisselstukken, werkplaatsuren, …) met 10%.

Samen leverde dit Scania in die periode een omzettoename met 16% op tot 365 miljoen SEK. Dat resulteerde in een EBIT van 14,2%,

“het hoogste cijfer in de sector,” aldus Badia.

Negatieve factoren bleken de markt-mix (lees: het verschil in voertuiguitvoeringen tussen bijvoorbeeld Europa en Rusland, nvdr.), de koersverschillen (zwakke euro, dollar en Brits pond) en de stijgende productiekosten.

Kentering vanaf vierde kwartaal

Het economische klimaat sloeg vanaf het vierde kwartaal van 2011 evenwel om. De orderportefeuille kalfde met zowat 15% af. Scania, dat in 2009 zijn productieproces aanpaste, ageerde navenant.

“Vanaf november drongen we ons wereldwijde productievolume met 10 tot 15% terug,” aldus José Badia.

Een negenhonderdtal tijdelijke medewerkers werden op non-actief gesteld. In tegenstelling tot 2008-2009 is het voor klanten heel moeilijk hun bestellingen te annuleren omwille van voornoemde korte levertijden.

Benelux

In de Benelux zal Scania in 2011 een 4.000 trucks aan de markt hebben gebracht, waarvan één derde in België. Dat cijfer staat in schril contrast met 2009 toen een vijfhonderdtal voertuigen een afnemer vonden. In 2007 werd een nooit geziene piek van 8.000 voertuigen genoteerd, met levertermijnen die toen boven de twaalf maanden uitstegen.

In het zware segment (+ 16 ton), waarin de Zweedse constructeur actief is, zullen in de Benelux in 2011een 19.000 trucks zijn verkocht, waarvan zowat 7.500 in België.

“Scania kan zich verheugen in een stabiel marktaandeel van zowat 15%, dit in combinatie met een hoge klantgetrouwheid,” weet Carl Pattyn, director Commercial Operations Scania Belux.

De constructeur maakt zich sterk double digit-marges te blijven neerzetten.

“Andere partijen moeten met marges beneden de 10% vrede nemen,” luidt het.

Niettemin blijven de uitdagingen in België en bij uitbreiding de hele Benelux groot, weet Pattyn.

“In België handhaaft het rollend wagenpark zich beneden de 14.000 eenheden op een stabiel niveau. Daar staat tegenover dat het gemiddeld aantal werkplaatsuren een neerwaartse tendens noteert. Voor Scania wordt de verkoop van “total transport solutions” derhalve steeds belangrijker,” luidt het.

Scania, dat in de Benelux heel wat eigen werkplaatsen in eigendom heeft (68% van de werkplaatsen is captive, nvdr.), focust bijgevolg steeds intenser op de verkoop van opbouwmogelijkheden, leasing & procuring, verzekeringen, chauffeurstrainingen, onderdelen, …).

In België had Scania vorig jaar ruim 1.500 service-contracten in portfolio.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.