Luminus lanceert GreenDrive Pack

08/02/2012 OM 00:00 - Luc Willemijns
Placeholder

Elektriciteitsproducent EDF Luminus lanceert met GreenDrive Pack een geïntegreerde en volledige oplossing op het vlak van elektrische mobiliteit. Het zet daarvoor een partnership op met Renault België-Luxemburg en ThePluginCompany. Dat laatste neemt, net als EDF Luminus, deel aan het proeftuinproject iMove. Het GreenDrive Pack biedt milieubewuste chauffeurs de mogelijkheid hun elektrisch voertuig thuis op een veilige manier met 100% groene stroom op te laden.

Ruim 8% van de productie van EDF Luminus is groen. De energieleverancier baat in België momenteel 53 windmolens (107 MW) en 7 waterkrachtcentrales (72,6 MW) langsheen de Maas uit.

Op dit ogenblik heeft het bedrijf nog voor zowat 150 MW windmolenparken in ontwikkeling.

“Het Luminus GreenDrive Pack voorziet in de toelevering van integraal groene, in België geproduceerde energie,” beklemtoont Philippe Van Poppel, director Mass Market bij EDF Luminus.

Onderzoek toont aan dat 90% van de oplaadbeurten van een elektrisch voertuig hetzij thuis, hetzij op het werk gebeurt.

Het GreenDrive Pack van EDF Luminus voorziet dan ook in een oplossing voor thuisladen.

ThePluginCompany (Kontich), sinds 2007 gespecialiseerd in intelligente voorzieningen met betrekking tot opladen van elektrische voertuigen, zorgt voor de installatie van de laadpaal.

Het bedrijf werd eerder als erkend partner door Renault en Nissan gehomologeerd. Het heeft ook installaties bij Mercedes, smart, Opel, Toyota, Mitsubishi en Citroën.

“Ambitie van ThePluginCompany is tegen 2020 de laadinfrastructuur te leveren voor 3 tot 5% van de elektrische voertuigen in België,” aldus managing director Leo Van Geyt.

Naast de laadpalen voor thuisomgeving, heeft ThePluginCompany ook uitvoeringen voor de openbare weg, private of openbare parkings alsook voor snel opladen.

Aan de laadinfrastructuur van het EDF Luminus GreenDrive Pack hangt een netto-prijskaartje van 999 euro (d.i. indien het huis ouder is dan vijf jaar en onder het BTW-stelsel van de 6% valt, nvdr.).

Het laadstation in thuisomgeving dient om de vijf jaar gekeurd. In bedrijven is dat om de twee jaar het geval.

Renault’s Z.E.-aanbod

Het wekt geen verwondering dat Renault in het GreenDrive Pack-project stapt. De Franse constructeur beschouwt elektrische mobiliteit immers niet als een nichemarkt, maar als een universele markt.

Verwacht wordt dat elektrische voertuigen tegen 2020 zowat 10% van de totale wereldvloot zullen uitmaken.

“Met Renault Z.E. (Zero Emission) is Renault momenteel de enige constructeur met een volledig elektrisch aanbod,” stelt Sylvain Coursimault, marketing-directeur bij Renault Belux.

Dat gamma omvat de afgeleide voertuigen Kangoo Express Z.E. en Fluence Z.E. en de specifieke voertuigen Twizy en Zoë, die tegen het jaareinde wordt gelanceerd.

Renault zet zijn elektrisch aanbod, desgewenst, als een totaalaanbod in de markt.

De zogenaamde Z.E. Box omvat de Z.E. Car, de Z.E. Battery (lees: het aanbieden van de ion-lithionbatterij op huurbasis, nvdr.), Z.E. Charge (laadoplossing in thuisimgeving)en Z.E. Services (onderhoudscontract, voorverwarming voertuig, reservering laadvensters tijdens verplaatsingen, …).

Wereldwijd tekende de alliantie Renault/Nissan intussen partnerships ter bevordering van de elektromobiliteit.

Toch is men zich er bij de Franse constructeur van bewust dat elektromobiliteit pas met succes in de markt kan worden gezet indien een aantal obstakels worden weggevlakt, met name de kost van de batterijen en de elektrische wagens, de beschikbaarheid van de laadinfrastructuren en de visibiliteit van elektromobiliteit in de markt.

Voor de twee eerste aspecten kijkt Renault, net als alle andere constructeurs overigens, uitdrukkelijk in de richting van de overheid.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.