Hoe zet ik als bedrijf social media in?

03/01/2012 OM 00:00 - Luc Willemijns
Placeholder
Het is vandaag niet duidelijk welke rol de sociale mediakanalen, seo-inspanningen en andere online initiatieven dienen te spelen in en voor een onderneming. Voor bedrijven die op zoek zijn naar een mogelijke, duidelijke strategie is onderstaand te lezen hoe je hier mee kan omgaan.

Eerst en vooral is het belangrijk te weten dat alle Internetcommunicatie voornamelijk een verkoopsmiddel is. Potentiële klanten die via het Internet iets zoeken zijn al redelijk ver in het koopproces. Ze hebben vaak al beslist wat ze nodig hebben en zijn nu op zoek: Ze zijn als het ware al een hot prospect. Begrijp dat. Weet dat dat voornamelijk verkoopsmanagement is die hier een rol speelt. (weliswaar als verlengde van het marketingmanagement).

Combinatie branding-internetcommunicatie: belangrijk

Het dient (buiten het plaatsen van banners op bepaalde generalistische of niche-websites) absoluut niet als brandingtool. Branding wil zeggen dat je bedrijf zoveel mogelijk is gezien bij (potentiële) klanten opdat die klanten indien ze je nodig hebben je producten of diensten kopen. Je zorgt ervoor dat potentiële klanten al enige notie van je hebben of al een zekere trouw aan het opbouwen zijn.

Als jij de keuze hebt tussen twee vrienden die online zijn op facebook, bij wie zal je om raad vragen als je een probleem hebt? (logisch antwoord: bij je beste vriend, waar je vertrouwen in hebt, die je vaak ziet, ...) De koopbeslissing van een klant werkt op dezelfde manier.

Een bedrijf die branding over het hoofd ziet en enkel inzet op Internetcommunicatie zal voorbijgestreefd worden door zijn concurrenten. Het bedrijf dat het meeste vertrouwen uitstraalt (door brandingacties) zal zijn ROI van zijn Internetcommunicatie-acties zien stijgen.

Hoewel het de natte droom is van elke marketeer alles becijferd te zien, kan men dat cijfermatig zeer moeilijk aantonen. Branding en elke vorm van reclame speelt namelijk in op het brein van de mens. Zelfs de slimste marketeer kan niet becijferen hoeveel keer je bedrijf gezien dient te zijn vooraleer een merkbekendheid of -trouw tot stand komt.

De meeste vormen van Internetcommunicatie dienen aldus niet als vervanging van traditionele brandawareness-kanalen en -tools maar eerder als vervanging van direct mail(ing)s, directe verkopers en telemarketing. Belangrijk om weten als je een online-strategie uittekent. Dat wil zeggen dat je vooraf gaat bepalen hoeveel leads, en verkopen je zal realiseren.

Tips

Proces


1. Stel je lead generation doelen op voorhand: cost/lead, lead/sales, cost/sales, opbrengst/lead, roi van de campagne

2. Ken je doelgroep: wat is een kwalitatieve lead?

3. Heb je geschikt personeel om dergelijke campagnes op te zetten: durf dit te outsourcen. www.dvo.be biedt een standaard oplossing en een op maat oplossing. (Voor meer info: mail tiw@dvo.be)

Doelgroep

1. Wie is de eindbeslisser? Wie is beïnvloeder? Begrijp dat deze twee een verschillende communicatie-aanpak nodig hebben.

2. Begrijp hoe je doelgroep online tot jou komt: Wat hebben ze nodig? Wat zijn hun plichten? Wat zijn hun business-uitdagingen? Welke content lezen ze? Welke keywords leiden tot online aankopen? Welke communicatie-kanalen gebruiken ze?

3. Marktonderzoek overwegen om meer te weten te komen over behoeften klant, dat leidt tot een externe uniforme communicatiestrategie.

4. Content strategie die focust op een aantal kernboodschappen, gebaseerd op bovenstaande bevindingen. Als de boodschappen goed zijn afgestemd op je doelgroep zal dat tot meer leads leiden.

5. Vraag feedback aan je klanten (via sales): waarom kopen ze bij je? Hoe zijn ze tot bij jou geraakt?

Content

1. Maak duidelijk wat je kernboodschap is en hoe je die gaat communiceren. (Zowel via online als offline-kanalen)

2. Boodschappen: wat hebben je klanten nodig en hoe los je dat op.

3. Vertel een verhaal of verhalen in verschillenden stappen, rekening houdend met de fase waarin je klant zich bevindt. Van probleemstelling over voorstelling oplossing (ahv een voorbeeld) tot het competitief voordeel en de waardecreatie.

4. Zorg voor personeel dat kan schrijven, vormgeven en produceren of besteedt uit.

5. Gebruik ook audio en video.

6. Denk aan seo

7. Zorg voor opvolgingsboodschappen en een sterke call to action

8. Elke boodschap moet makkelijk te delen zijn (facebook, linkedin, mail,...)

9. Gebruik content tools (zoals google analytics) om je campagnes te meten

10. Automatisch verspreiding van je boodschappen (rss-feeds?)

Optimalizeer de conversatie

1. Optimalizeer de landingspagina's, zodat bezoekers hun mailadres willen geven voor informatie, registratie of trials.

2. Zorg ervoor dat het aanbod en de voordelen om met je bedrijf zaken te doen duidelijk zichtbaar zijn.

3. Landingspagina moet zijn focus hebben op 1 onderwerp: en moet in verlengde staan met de betaalde advertentie, banner of sociale media promotie.

4. Bij registratie vereist: vraag enkel de broodnodige info. De rest kan men in latere fase nog altijd vragen of aanvullen.

Besluit

Stippel een strategie uit voor je website, je landingspagina's, content dat leidt tot leads, blog and sociale media, en newsletter content met een goede planning! Dat zal leiden tot meer ROI.


Bestel vandaag je communicatiepakket en ontvang 20% korting met de code: dvocomm. Hoe? Vraag je voorstel aan via tiw@dvo.be

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.