Minder dan 5% verkeer op Antwerpse Ring is havengerelateerd

26/03/2012 OM 00:00 - Luc Willemijns
Placeholder

Eind september vorig jaar voerde het Gemeentelijk Havenbedrijf van Antwerpen een grootschalige verkeerstelling uit om het wegverkeer in en rond de haven in kaart te brengen. Die bevestigde de bevindingen van een soortgelijk initiatief van vijf jaar terug: Amper 4,6% van het verkeer op de wegen rond Antwerpen kan als havengerelateerd verkeer worden beschouwd (4,1% in 2006). Ook de Liefkenshoektunnel blijft vooralsnog vooral een haventunnel, zo blijkt uit de tellingen. “De tolfheffing in de Liefkenshoektunnel blijft een pijnpunt”, merkt havenschepen Marc Van Peel fijntjes op.

Het aandeel van het havengerelateerd verkeer op de Antwerpse Ring blijft beneden de 5%, zo bevestigt de nieuwe telling. Het gros van het vrachtverkeer op de Ring is doorgaand verkeer. En die vaststelling komt het Antwerps havenbestuur niet ongenegen.

“Het is dus niet de verdere expansie van de Antwerpse haven die aanleiding zal geven tot een verstikking van de Antwerpse Ring,” besluit de havenschepen.

“Bovendien is het van belang met deze bevindingen rekening te houden indien men initiatieven ontplooit voor het intelligent aansturen van goederenstromen,” wordt daaraan toegevoegd.

Doorgaand verkeer

Van het hele verkeersvolume op de Antwerpse hoofdwegen is 18,8% vrachtverkeer. Dat kan nog eens worden opgedeeld in doorgaand verkeer (53,2%), havenbestemmend verkeer (24,4%) en lokaal bestemmings- of regioverkeer (22,4%). Die cijfers liggen alle in buurt van de studie van 2006.

Met ruim een derde (34,5%) blijven de Nederlandse transporten het belangrijkste deel van het doorgaand verkeer opeisen. Dat is zelfs meer dan de Belgische (29,5%). Poolse en Duitse vervoercombinaties vertegenwoordigen respectievelijk 11,2% en 7,9%.

In vergelijking met 2006 nam het vrachtverkeer uit Oost-Europa, zowel havenbestemmend als in doorgang, overigens fors toe.

Met een aandeel van amper een kwart van het vrachtverkeer vertegenwoordigt het havengerelateerd verkeer dus een aandeel van 4,6%.

Drukste toevoerwegen richting Antwerpen zijn, in volgorde van belang, de E34/E313, de E17 en de noordelijke as van de E19 (Zie kader).

De Antwerpse havenschepen toonde zich gelukkig met de opname van de aanleg van de A102 in het algemene mobiliteitsplan van Antwerpen (verbinding Wommelgem-Merksem) met als bedoeling het knooppunt Antwerpen-Oost en de R1 ter hoogte van het Sportpaleis te ontlasten, maar betreurde gelijktijdig het achterwege blijven van de verbinding tussen de E17 en de Liefkenshoektunnel.

“Het mobiliteitsplan van de Wase burgemeesters zal in de toekomst niet volstaan,” waarschuwde hij.

Liefkenshoektunnel

Het gebruik van de Liefkenshoektunnel verschilt duidelijk naargelang van de gebruikte route.

Zo rijdt 55% van de vrachtwagens van de E17 naar het Delwaidedok via de Kennedytunnel, 45% via de Liefkenshoektunnel. Dat is wel een toename met 15% ten opzichte van 2006.

86% van de vrachtwagens komende van de E34 (N49) West maken gebruik van de Liefkenshoektunnel, amper 14% nemen de Kennedytunnel.

Met een gebruiksaandeel van respectievelijk 40% en 31% bewijzen het havenintern transport en het havenbestemmend verkeer dat de Liefkenshoektunnel de status van haventunnel heeft.

Omwille van de tolheffing blijft het aandeel van het doorgaand verkeer (22%) en het regionale bestemmingsverkeer (7%) beperkt.

“De combinatie van het algemene beginsel van rekeningrijden en slimme kilometerheffing valt te verkiezen boven de tolheffing op een bepaalde infrastructuur,” merkt de havenschepen nog op.

“Met de nieuwe verkeerstelling wilde het Antwerps havenbestuur enkel het rijgedrag in het vrachtverkeer analyseren, het is geenszins de bedoeling uitspraken te doen over de hele regionale mobiliteitsproblematiek,” rondde directeur-generaal Eddy Bruyninckx de voorstelling van de studieresultaten af. Waarvan akte.

Intensiteiten belangrijkste vrachtverkeerstromen richting Antwerpen

E34/E313 Doorgaand verkeer: 47%

Regioverkeer: 28%

Havenbestemmend verkeer: 26%

E17 Doorgaand verkeer: 63%

Regioverkeer: 16%

Havenbestemmend verkeer: 22%

E19 Doorgaand verkeer: 70%

Regioverkeer: 16%

Havenbestemmend verkeer: 15%

Succesvolle modal shift langsheen Albertkanaal

Langsheen de corridor van het Albertkanaal tekende zich tussen 1998 en 2010 een succesvolle modal shift af.

Waar in 1998 nog sprake was van een echte truckersmarkt met een vervoersaandeel van 79%, bleek dat aandeel in 2010 tot 33% geslonken.

De binnenvaart zag in die periode zijn aandeel in het vrachtvervoer aanzwellen van 21 tot 67%.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.