MAN Truck & Bus mikt op 20% marktaandeel

20/04/2012 OM 00:00 - Luc Willemijns
Placeholder

Vorig jaar haalde MAN Truck & Bus een marktaandeel van 19,1% in België. Ambitie is dat cijfer dit jaar tot 20% op te trekken. De invoerder focust daarvoor heel sterk op een verdere uitbreiding van zijn dienstverlening. In een recent verleden werden in België MAN Finance, MAN ProfiDrive en MAN Rental gelanceerd. Later dit jaar introduceert MAN Support een eerste telematica-oplossing, die volgend jaar in een fleet management-applicatie wordt geïntegreerd. Per 1 januari 2013 zet MAN Truck & Bus een eigen captive in België op. Niet uitgesloten is dat met VW Bank een partnership wordt opgezet. Sinds Volkswagen AG vorig jaar een overheidsbelang in MAN SE verwierf, lijkt een verdere toenadering tussen de truckbouwers MAN en Scania steeds waarschijnlijker. “De samenwerking tussen MAN en Scania focust momenteel op de uitbouw van een gemeenschappelijk aankoopbeleid, de ontwikkeling van het productenaanbod en van gemeenschappelijke assemblageplatformen,” stelt Marc De Baerdemaeker, sinds 1 september 2011 managing director van MAN Truck & Bus N.V. (Kobbegem).

Sinds vorig najaar heeft Volkswagen 55,90% van de aandelen van MAN in handen, dat op zijn beurt een belang van 17,4% in Scania aanhoudt. Rechtstreeks heeft VW 71,8% van de aandelen van Scania in portefeuille. Als gevolg ontstond een nieuwe speler in de wereldwijde truck-markt, aldus De Baerdemaeker.

“Op personenwagenvlak is VW zo goed als marktleider. De uitbouw van dezelfde status op de internationale truck-markt lijkt de volgende ambitie te zijn,” onthult een voorzichtige managing director.

De overname door MAN Nutzfahrzeuge AG (München) per 1 januari 2009 van de fabriek van VW Truck & Bus in het Braziliaanse Resende voor een bedrag van 1,175 miljard euro van Volkswagen AG, mag gerust binnen deze optiek worden beschouwd.

Begin vorig jaar herdoopte MAN Nutzfahrzeuge AG zich overigens tot MAN Truck & Bus AG.

Kwestie van wereldwijd een grotere transparantie en herkenbaarheid in de markt af te dwingen.


Recordomzet in 2011

Met een omzet van 16,5 miljard euro (+ 12%) zette MAN SE vorig boekjaar een recordresultaat neer.

MAN SE overkoepelt de divisies Bedrijfsvoertuigen (MAN Truck & Bus en MAN Latin America) en Power Engineering (MAN Diesel & Turbo en Renk).

In Renk AG (Augsburg), fabrikant van tandwielkasten, transmissies en glijlagers, houdt MAN SE een belang van 75% aan.

Begin dit jaar begaf de onderneming zich ook op de markt van de windmolenturbines.

Naast zijn belang in Scania houdt MAN SE sinds vorig jaar een participatie (25% + 1 aandeel) aan in de Chinese bouwer van bedrijfsvoertuigen Sinotruk, dat volgend jaar de verkoop start van de gezamenlijk ontwikkelde SITRAK, alsook een 50%-belang in de joint-venture met FORCE Motors.

Met de Indiase partner bereikte MAN Truck & Bus inmiddels een akkoord om ook het saldo van de aandelen over te nemen.

In de komende maanden opent MAN in het Russische Sint-Petersburg een nieuwe vrachtwagenfabriek.

Een en ander geeft aan hoe belangrijk de BRIC-landen voor de MAN-groep momenteel zijn.

Vorig jaar wist MAN zijn positie op de Europese markt van de vrachtwagens van meer dan 6 ton als belangrijkste runner-up te verstevigen tot 17,9%.

Ook de busdivisies MAN Bus en Neoplan deden dat met een marktaandeel van respectievelijk 11,4% en 2,4%.

In de Belgische truckmarkt (> 6 ton) noteerde MAN Truck & Bus vorig jaar een marktaandeel van 19,01%. In de busmarkt bedroeg het aandeel 6,25%.


Verdere groei door uitbouw dienstverlening

In België treedt de constructeur zelf op als invoerder nadat de in 2007 met Pon Holdings opgezette joint-venture werd ontbonden.

In eigen land heeft MAN Truck & Bus eigen filialen in Wommelgem (MTA), Kobbegem (MTB), Courcelles (MTH), Achène (MTN) en Barry (MTT). MTT (MAN Trucks Tournai) ontstond vorig jaar uit de overname van dealer Wildemeerch Landas Services.

Voorts zijn 24 privé-concessiehouders aan de slag, waarvan dealer Truck Service ATE in Neufchâteau zopas een nieuwe vestiging inhuldigde.

België stapte intussen ook in het TopUsed-programma van MAN Truck & Bus, waardoor grote tweedehandsvolumes internationaal kunnen worden afgezet.

“In Kobbegem maken we momenteel werk van de uitbouw van een volwaardige service-entiteit voor ons busgamma. Bedoeling is op service-vlak in eigen beheer een dekkende organisatie voor het onderhoud van MAN- en Neoplan-bussen in de markt te zetten. ATE bijvoorbeeld stapt ook in het busverhaal in,” verduidelijkt De Baerdemaeker.

“Voor MAN Truck & Bus schuilt nog heel wat groeipotentieel in het bussegment,” wordt daaraan toegevoegd.

In het licht van zijn one-stop-shopping strategie bouwt MAN Truck & Bus zijn dienstverlening voor de truckmarkt verder uit, met het oog op het bewerkstelligen van een zo gunstige mogelijke TCO (total cost of ownership) voor de klant.

Sales director Stijn Tielens verwijst in dit verband naar het aanbod onderhoudscontracten, mobiliteitsgarantie, financieringsoplossingen alsook het gecertificeerde TopUsed-assortiment.

“Met het vorig najaar gelanceerde MAN ProfiDrive® leren we chauffeurs economisch, ecologisch en veilig rijden. Sinds begin 2011 biedt MAN Finance een totaaloplossing voor de klant, waarbij hij de keuze heeft tussen full leasing, full service-leasing, sale & leaseback, huur op lange termijn, huur op kilometerbasis en extra-diensten (verzekeringsdekking, taksen, Eurovignet, GAP-verzekering, …). De samenwerking tussen MAN Finance, MAN Service en MAN TopUsed mondt uit in driejaarlijkse huurcontracten, die de klant in verregaande mate ontzorgen. Naast MAN Service lanceerden we ook MAN Rental in België, dat nieuwe voertuigen all-in verhuurt voor een kortere termijn, gaande van 1 dag tot 1 jaar,” zo nog Tielens.

In samenwerking met andere leveranciers volgt later dit jaar een eerste MAN Telematics-oplossing, die in 2013 in een volwaardige fleet management tool zal worden geïntegreerd.

Voornaamste nieuwigheden op productvlak zijn de introductie van de TGX EfficientLine (die het verbruik tot min 3 liter per 100 km terugdringt, nvdr.) en de voorstelling, in september, van de Euro 6-motoren (die EGR- en SCR-technologie combineren) voor vrachtwagens en bussen, die vanaf het eerste kwartaal van 2013 beschikbaar zullen zijn.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.