Rondetafelgesprek "STRATEGISCHE MOGELIJKHEDEN VAN E-COMMERCE IN DE RETAIL"

20/03/2012 OM 04:35 - Lieze Poesen
Placeholder
NULL

We zien dat verdelers en fabrikanten e-commerce vanuit een multi-channel aanpak steeds meer aanvullend inzetten op de bestaande distributiekanalen. Niet direct ten bate van zichzelf maar in relatie tot de gehele keten geeft e-commerce de nodige innovaties. De retailers kunnen niet altijd een volledig gamma van verdelers en fabrikanten op voorraad houden. Via E-commerce kan de retailer de best runners fysisch in voorraad nemen en via een website de slow movers aanbieden, met zijn winkel als afhaalpunt. E-commerce in retail is van strategisch belang. Welke trends zijn waarneembaar en wat zijn de verwachte uitkomsten. Wat is succesvol om te doen en wat niet?


ACHTERGROND

E-commerce heeft betrekking op het informeren, promoten, verkopen en distribueren van goederen en diensten via internet. Eerst zagen we de groei bij bestaande bedrijven. Postorderbedrijven die via internet gingen verkopen in plaats van via de bestelgids. Voor hen was het meer het vervangen van de huidige manier van werken door een nieuwere technologie. Bij non-food producenten zagen we de eerste stappen bij nieuwe bedrijven, zoals Amazon. De grotere retailers hebben e-commerce inmiddels omarmd als een extra afzetkanaal. Zij werden daarmee concurrent van hun oorspronkelijke afzetkanaal. De groei aan internetwinkels is nog steeds booming. Van een aantal succesvolle internetshops zien we zelfs dat ze op kleine schaal traditionele winkels openen, ter ondersteuning van de internetverkoop. Recentelijk was nog in het nieuws, dat grote food bedrijven als Unilever en P&G overwegen om stappen te nemen in de wereld van e-commerce.


OPZET

In de vorm van een ronde tafel wordt met elkaar in gesprek gegaan over de mogelijkheden van e-commerce in de retail.

Patrick Schoenaers van Blue Oceans zal deelnemen en een korte inleiding geven over e-commerce/muti-channel aanpak in de retail. Patrick is al meer dan 25 jaar actief in commercieel advies in de retail sector waaronder het opzetten van een e-commerce platforms.

Verder zal Raf Sluismans deelnemen namens het project Strategisch Innoveren van Universiteit Hasselt.

De tafelvoorzitter is Mick Verbrugge van V.O.C Business Innovators. Hij heeft veel sessies begeleid over strategische vraagstellingen en gebruikt hiervoor onder andere het Strategisch Innoveren programma dat ontwikkeld is door de Universiteit Hasselt.

Er wordt per ronde tafel een maximum aantal deelnemers van 8 à 12 mensen voorzien. De ronde tafel is kostenloos en wordt u aangeboden door het project Strategisch Innoveren van Universiteit Hasselt.


PRAKTISCH
•Datum: Donderdag 3 mei 2012
•Tijdstip: 15.30 uur – 18.00 uur, inclusief receptie
•Locatie: Ramada Plaza Hotel – Desguinlei 94 – 2018 Antwerpen


DOELGROEP

De doelgroep voor deze bijeenkomst zijn eigenaars/bedrijfsleiders van KMO’s die actief zijn als retailer met meerdere vestigingen, verdelers en/of fabrikanten.


INSCHRIJVEN

Deelname aan dit rondetafelgesprek is gratis, maar aanmelden is verplicht. Graag inschrijven vóór 27 april 2012 (met naam, functie, bedrijf) bij Lieze Poesen lieze.poesen@uhasselt.be of 011 26 86 40.


ORGANISATIE

V.O.C. Business Group

T: +31 (0)30 677 73 90
E: info@vocbusinessgroup.com
W: www.vocbusinessgroup.com

Universiteit Hasselt – Project Strategisch Innoveren Vlaanderen

T: 011 26 86 40
E: strategisch.innoveren@uhasselt.be
W: www.strategischinnoveren.be

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.