Het belang van een goede Employer Branding

30/03/2012 OM 01:33 - Pieter Staelens
Placeholder

Employer branding is de verzameling van alle bedrijfsinspanningen om uw bedrijfsimago zodanig te sturen zodat men gelooft dat uw bedrijf een “formidabele plek” is om te werken. Bouw en ontwikkel een succesvol werkgeversmerk in de ogen van uw eigen werknemers, aandeelhouders, zakenrelaties en potentiële nieuwe werknemers.

Waarom is dit belangrijk?

- U kan uw rekruteringskosten aanzienlijk doen dalen. Uit onderzoek blijkt dat een positief imago meer spontane en zelfs betere sollicitanten oplevert. Denk bijvoorbeeld maar aan een sterk merk, zoals Schoenen Torfs, dat op deze manier kosten bespaart.

- Wie praat er niet graag over een goed werkgeversimago? Het zorgt voor extra mond-tot-mond reclame.

- Onder druk van de nazinderende crisis en alle nieuwe vormen van werken die opduiken, staat iedere onderneming voor een bijkomende uitdaging, namelijk het optimaal inzetten van het menselijk kapitaal. Het kiezen voor een goed employer branding beleid is één van de juiste strategische keuzes voor de toekomst.

- Eigen werknemers zullen hierdoor vaak langer bij uw organisatie blijven en meer betrokken zijn bij het werk. Een goed middel om uw eigen personeel beter te behouden.

- The War for Talent blijft nog steeds gelden. Dankzij een goede branding kan u er voor zorgen dat de goede talenten kiezen voor uw organisatie en niet voor uw concurrenten.

Hoe begint u eraan? Enkele tips & tricks

- Wees als werkgever bewust van uw onderscheidend vermogen.

- Uw specifieke kwaliteiten als werkgever

- bijvoorbeeld op het gebied van interne promotiekansen, cultuur en gunstige arbeidsvoorwaarden

- worden opgenomen in uw werkgeversmerk. Belgen worden vaak bescheiden mensen genoemd. U moet echter open zijn over uw kwaliteiten en deze actief durven tonen.

- Creëer een open werksfeer met ruimte voor feedback en inbreng en organiseer regelmatig een personeelstevredenheidsenquête. Uiteraard is het belangrijk om constructief aan de slag te gaan met de verzamelde feedback. Zorg er in de eerste plaats voor dat uw mensen graag bij u werken. Het is zeker een langdurig proces dat hoog op de agenda moet blijven staan!

- Uw medewerkers zijn de beste en meest geloofwaardige ambassadeurs die u hebt. Zorg er daarom voor dat zij vooraan staan om uw werkgeversmerk uit te dragen. U kan bijvoorbeeld enkele testimonials op uw sollicitatiepagina plaatsen. Vermeld bovendien uw unieke kwaliteiten.

- Wees als bedrijf aanwezig op de sociale media (LinkedIn, Facebook, Twitter...). Toon uw unieke kwaliteiten, wees aantrekkelijk en herkenbaar. Probeer mee een goede trendsetter te zijn!

- Besef dat u geen totale impact heeft over alles wat over uw bedrijf gezegd en geschreven wordt. Ga zeker niet reageren op iedere negatieve feedback. Laat de sterke verhalen sterker doorwegen en blijf dezelfde boodschap uitdragen. Wees consequent en integer.

- Beloon uw eigen personeel voor het aanbrengen van een goed talent, bijvoorbeeld door middel van een bonus.

Stimuleer de mogelijkheden om een sterke reputatie op te bouwen. Identiteit is het kompas om klanten te binden en medewerkers te mobiliseren.

Meer informatie en contact? www.admb.be/hr-services

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.